حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع مدیران و خدام آستان قدس رضوی:

آستان قدس رضوی؛برخاسته ازمردم و برای مردم است حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع مدیران و خدام آستان قدس رضوی:

آستان قدس رضوی؛برخاسته ازمردم و برای مردم است حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع مدیران و خدام آستان قدس رضوی:

آستان قدس رضوی؛برخاسته ازمردم و برای مردم است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع مدیران و خدام آستان قدس رضوی:

آستان قدس رضوی؛برخاسته ازمردم و برای مردم است حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع مدیران و خدام آستان قدس رضوی:

آستان قدس رضوی؛برخاسته ازمردم و برای مردم است حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع مدیران و خدام آستان قدس رضوی:

آستان قدس رضوی؛برخاسته ازمردم و برای مردم است حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع مدیران و خدام آستان قدس رضوی:

آستان قدس رضوی؛برخاسته ازمردم و برای مردم است حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع مدیران و خدام آستان قدس رضوی:

آستان قدس رضوی؛برخاسته ازمردم و برای مردم است
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع مدیران و خدام آستان قدس رضوی:

آستان قدس رضوی؛برخاسته ازمردم و برای مردم است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از آستان قدس رضوی به عنوان نهادی برخاسته از مردم و برای مردم یاد و تصریح کرد: محقق شدن اهداف متعالی مورد نظر، قطعا نیازمند همکاری همه دستگاه هاست و کلید اثر بخشی کارهای ما همکاری همگان خواهد بود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، توليت آستان قدس رضوي طي سخناني در جمع مديران و خدام آستان مقدس حضرت رضا(ع)، ضمن تاكيد بر اينكه فرامين هفت گانه مقام معظم رهبري در حكم انتصاب توليت، مبناي اصلي فعاليت هاي آستان قدس رضوي است، به تبيين مهم ترين راهبردها، سياست ها و اولويت ها براي تحقق اين فرامين پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمين سيد ابراهيم رئيسي در اجلاس مديران و سركشيك هاي خدام آستان قدس رضوي كه همزمان با سالروز ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد، با بيان اينكه رسول اكرم(ص) از حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) به عنوان «بضعه» ياد كرده اند، گفت: اين واژه در لغت عربي به معناي سرمايه است و وجه مشترك حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) كه باعث شده حضرت رسول از ايشان به عنوان سرمايه هاي خود ياد كنند، نقش آن ها در دفاع از حريم امامت و ولايت است. وي در ادامه بر اهميت كسب معرفت تاكيد و عنوان كرد: ميزاني از معرفت اكتسابي است و ما مكلفيم آن را كسب كنيم. اما در نهايت، معرفت مدال افتخاري است كه بايد خود اهل بيت اطهار(ع) عنايت كنند و يكي از جايگاه هايي كه مي توان اين نشان را دريافت كرد، در كنار مضجع نوراني حضرت ثامن الحجج(ع) است. عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري از آستان قدس رضوي به عنوان جايگاه انسان سازي و معرفت يابي ياد و عنوان كرد: ماموريت آستان قدس رضوي نسبت به افرادي كه در كنار اين مضجع نوراني حاضر مي شوند، اين است كه همه زمينه ها و تسهيلات لازم براي ارتقاي معرفتي آن ها را فراهم كند. وي با بيان اينكه آستان قدس رضوي رسالت فرهنگي مهمي را در راستاي رشد، كمال و هدايت نوع بشر برعهده دارد، اظهار كرد: اينجا دستگاه و سازوكاري است كه بايد امر زيارت را تسهيل كند، براي نشر معارف قرآن كريم و مكتب اهل بيت عصمت و طهارت(ع) همت بگمارد و در جهت توجه به مستضعفان و محرومان عنايت داشته باشد.
