تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد:

خدمت به زائران نباید به حرم مطهر رضوی محدود شود تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد:

خدمت به زائران نباید به حرم مطهر رضوی محدود شود تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد:

خدمت به زائران نباید به حرم مطهر رضوی محدود شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد:

خدمت به زائران نباید به حرم مطهر رضوی محدود شود تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد:

خدمت به زائران نباید به حرم مطهر رضوی محدود شود تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد:

خدمت به زائران نباید به حرم مطهر رضوی محدود شود تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد:

خدمت به زائران نباید به حرم مطهر رضوی محدود شود تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد:

خدمت به زائران نباید به حرم مطهر رضوی محدود شود
تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد:

خدمت به زائران نباید به حرم مطهر رضوی محدود شود

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه همکاری آستان قدس و شهرداری برای تسهیل زیارت و توسعه شهر امری اجتناب ناپذیر است، گفت: مسأله خدمت رسانی به زائران تنها نباید به محدوده حرم مطهر رضوی محدود شود و تلاش ها باید به گونه ای باشد که با استفاده از ظرفیت همه بخش های مسئول، تمامی نیازهای زائر را از مبدأ تا مقصد فراهم آوریم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين رئيسي طي سخناني در ديدار با شهردار، رئيس و اعضاي شوراي شهر و معاونان و مشاوران شهرداري مشهد از همكاري و هم آهنگي نهاد هاي مسئول در امر زيارت به عنوان يك ضرورت ياد و عنوان كرد: حد اقل انتظار اين است كه در مجموعه شهر و مديريت شهري مشهد مقدس، مسأله زائرمحوري مورد توجه ويژه و در دستور كار قرار گيرد.
وي افزود: مشكلاتي هم چون پاركينگ، تردد، اسكان و ... در حال حاضر وجود دارد كه بايد با تجميع ظرفيت ها نسبت به رفع آن ها در محدوده حرم مطهر و حريم حرم گام برداريم و بتوانيم زمينه زيارتي آسان و همراه با آرامش و معرفت را براي زائران فراهم آوريم.
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه حضور زائران در مشهد مقدس محدود به تعطيلات و مناسبت ها نيست، تصريح كرد: امروز ارادتمندان حضرت رضا(ع) از هر فرصتي براي تشرف به مضجع منور ايشان استفاده مي كنند و ما نيز متناسب با اين امر بايد يك برنامه ريزي منسجم و جامع براي خدمت رساني در ايام مختلف سال داشته باشيم.
حجت الاسلام والمسلمين رئيسي با اشاره به هفت بند مورد تأكيد مقام معظم رهبري در حكم انتصاب توليت آستان قدس رضوي، اظهار كرد: رهبر معظم انقلاب در اين حكم مسائل اساسي و بسيار مهمي را مطرح كردند كه همه ما بايد خودمان را مخاطب آن ها بدانيم و در راستاي تحققشان گام برداريم.
وي با ياد آوري تأكيدات رهبر انقلاب اسلامي بر حمايت از محرومان و مستضعفان، گفت: ما در شهر مشهد مقدس براي زائراني كه از نظر اقتصادي متوسط به بالا محسوب مي شوند، محل اسكان و پارك ماشين داريم، اما جايگاه زائران متوسط به پايين در اين شهر كجاست؟ گروه هاي زيارتي و كاروان هايي كه به زيارت مشرف مي شوند چه وضعيتي دارند؟ اين ها مسائلي است كه مجموعه دست اندركاران بايد براي آن ها چاره انديشي كنند.
