روز شمار اربعین13: باید عزاداری ها را احیا و تقویت کرد روز شمار اربعین13: باید عزاداری ها را احیا و تقویت کرد روز شمار اربعین13: باید عزاداری ها را احیا و تقویت کرد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روز شمار اربعین13: باید عزاداری ها را احیا و تقویت کرد روز شمار اربعین13: باید عزاداری ها را احیا و تقویت کرد روز شمار اربعین13: باید عزاداری ها را احیا و تقویت کرد روز شمار اربعین13: باید عزاداری ها را احیا و تقویت کرد روز شمار اربعین13: باید عزاداری ها را احیا و تقویت کرد

روز شمار اربعین13: باید عزاداری ها را احیا و تقویت کرد

امروز به وقت کشور عراق مصادف است با شانزدهم ماه صفر 1437 هجری قمری و تنها چهار روز تا اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالحسین علیه السلام باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع‌رساني حج از كربلاي معلا، امروز به وقت كشور عراق مصادف است با شانزدهم ماه صفر 1437 هجري قمري. اشاره كرديم سنت پياده‌روي روز اربعين حسيني بنا به اقوالي در زمان ائمه هدي علي رغم ظلم و جور و خفقان حكام وقت انجام مي‌شده است. در سال ۶۱ هجري عبدالله جابر انصاري نخستين كسي بوده كه اين كار را انجام داده است اما بنيان‌گذار اصلي اين حركت كه تاكنون دوام دارد كسي نيست جز شيخ انصاري. اما درباره منشأ اهميت اربعين:
امام صادق (ع) نيز درباره ثواب زيارت امام حسين (ع) با پاي پياده مي‌فرمايد: كسى كه با پاي پياده به زيارت امام حسين (ع) برود، خداوند به هر قدمى كه برمى‏دارد يك حسنه برايش نوشته و يك گناه از او محو مى‏فرمايد و يك درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد، وقتى به زيارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موكل او مى‏‌فرمايد كه آنچه خير از دهان او خارج مي‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننويسند و وقتى برگشت با او وداع كرده و به وى مى‏‌گويند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزيده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بيت رسولش هستي، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهي ديد و آتش نيز هرگز تو را نخواهد ديد و تو را طعمه خود نخواهد كرد.(كامل الزيارات ص134)
واژه اربعين از اصطلاحاتي است كه در متون ديني، حديثي و تاريخي كاربرد زيادي دارد و بسياري از امور، با اين عدد و واژه، تعريف و تحديد شده اند. مثلاً كمال عقل در چهل سالگي، آثار چهل روز اخلاص، آثار حفظ چهل حديث، دعاي چهل نفر، دعاي براي چهل مؤمن، قرائت دعا عهد در چهل صبح، عدم پذيرش نماز شراب خوار تا چهل روز، گريه چهل روز زمين، آسمان و فرشتگان بر امام حسين(عليه السلام)، استحباب زيارت اربعين از جمله مواردي است كه جايگاه و ارزش والاي اين واژه و عدد را در معارف اسلامي بيان مي دارد.
با اين همه، در احاديث، تنها استحباب زيارت اربعين درباره امام حسين(عليه السلام) وارد شده است و چنين سفارشي درباره هيچ يك از معصومان(عليهم السلام) پيش و پس از سيدالشهدا(عليه السلام)وجود ندارد. بنابراين از نظر تاريخي و حديثي، هيچ پيشينه اي را نمي توان براي اربعين و اعمال مربوط به اين روز تا پيش از حادثه عاشورا تصور كرد و اين ويژگي و امتياز، تنها از آنِ امام حسين(عليه السلام)است.
حضرت آيت الله خامنه اي
بايد عزاداري ها را احيا و تقويت كرد
امام(ره) با ظرافت، آن تصور غلط روشنفكر مآبانه قبل از پيروزي انقلاب را كه در برهه يي از زمان رايج بود، از بين بردند. ايشان، جهت گيري سياسي مترقي انقلابي را با جهت گيري عاطفي در قضيه عاشورا پيوند و گره زدند و روضه خواني و ذكر مصيبت را احيا كردند و فهماندند كه اين، يك كار زايد و تجملاتي و قديمي و منسوخ در جامعه ما نيست، بلكه لازم است و ياد امام حسين و ذكر مصيبت و بيان فضايل آن بزرگوار - چه به صورت روضه خواني و چه به شكل مراسم عزاداري گوناگون - بايد به شكل رايج و معمول و گريه آور و عاطفه برانگيز و تكان دهنده دلها، در بين مردم ما باشد و از آنچه كه هست، قويتر هم بشود. ايشان، بارها بر اين مطلب تاكيد مي كردند و عملا هم خودشان وارد مي شدند.
پروردگارا! حيات و زندگي ما را زندگي حسيني و مرگ ما را مرگ حسيني قرار بده.


| شناسه مطلب: 57969




اربعين



نظرات کاربران