اقتضائات و الزامات خدمت حجت الاسلام والمسلمين رئيسي با بيان اينكه خادمان و دست اندركاران آستان قدس رضوي بايد در انديشه، انگيزه و عمل، الگو باشند، افزود: هر كاري كه براي ديگران حسن و ارزش به حساب مي آيد، براي خادمان اين مجموعه احسن است و هر امري كه براي ديگران ضد ارزش قلمداد مي شود، براي افراد شاغل و خادم در اين دستگاه به صورت مضاعف ضد ارزش محسوب مي شود. وي با تاكيد بر اينكه مسئول، كارمند، كارگر و خدمت گذار آستان قدس رضوي بايد رنگ و بوي رضوي داشته باشند، گفت: انتساب به ائمه اطهار(ع) و به طور مشخص حضرت امام رضا(ع) اقتضائات و الزاماتي دارد كه همه ما در بخش هاي گوناگون و در رده هاي مختلف تصميم سازي، تصميم گيري و فرايندهاي كاري بايد به آن ها ملتزم باشيم. توليت آستان قدس رضوي تصريح كرد: هرچند ما در يك ساختار اداري و داراي ضابطه مشغول به كار هستيم و هر كس در اين ساختار وظايفي بر عهده دارد، اما همه بايد نسبت به هدف اصلي و كلانِ هدايت، كمال و رشد دلدادگان اين آستان ملكوتي احساس مسئوليت كنند. حجت الاسلام والمسلمين رئيسي سپس با اشاره به راهبردهاي هفت گانه مقام معظم رهبري در حكم انتصاب توليت آستان قدس رضوي، گفت: همه خدمتگزاران آستان قدس رضوي مخاطب رهبر معظم انقلاب هستند و بايد براي تحقق آنچه در اين حكم آمده اعتقاد قلبي و اهتمام عملي داشته باشند. وي تحقق فرامين مقام معظم رهبري را نيازمند تدوين سند راهبردي در بخش هاي برنامه ريزي و انديشه اي دانست و گفت: علاوه بر اين در بخش تعيين اولويت ها نيز بايد به گونه اي برنامه ريزي كنيم كه تحقق اين اهداف و منويات تسريع شود.
بهره گيري از نظرات انديشمندان عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با اشاره به طرح نظرات گوناگون در راستاي تحقق منويات مقام معظم رهبري، اظهار كرد: عموم نخبگان و علاقه مندان مي توانند نظرات خود را مطرح كنند و ما در قالب كارگروه هايي در حوزه زيارت، فرهنگي، اقتصادي و امداد محرومان و مستضعفان تمام نظرات واصله را بررسي و در صورت تاييد كارشناسي، اجرايي خواهيم كرد. توليت آستان قدس رضوي با تاكيد بر ضرورت بهره گيري از نظرات صاحبان انديشه با توجه به نظرات كارشناسي و اجتناب از شتابزدگي، افزود: بخشي از وظايفي كه بنده بر عهده دارم، به عنوان توليت و متناسب با وظايفي است كه نسبت به هر وقف و موقوفه اي وجود دارد و در نظر فقها و بزرگان نيز تصريح شده است. اما سخن ما در مقوله مديريت است كه هم جاي پيشنهاد و انتقاد دارد و هم امكان شنيدن حرف هاي جديد و بهره گيري از روش هاي نو را فراهم مي كند. حجت الاسلام والمسلمين رئيسي از آستان قدس رضوي به عنوان «كشتي در حال حركت و رو به تعالي» ياد و عنوان كرد: اگر نيازي به تغيير در روش ها وجود داشته باشد، بايد در حين حركت انجام شود. وي با بيان اينكه به نام مبارك حضرت رضا(ع) و آستان قدس رضوي ظرفيت هاي عظيمي در اين مجموعه شكل گرفته است، تاكيد كرد: در 37 سال اخير با تلاش هاي ارزنده فقيد سعيد، حضرت آيت الله واعظ طبسي گام هاي موثر و بلندي در جهت توسعه مجموعه برداشته شده است و امروز هم ما بايد اين ظرفيت عظيم را در راستاي انجام ماموريت ها و تعالي و كمال بيش از پيش مورد استفاده قرار دهيم.
خدمات هدفمند باشد حجت الاسلام والمسلمين رئيسي در بخش ديگري با تاكيد بر اينكه خدمات آستان قدس رضوي در حوزه هاي مختلف بايد هدفمند باشد، گفت: محصول ما در آستان قدس رضوي چه در حوزه هاي فرهنگي و چه در بخش هاي خدماتي و اقتصادي بايد متفاوت باشد. وي با بيان اينكه همه خدمات و توليدات ما بايد سبقه رضوي داشته باشد، افزود: ورود ما به بخش هايي هم چون تعليم و تربيت، تربيت بدني، توليد، خدمت رساني به مردم و ... به تنهايي اقدامات شايسته اي است كه بركاتي نيز دارد، اما آنچه نبايد كم رنگ و فراموش شود و همه كارها بايد در راستاي تحقق آن صورت پذيرد، اهداف و رويكردهاي اصلي آستان قدس رضوي است.
آستان قدس رضوي؛ برخاسته ازمردم و براي مردم عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري از آستان قدس رضوي به عنوان نهادي برخاسته از مردم و براي مردم ياد و تصريح كرد: محقق شدن اهداف متعالي مورد نظر، قطعا نيازمند همكاري همه دستگاه هاست و كليد اثر بخشي كارهاي ما همكاري همگان خواهد بود. توليت آستان قدس رضوي، همكاري عتبات مقدس را در اين زمينه مهم دانست و گفت: اين همكاري در سطح داخل كشور و جهان اسلام، مي تواند الگو سازي و الگو پذيري را نهادينه و اجرايي كند.
سيره ائمه در توجه به محرومان حجت الاسلام والمسلمين رئيسي در ادامه به تبيين مهم ترين رويكردهاي آستان قدس رضوي متناسب با فرامين مقام معظم رهبري پرداخت و با اشاره به مسئله حمايت از محرومان و مستضعفان، خاطر نشان كرد: اين موضوعي است كه در سيره همه ائمه اطهار(ع) و به طور ويژه حضرت رضا(ع) وجود داشته و در آستان قدس رضوي نيز تا كنون نگاه خوبي در ارتباط با افراد نيازمند درون سازمان مطرح بوده است. اما امروز سخن ما فراتر از سازمان آستان قدس و در سطح مجاوران و همسايه هاي امام رضا(ع) در مشهد مقدس، استان خراسان رضوي و وراي آن است. وي با اشاره به اينكه فقر و محروميت مسئله اي كلان به حساب مي آيد، تاكيد كرد: بر اين اساس ما بنا داريم در حد توانايي خودمان نسبت به مسئله محرومان، فقرا و مستضعفان اقداماتي را انجام دهيم و در اين راستا به طور حتم هر كاري را كه بر اساس نظر كارشناسي قابليت اجرا داشته باشد، پيگيري مي كنيم. توليت آستان قدس رضوي با بيان اينكه رسيدگي به محرومان و مستضعفان محدود به مشهد و استان نمي شود، گفت: البته مسئوليت و ماموريت ما نسبت به مجاوران بارگاه منور رضوي بيشتر است.
احداث زائر سراهاي ارزان قيمت حجت الاسلام والمسلمين رئيسي در ادامه از زائر محوري به عنوان اولويت كاري در آستان قدس رضوي نام برد و توضيح داد: تا كنون نيز در تصميم گيري هاي آستان قدس رضوي اولويت با زائران بوده است. اما مسئله مد نظر ما در نقاط اختلاف و تلاقي رفاه و آسايش زائر با ساير مسائل اقتصادي، اجتماعي و ... است كه در همه اين شرايط نيز بايد زائران در اولويت قرار گيرند. وي با اشاره به توسعه كالبدي حرم مطهر رضوي، گفت: توسعه وسيعي در بارگاه منور حضرت رضا(ع) به وجود آمده كه اين بناي با شكوه حاصل آن است و نسبت به حفظ آن نيز مسئوليم و بايد اهتمام داشته باشيم. اما در راستاي رفاه زائران، به ويژه افرادي كه از نظر اقتصادي متوسط و ضعيف هستند نيز بايد نگاه ويژه اي ايجاد شود. توليت آستان قدس رضوي با طرح اين سوال كه جايگاه زائران متوسط و ضعيف در مشهد مقدس كجاست؟ اظهار كرد: اين افراد بايد در حسينيه ها، مساجد، خانه هاي شخصي و ... ساكن شوند. البته برخي از مردم عزيز مشهد نيز درهاي خانه هاي خود را به روي اين بزرگواران گشوده اند كه جاي تشكر نيز دارد. اما آنچه ما امروز بايد پيگيري كنيم احداث زائرسراهايي به نام مقدس امام رضا(ع) است كه افراد كم در آمد با حداقل هزينه بتوانند در آن ها ساكن و به زيارت حضرت رضا(ع) مشرف شوند. وي با اشاره به اقداماتي كه پيش از اين در حوزه احداث زائر سراهاي ارزان قيمت در مشهد انجام شده است، گفت: ما بايد با استفاده از همه ظرفيت ها و با محوريت آستان قدس بتوانيم در راستاي ارائه خدمات بهتر به زائران گام برداريم. حجت الاسلام والمسلمين رئيسي، از افرادي كه تا كنون به هيچ عنوان امكان تشرف به زيارت حضرت رضا(ع) را نداشته اند، ياد و تصريح كرد: بايد با بهره گيري از توانمندي تشكل هاي خود جوش و انقلابي در راستاي فراهم كردن امكان زيارت براي اين گروه نيز گام هاي جدي برداريم.
