نباید حج با مسایل سیاسی در هم تنیده شود نباید حج با مسایل سیاسی در هم تنیده شود نباید حج با مسایل سیاسی در هم تنیده شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نباید حج با مسایل سیاسی در هم تنیده شود نباید حج با مسایل سیاسی در هم تنیده شود نباید حج با مسایل سیاسی در هم تنیده شود نباید حج با مسایل سیاسی در هم تنیده شود نباید حج با مسایل سیاسی در هم تنیده شود

نباید حج با مسایل سیاسی در هم تنیده شود

سخنگوی وزارت خارجه میزبانی حج را افتخاری خواند که نصیب دولت عربستان شده و گفت: امیدواریم عربستان به آنچه اعلام کرده پایبند باشد و با دعوت هر چه سریعتر جهات مرتبط با حج در ایران زمینه انجام امور مربوط به حج را فراهم کند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين درباره نحوه برگزاري و حضور حجاج ايراني در سرزمين وحي گفت: معتقد هستيم مسئله حج مسئله ديني و عبادي است و نمي بايست با مسائل سياسي و اتفاقات عربستان با هر يك از كشورها با هم در هم تنيده شود و اختلاط موضوعي صورت بگيرد.
جابري انصاري افزود: حج امر واجب ديني براي همه مسلمانان است و ميزباني حج و اماكن مقدسه اسلامي افتخاري است كه نصيب دولت عربستان سعودي شده و اين افتخار به طور طبيعي منوط به مقتضيات ميزباني هم هست.
وي اضافه كرد: اميدواريم دولت عربستان سعودي نسبت به آنچه اعلام كرده پاي بند باشد و در ساز و كارهاي موجود كه هر ساله وجود دارد، با دعوت هر چه سريعتر از جهات ايراني مرتبط با حج زمينه انجام فريضه حج از سوي اتباع جمهوري اسلامي ايران را فراهم كند.
فاجعه منا هرگز فراموش نخواهد شد
در ادامه اين نشست خبرنگاري چگونگي پيگيري فاجعه منا پرسيد كه سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفت: موضوع فاجعه انساني منا هرگز نه در وجدان عمومي ملت ايران و نه در نزد سياستمداران و مقامات دولت ايران خاتمه نخواهد يافت.
جابري انصاري افزود: فاجعه منا يك فاجعه انساني بزرگ و بارزي بود كه به دليل سوء مديريت دولت عربستان به عنوان دولت ميزبان اتفاق افتاد و از لحظه اتفاق افتادن اين رويداد و فاجعه انساني ايران از مجاري دو جانبه و در قالب گفت و گوها با كشورهاي مختلف منطقه و مراجع و سازمان هاي بين المللي موضوع فاجعه و ضرورت پذيرش مسئوليت هاي حقوقي، قانوني، اخلاقي و انساني دولت ميزبان را پيگيري كرده است.
وي ادامه داد: موفقيت اين تلاش ها منوط به اين است كه در سياست هاي يكجانبه عربستان سعودي تغييري ايجاد شود و ما اين موضوع را همچنان در دستور كار پيگيري هاي وزارت خارجه و نهادهاي قانوني ذيربط بين دو كشور داريم. عربستان سعودي از سياست هاي خاصي كه دنبال مي كند دست بردارد
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: مسايلي كه در حوزه كشورهاي ديگر اتفاق مي افتد پيچيدگي هاي سياسي و قانوني خاص خود را دارد. واقعيت اين است كه به دليل اين فاجعه كه در سرزمين عربستان اتفاق افتاده دولت عربستان است كه بايد از اين سياست هاي خاصي كه دنبال مي كند دست بردارد و زمينه رفع اين مشكل انساني كه نتايج سياسي هم در پي داشته را فراهم كند. جابري انصاري گفت: متاسفانه دولت عربستان سعودي همانگونه كه در زمينه مسايل مختلف منطقه اي سياست هاي يكجانبه و خاصي را پيگيري كرده، در اين مساله هم تاكنون مسئوليت حقوقي و قانوني خود را به عنوان كشور ميزبان نپذيرفته است.
وي ادامه داد: ايران با همه ظرفيت هاي ديپلماتيك خود پيگيري اين موضوع را تا لحظه رسيدن به اين نقطه كه دولت ميزبان مسئوليت حقوقي و قانوني خود را به عنوان دولت ميزبان بپذيرد، انجام مي دهد و از تمام ظرفيت هاي خود در اين زمينه استفاده خواهد كرد.


| شناسه مطلب: 59482




منا



نظرات کاربران