كمپ؛ اسكاني براي شرايط اضطراري حجت الاسلام والمسلمين رئيسي از كمپ ها به عنوان محل اسكان در وضعيت اضطرار ياد و عنوان كرد: در شهري كه همه روزه زائران از راه هاي مختلف هوايي و زميني به آن وارد مي شوند، نبايد بناي كار ما بر اسكان در كمپ باشد.
وي افزود: ما بايد بررسي كنيم كه متناسب با تعداد زائران مكان اسكان وجود دارد يا خير. اگر موجود هست كه بايد سامانه هايي را براي اطلاع يابي نيازمندان ايجاد كنيم. اما اگر تعداد تخت ها كم هستند، يا قيمت ها براي عموم زائران مناسب نيست، بايد تمهيدي انديشيده شود.
توليت آستان قدس رضوي از احداث زائر سراهاي ارزان قيمت و داراي دسترسي مناسب به عنوان راه حل رفع اين مشكل نام برد و گفت: ما در نظر داريم كه 8 زائر سرا در مكان هاي نزديك به حرم مطهر و 4 زائر سرا در مسير هاي منتهي به مشهد مقدس ايجاد كنيم كه زائران بتوانند از آن ها استفاده كنند.
زيارت؛ مسأله اول مشهد حجت الاسلام والمسلمين رئيسي با تأكيد بر اينكه ما مخالف ايجاد واحد هاي تجاري نيستيم، گفت: اما بايد توجه داشته باشيم كه مسأله اول در مشهد مقدس، مقوله زيارت است. زائران در شهر هاي خودشان هم مي توانند به اموري هم چون خريد بپردازد، اما آنچه بايد اينجا محور برنامه ها و اولويت كارها باشد، زيارت مضجع منور حضرت رضا(ع) است و مابقي مسائل در مرتبه هاي بعد تعريف مي شوند.
رعايت معماري اصيل و اسلامي وي هم چنين به موضوع معماري ايراني و اسلامي اشاره و عنوان كرد: امروز در محدوده حرم مطهر فضايي نوراني، معطر و داراي معماري اسلامي و اصيل ايجاد شده است. اما وقتي از اين محدوده خارج مي شويم، اسامي عجيب و نوعي ديگري از معماري و نگاه را مشاهده مي كنيم كه هيچ تناسبي با فضاي قدسي حرم مطهر ندارد.
توليت آستان قدس رضوي با بيان اينكه در ساخت و سازهاي آستان قدس رضوي و تمام امور عمراني شهري بايد رعايت اصول معماري اصيل اسلامي مورد توجه قرار گيرد، افزود: مجموعه مديريت شهري نيز بايد در اين زمينه اقدامات عيني و اجرايي را در دستور كار قرار دهد.
يك درخت هم نبايد قطع شود حجت الاسلام والمسلمين رئيسي هم چنين به مقوله صيانت از باغات و فضاي سبز اشاره و تأكيد كرد: باغات به مثابه شش هاي شهر هستند و نبايد اجازه دهيم كه يك اصله درخت هم بدون دليل قطع شود.
وي با تأكيد بر اينكه سياست ما حفظ باغات و عدم تغيير كاربري و قطع درخت هاست، گفت: مسأله ما فقط ساختمان سازي و ايجاد واحد تجاري نيست. به طور قطع منافع اقتصادي براي آستان قدس رضوي مهم است، اما اين فرع بر مسأله مهم تري است.
توليت آستان قدس رضوي افزود: ما بر حفظ باغات آستان قدس رضوي در سراسر كشور تأكيد داريم و اگر هم در جايي به دليل خشكي يا هر مسأله ديگري درختي قطع شد، حتما بايد جايگزيني براي آن در نظر گرفته شود.
وي به باغ ملك آباد نيز اشاره و عنوان كرد: ملك آباد تنها محلي براي آستان قدس رضوي نيست، بلكه فضايي است كه در تلطيف هواي شهر مشهد بسيار تأثير دارد و نسبت به حفظ آن بايد تلاش كرد.