افزايش بهره وري در اقتصاد توليت آستان قدس رضوي در ادامه به تبيين اولويت هاي حوزه هاي عمراني و اقتصادي پرداخت و تاكيد كرد: پروژه هاي نيمه تمام در برابر اموري كه بايد آغاز شود، اولويت دارد. وي هم چنين افزايش بهره وري را به عنوان مهم ترين مولفه مورد نظر در فعاليت هاي اقتصادي مطرح و عنوان كرد: بايد بازنگري نسبت به فعاليت شركت هاي اقتصادي صورت پذيرد و وضعيت شركت هاي زيان ده نيز تعيين تكليف شود.
استيفاي حقوق موقوفات حجت الاسلام والمسلمين رئيسي درباره مسئله موقوفات نيز تصريح كرد: نسبت به وقف و استيفاي حقوق موقوفات هيچ گونه اغماضي نخواهيم داشت و به وظيفه شرعي خودمان عمل مي كنيم. البته در بخش هايي كه محدوديت هايي از نظر دريافت حقوق شرعي موقوفه از محرومان و مستضعفان وجود دارد، بايد امور را مديريت كنيم. توليت آستان قدس رضوي هم چنين بر مسئله عمل دقيق به نيات واقفان و توسعه وقف تاكيد و عنوان كرد: در اين راستا مي توانيم زمينه وقف هاي مشاركتي را نيز فراهم كنيم و از سرمايه هاي اندك در راستاي وقف هاي بزرگ بهره ببريم.
تنوع بخشي به توليدات فرهنگي حجت الاسلام والمسلمين رئيسي در بخش ديگري از احكام و اهداف(غايات) به عنوان دو وجه شريعت ياد و عنوان كرد: در آموزه هاي ديني ما در كنار احكام، مسائلي هم چون تزكيه و تعليم و تربيت به عنوان اهداف نهايي دين مطرح شده است كه ما به عنوان كارگزاران و خدمتگزاران اين آستان نوراني بايد در راستاي تحقق آن ها تلاش مضاعف داشته باشيم. وي سپس به مسئله فعاليت هاي فرهنگي اشاره و عنوان كرد: همه كارهاي ما براي اين است كه زائران بتوانند با آسايش به بارگاه منور رضوي مشرف شوند و در جوار مضجع نوراني حضرت، برنامه آينده زندگي خود را رقم بزنند. تحقق اين امر نيز نيازمند آن است كه از ظرفيت فعاليت هاي فرهنگي بيش از پيش استفاده كنيم. توليت آستان قدس رضوي نقش نخبگاني كه توفيق خدمت در بارگاه منور حضرت رضا(ع) دارند را در اين زمينه مهم قلمداد كرد و گفت: اين افراد سرمايه هاي عظيمي هستند كه مي توانيم در كنار خدمتشان به بارگاه منور رضوي، از ظرفيت فكري آن ها نيز بهره ببريم. حجت الاسلام والمسلمين رئيسي هم چنين بر ضرورت تنوع بخشي به توليدات، محصولات و فعاليت هاي فرهنگي تاكيد و عنوان كرد: ما بايد بتوانيم متناسب با تنوع مخاطبان در سطح جهان، محصولات متنوعي را توليد و عرضه كنيم.
گفتمان غالب؛ انقلاب، امام و رهبري وي با اشاره به اينكه يكي از ثمرات انقلاب اسلامي ايران شكوفايي موقوفات و توسعه آستان قدس رضوي بوده است، افزود: گفتمان غالب در حوزه هاي تبليغي و فرهنگي آستان قدس رضوي نيز بايد گفتمان انقلابي امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري باشد. توليت آستان قدس رضوي هم چنين بر نقش آفريني اين نهاد در مسائلي هم چون اقتصاد مقاومتي كه از سوي مقام معظم رهبري مطرح مي شود، تاكيد و عنوان كرد: مبلغان حرم مطهر رضوي مي توانند در كنار كلام ارزشمندشان در حوزه هاي مختلف، مسائلي هم چون جلوگيري از اسراف، قناعت، خريد كالاهاي داخلي و ... را نيز مطرح كنند كه همه اين ها منجر به ترويج فرهنگ اقتصاد مقاومتي در جامعه مي شود. وي افزود: افزون بر اين بخش هاي اقتصادي نيز بايد نسبت به اين موضوع احساس وظيفه كنند و اقداماتي محسوس و متمايز را رقم بزنند.




نظرات کاربران