حجت الاسلام والمسلمين رئيسي از باغات آستان قدس رضوي به عنوان «حقوقي كه مردم از آن بهره مند هستند» ياد و تأكيد كرد: با قطع درختان، اين حق دچار مخاطره مي شود و اگر محاسبه هزينه فايده نسبت به اين كار داشته باشيم، در مي يابيم كه فايده فعاليت هايي مانند ايجاد مجتمع هاي تجاري در اين مناطق، در برابر آنچه از دست مي دهيم، بسيار كمتر است.
اقدام عاجل براي رفع مشكلات زائران
توليت آستان قدس رضوي در ادامه با اشاره به مشكلاتي كه اعضاي شوراي شهر در خصوص خدمت رساني به زائران مطرح كرده بودند، به ارائه توضيحاتي پرداخت و گفت: ما بايد براي رفع تعدادي از اين مسائل اقدامات عاجلي را انجام دهيم. برخي از امور نيازمند برنامه ريزي بلند مدت هستند، اما كارهايي را هم مي توانيم به سرعت انجام دهيم كه بايد نسبت به آن ها اهتمام داشته باشيم.
حجت الاسلام والمسلمين رئيسي درباره موضوع ايجاد سايه بان در صحن هاي حرم مطهر كه توسط اعضاي شوراي شهر مطرح شده بود، گفت: در اين زمينه نظرات مختلفي مطرح مي شود كه ما بعد از بررسي كارشناسي نسبت به آن ها تصميم گيري خواهيم كرد.
وي هم چنين در زمينه مشكلات برخي مستأجران زمين هاي آستان قدس رضوي، تصريح كرد: استيفاي حقوق موقوفه جزو وظايف شرعي توليت آستان قدس رضوي است. اما ما مي توانيم با مديريت مناسب امور را به گونه اي پيش ببريم كه ضمن حفظ حقوق موقوفه مشكلي براي محرومان و مستضعفان ساكن در اراضي موقوفه به وجود نيايد.
حجت الاسلام والمسلمين رئيسي درباره ايجاد فضاي استراحت موقت براي زائران نيز گفت: اين موضوع نيز مسأله است كه بايد نسبت به آن كار كارشناسي صورت بگيرد و راه حلي انديشيده شود.
توليت آستان قدس رضوي بر بهره گيري از نظرات گوناگون در راستاي خدمت رساني به زائران تأكيد و عنوان كرد: ما در قالب كارگروه هاي تخصصي اقتصادي، فرهنگي، اراضي و موقوفات و امداد مستضعفان با حضور همكاران آستان قدس رضوي، خدام و عموم فرهيختگان و صاحب نظران درصدد بررسي امور مختلف هستيم و مي توانيم امور مشترك بين آستان قدس و شهرداري را نيز در قالب كارگروه هاي مشترك پيگيري كنيم.
سيد صولت مرتضوي، شهردار مشهد نيز طي سخناني در ابتداي اين ديدار با اشاره به اينكه 50 درصد از اراضي مشهد مقدس متعلق به آستان قدس رضوي است، گفت: همكاري آستان قدس رضوي و شهرداري، جزو لاينفك مديريت شهري مشهد مقدس است.
وي هم چنين به مشكلات بافت پيرامون حرم مطهر رضوي اشاره كرد و همكاري و همراهي آستان قدس رضوي را در اين زمينه خواستار شد.
محسن انتظاري هروي ، رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد مقدس نيز به ارائه گزارشي درباره اولويت هاي كاري مجموعه شوراي شهر و شهرداري پرداخت و گفت: آستان قدس رضوي جايگاه ويژه اي در امور مختلف فرهنگي، اقتصادي ، اجتماعي و عمراني دارد و در صورت برقرار تعاملات دو سويه مي توانيم نسبت به رفع مشكلات شهروندان و زائران بيش از پيش گام برداريم.
تعدادي از اعضاي شوراي شهر و مديران شهرداري نيز در اين جلسه به ارائه نقطه نظرات خود درباره امور گوناگون مربوط به آستان قدس رضوي و شهرداري مشهد پرداختند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران