رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور:

جامعه‌ کارگری یک جامعه‌ی وفادار به انقلاب و نظام است رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور:

جامعه‌ کارگری یک جامعه‌ی وفادار به انقلاب و نظام است رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور:

جامعه‌ کارگری یک جامعه‌ی وفادار به انقلاب و نظام است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور:

جامعه‌ کارگری یک جامعه‌ی وفادار به انقلاب و نظام است رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور:

جامعه‌ کارگری یک جامعه‌ی وفادار به انقلاب و نظام است رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور:

جامعه‌ کارگری یک جامعه‌ی وفادار به انقلاب و نظام است رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور:

جامعه‌ کارگری یک جامعه‌ی وفادار به انقلاب و نظام است رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور:

جامعه‌ کارگری یک جامعه‌ی وفادار به انقلاب و نظام است
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور:

جامعه‌ کارگری یک جامعه‌ی وفادار به انقلاب و نظام است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران با انتقاد از فرهنگ خرید کالاهای خارجی و پز دادن با کالاهای دارای نشان های خارجی گفتند: ما با دنیا تعامل داریم اما در عرصه‌هایی که تولید داخلی داریم، وارد کردن و فروش و مصرف کالاهای خارجی باید به عنوان یک ضدارزش تبلیغ و شناخته شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (چهارشنبه) در آستانه روز كارگر در ديدار هزاران نفر از كارگران، با تجليل از وفاداري و ثبات قدم جامعه كارگري در قبال انقلاب و نظام، بر «حل مشكلات جامعه كارگري»، «تقويت توليد داخلي»، «ضرورت مقابله جدي با قاچاق كالا» و «ممنوعيت واردات كالاهاي داراي مشابه ايراني» تأكيد كردند و با اشاره به ادامه خصومتهاي امريكا افزودند: امريكايي هاي غير قابل اعتماد، با اصرار بر تحريمهاي مختلف ايران تلاش مي كنند با ايجاد «ايران‌هراسي»، عملاً در راه تعاملات اقتصادي كشور با خارج، مانع تراشي كنند. ايشان همچنين با اشاره به انتخابات مرحله دوم مجلس شوراي اسلامي در جمعه همين هفته، همه واجدان شرايط شركت در اين مرحله را، به حضور در انتخابات فراخواندند. رهبر انقلاب با تشكر از زحمات و تلاشهاي جامعه كارگري كشور و اظهار ارادت نسبت به كارگران، كار و تلاش در جامعه را «ارزش» خواندند و گفتند: هر فردي كه در جامعه مشغول كار است؛ اعم از مسئول، وزير، استاد دانشگاه، دانشجو، طلبه، مدير و ديگران، به معناي عمومي كلمه كارگر است و در واقع، «توليد ارزش» مي‌كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه از ديدگاه اسلام، «بيكاري، تنبلي و وقت‌گذراني بيهوده»، ضدّ ارزش است، افزودند: بايد همه كساني كه در عرصه‌هاي مختلف مشغول كار هستند، علاوه بر بالا بردن كيفيت كار، حق آن كار را ادا و خود را وقف كار كنند.
[fact()]مسئولين بايد همه وقت و توان خود را به اداي صحيح مسئوليت اختصاص دهند [factend()]رهبر انقلاب افزودند: هركسي در كشور مسئوليتي پذيرفته است، بايد همه وقت و توان خود را به اداي صحيح آن مسئوليت اختصاص دهد. ايشان با اشاره به وفاداري و ثبات قدم جامعه كارگري نسبت به انقلاب و نظام اسلامي در طول ۳۷ سال گذشته خاطرنشان كردند: با وجود مشكلات معيشتي، كارگران هيچگاه به تبليغات ضد انقلاب اعتنا نكردند و در مقابل نظام نايستادند بلكه همواره مدافع نظام اسلامي بوده‌اند. رهبر انقلاب با تشكر صميمانه از جامعه كارگري به‌دليل وفاداري و بصيرت در قبال مسائل انقلاب و نظام، به موضوع «وظايف كارگران، بنگاههاي اقتصادي و مسئولان در اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي» پرداختند و گفتند: پيام اصلي «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» اين است كه مسئولان بايد براي يكايك بندهاي سياستهاي كلي اقتصاد مقاومتي، برنامه‌ريزي و آنها را به‌صورت واقعي اجرا كنند. حضرت آيت الله خامنه‌اي، در خصوص نقش و سهم كارگران در اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي خاطرنشان كردند: مهمترين مسئوليت كارگران در اين بخش، «درست، با كيفيت و با استحكام انجام دادنِ كار» است. ايشان با تأكيد بر بالا رفتن كيفيت كار گفتند: از جمله مسائل مهمي كه در بالا رفتن كيفيت كار كارگران تأثير بسزايي دارد، جدي گرفتن موضوع «مهارت‌افزايي» و بالا بردن مهارت كارگران است كه دولت در اين زمينه مسئوليتهاي مشخصي دارد. رهبر انقلاب، يكي ديگر از مسائل تأثيرگذار و مهم در افزايش كيفيت كار را تأمين امنيت شغلي كارگران دانستند و خاطرنشان كردند: تأمين امنيت شغلي كارگران بر عهده مسئولان و همچنين كارفرمايان است. حضرت آيت الله خامنه‌اي، «تعطيلي كارگاههاي توليدي» را از آفات بزرگ برشمردند و گفتند: برخي اوقات، تعطيلي كارگاهها به‌دليل مشكلاتي همچون كمبود نقدينگي و امكانات يا فرسودگي تجهيزات است كه در اين موارد، كارفرما مقصر نيست و مسئولان مربوط در بخش صنعت و تجارت، بانكها، مسئولان بخش فناوري و شركتهاي دانش‌بنيان، بايد به مسئوليت خود عمل كنند. ايشان افزودند: البته در موارد ديگري نيز به‌دليل سوء استفاده برخي كارفرمايان و استفاده از وامها و تسهيلات در بخشهايي همچون ساخت‌وساز به‌جاي توليد، كارگاهها تعطيل مي‌شوند كه در اين موارد، بايد دستگاه قضايي، دولت و دستگاههاي اطلاعاتي موضوع را به‌طور جدي پيگيري كنند. رهبر انقلاب تأكيد كردند: كسي مخالف توليد ثروت نيست اما اين توليد ثروت نبايد به بهاي لگدمال شدن جامعه كارگري و اقشار محروم باشد. ايشان، «ترويج محصول كارگر ايراني»، «سلامت محيط كار» و «افزايش سهم دستمزد در هزينه توليد» را از ديگر عوامل تأثيرگذار در افزايش كيفيت كار كارگران دانستند و تأكيد كردند: براي همه اين موارد، مي‌توان با استفاده از روشهاي صحيح و همچنين تجربيات كشورهاي ديگر، برنامه‌ريزي مناسب انجام داد تا هم انگيزه و كيفيت كار كارگران ارتقا يابد، و هم كارفرمايان آسيب نبينند. رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان به تبيين حقوق كارفرمايان نيز پرداختند و تأكيد كردند: كارفرما و كارگر در منطق اسلام مكمل يكديگرند نه معارض و دشمن.
[fact()]كارفرما و كارگر در منطق اسلام مكمل يكديگرند نه معارض و دشمن [factend()]حضرت آيت الله خامنه اي با قدرداني از كارفرماياني كه سرمايه‌شان را به جاي سرمايه گذاري بدون دغدغه در بانكها، به ميدان توليد و كارآفريني مي آورند، افزودند: «همكاري صميمانه كارگران با كارفرمايان»، «تلاش مسئولان براي تسهيل سرمايه گذاري در بخشهاي مختلف» و «فراهم كردن زمينه صادرات و دفاع از حقوق صادركنندگان در كشورهاي خارجي»، از جمله حقوق كارفرمايان است كه بايد رعايت شود. ايشان در همين بحث به مسئولان خاطرنشان كردند: بايد بر سلامت و كيفيت كالاهاي صادراتي نظارت شود چرا كه صادر شدن اجناس و كالاهاي ناسالم و بي كيفيت، موجب بدنام شدن ايران و ضربه به صادرات كشور خواهد شد. حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد فراوان بر «ارزش و اهميت توليد داخلي» افزودند: توليد داخلي بايد به عنوان امري مقدس شناخته و حمايت از آن، يك «وظيفه» تلقي شود. رهبر انقلاب، وارد كردن اجناسي را كه مشابه داخلي دارند، «مطلقاً ممنوع» خواندند و افزودند: برخي فروشگاهها مقيدند كه جز توليد داخلي نفروشند كه بايد به اين انسانهاي با غيرت آفرين گفت. ايشان افزودند: البته در برخي فروشگاههاي عمدتاً بزرگ و گاه وابسته به دستگاههاي دولتي، همه اجناس، خارجي است كه اين كارِ زشت، عملاً موجب بيكاري كارگر ايراني و بهبود وضع كارگر خارجي مي شود. رهبر انقلاب با انتقاد از فرهنگ خريد كالاهاي خارجي و پز دادن با كالاهاي داراي نشان هاي خارجي گفتند: ما با دنيا تعامل داريم اما در عرصه‌هايي كه توليد داخلي داريم، وارد كردن و فروش و مصرف كالاهاي خارجي بايد به عنوان يك ضدارزش تبليغ و شناخته شود.
[fact()]در عرصه‌هايي كه توليد داخلي داريم، وارد كردن و فروش و مصرف كالاهاي خارجي بايد به عنوان يك ضدارزش شناخته شود [factend()]ايشان خاطرنشان كردند: البته در اين زمينه طرفدار افراط نيستم بلكه بايد با حكمت و تدبير عمل كرد. حضرت آيت الله خامنه اي به عنوان يك مصداق به قضيه وارد كردن خودروهاي امريكايي اشاره كردند و گفتند: خود امريكايي‌ها به علت مصرف زياد و سنگين بودن اين خودروها، رغبتي به خريد آنها ندارند؛ حالا در اين شرايط ما بياييم و از فلان كارخانه رو به ورشكستگي امريكا، خودرو وارد كنيم؟ اين جاي تعجب فراوان دارد. ايشان افزودند: مديران و مسئولان محترم در مقابل فشارهاي پنهاني كه در اين زمينه ها وارد مي شود، بايستند و جداً نگذارند اين قبيل مسائل انجام شود. حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با انتقاد از «واردات ميلياردي برخي لوازم غير ضروري»، به مشكل جدي قاچاق كالاها و اجناس به داخل اشاره و خاطرنشان كردند: به مسئولان دولتهاي مختلف، مكرر اين مسئله را گوشزد كرده ام، و آنها نيز مي گويند اگر تعرفه سنگين بگذاريم، قاچاق آن كالا بالا مي رود، اما اين دليل، پذيرفتني نيست. ايشان قاچاق را بلايي بزرگ و سمّ توليد داخلي برشمردند و با انتقاد شديد از عدم برخورد جدي با اين مسئله تأكيد كردند: بايد قوي ترين اشخاص را مأمور اين كار كرد و دولت، ضمن تقويت دستگاههاي ذيربط، با قدرت با قاچاق سازمان يافته مقابله و برخورد كند.
[fact()]بايد قوي‌ترين اشخاص را مأمور مقابله با قاچاق كرد [factend()]حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: البته منظور از مبارزه با قاچاق كالا، مقابله با كوله‌برهاي ضعيفي كه در برخي مناطق اجناس كوچك را وارد مي كنند، نيست؛ بلكه منظور قاچاقچيان بزرگي است كه با دهها و صدها كانتينر، اجناس قاچاق، وارد كشور مي كنند. رهبر انقلاب همچنين در اشاره به يك مسئله خيلي مهم در باب توليد داخلي گفتند: گاه جنسي مي تواند در داخل توليد شود اما وارد كنندگاني كه سودهاي كلان به دست مي آورند، با روشهاي مختلف از جمله «رشوه‌هاي سنگين، تهديد و حتي جنايت»، تلاش مي كنند جلوي توليد آن كالا را بگيرند. ايشان تأكيد كردند: اين مسائل، بسيار مهم و امنيتي است و نبايد با آنها ساده برخورد كرد. حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه آسيب شناسي موانع رشد توليد داخلي، به نقد كساني پرداختند كه به بهانه كهنه بودن فناوري توليد محصولات داخلي، عملاً راه ورود محصولات خارجي را به كشور هموار مي كنند. ايشان گفتند: برخي مدافعان واردات خارجي هر جا در استدلال كم مي آورند، مي گويند فناوري خارجي، «پيشرفته» و فناوري داخلي، «قديمي» است؛ بسيار خوب اما چرا با اين همه استعداد و ذهن خلاق ايراني، اين مشكل را حل نمي كنيد؟
رهبر انقلاب سؤال كردند: آيا ذهن ايراني كه مي تواند موشك را پس از مسافتي ۲ هزار كيلومتري با خطايي كمتر از ۱۰ متر به هدف بزند، نمي تواند مشكل فناوري داخلي برخي عرصه ها از جمله صنعت خودرو را حل كند؟ پس چرا براي حل مشكلات به اين گونه جوانان مراجعه نمي كنيد؟
[fact()]آيا ذهن ايراني كه مي تواند موشك ۲ هزار كيلومتري با خطايي كمتر از ۱۰ متر را به هدف بزند، نمي تواند مشكل صنعت خودرو را حل كند؟ [factend()]حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: برخي پيشرفتهاي كشور محرمانه است و قابل بازگويي نيست وگرنه همه از استعداد جوانان اين سرزمين متعجب مي شوند. رهبر انقلاب در جمع بندي اين بخش از سخنانشان افزودند: به جامعه كارگري، كارفرمايان و مسئولان دولتي خوش بين هستم اما واقعيت اين است كه كار در جاهايي مي لنگد و برخي علل و عوامل نمي گذارد تلاشها به نتيجه لازم برسد، مسئولان تلاش كنند و با شناخت و رفع اين رخنه ها، شتاب حركت پيشرفت كشور را افزايش دهند. ايشان تأكيد كردند: رسيدن ايران به قله رفيع تمدن اسلامي، شعار و رجزخواني نيست بلكه مستند به واقعيات، امكانات، ويژگي ها و ظرفيتهايي است كه توجه به آنها، زمينه ساز تحقق اين هدف خواهد شد. رهبر انقلاب اسلامي گفتند: البته دشمن، همچنان دشمني و ايجاد مانع مي كند و در رأس اين دشمني نيز امريكا و صهيونيسم قرار دارند. حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: امريكايي ها گاهي اوقات از دور گلايه مي كنند كه چرا نسبت به ما بدبين هستيد؟ خوب مسائلي را كه موجب بدبيني هستند، مي بينيم و نمي توانيم چشمان خود را بر روي آنها ببنديم. حضرت آيت الله خامنه اي، «انجام مبادلات بانكي با زحمت و كندي زياد و اخلال امريكايي‌ها در معاملات بانكي» را نمونه‌اي آشكار از زمينه هاي بدبيني برشمردند و گفتند: اكنون موضوع اختلال در معاملات بانكي را مسئولان نيز مي گويند اما چرا بانكهاي بزرگ دنيا حاضر به همكاري با ايران نيستند؟
رهبر انقلاب اسلامي گفتند: علت آنكه بانك هاي بزرگ دنيا حاضر به همكاري با ايران نيستند، «ايران هراسي» است كه امريكايي‌ها ايجاد كرده و ادامه مي دهند. ايشان تأكيد كردند: بارها گفته ام كه نمي توان به امريكايي‌ها اعتماد كرد و اكنون علت اين مسئله در حال روشن شدن است.
[fact()]بارها گفته ام كه نمي توان به امريكايي‌ها اعتماد كرد و اكنون علت اين مسئله در حال روشن شدن است [factend()]حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اينكه بر روي كاغذ مي نويسند و مي گويند "بانكها با ايران معامله كنند" اما در عمل، به گونه ديگري اقدام مي شود تا «ايران هراسي» به‌وجود آيد، افزودند: امريكايي‌ها مي گويند ايران يك كشور حامي تروريسم است و ممكن است به علت حمايت از تروريسم، مورد تحريم قرار گيرد. ايشان تأكيد كردند: اين مطالب چه پيامي را به بانكها و طرف هاي خارجي منتقل مي كند؟ پيام اين مطالب اين است كه براي معامله با ايران اقدام نكنيد و در نتيجه، عملاً بانك ها و سرمايه‌داران خارجي از تعامل با ايران به هراس مي افتند. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: البته درخصوص موضوع تروريسم، امريكايي‌ها از همه تروريست ها بدتر هستند و بر اساس اطلاعات موجود، همچنان به ترويست هاي نام و نشان‌دار كمك مي كنند. حضرت آيت الله خامنه اي به يكي ديگر از شيوه هاي «ايران هراسي» دولت امريكا براي ممانعت عملي از همكاري بانك ها و سرمايه داران خارجي اشاره كردند و گفتند: آنها ادعا مي كنند كه دليل همكاري نكردن كشورهاي خارجي، اوضاع داخلي ايران است در حاليكه اكنون امن تر از ايران در منطقه وجود ندارد و شرايط داخلي ايران، از خود امريكا كه روزانه چندين نفر كشته مي شوند و حتي از كشورهاي اروپايي امن‌تر است و اوضاع داخلي ايران به كوري چشم دشمنان، بسيار خوب است. رهبر انقلاب اسلامي تأكيد مكرر مقامات امريكايي بر حفظ شاكله و نظام تحريم هاي ايران را يكي ديگر از روشهاي صريح «ايران هراسي براي ممانعت از حضور سرمايه گذاران خارجي» برشمردند و خاطرنشان كردند: ما با چنين دشمني طرف هستيم، و براي هر فعاليتي كه مي خواهيم انجام دهيم، بايد وجود اين دشمن را مفروض بگيريم. حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به پيشرفت جمهوري اسلامي ايران در ۳۷ سال گذشته، به رغم دشمني امريكا، تأكيد كردند: اگر اين دشمني تا صد سال ديگر هم ادامه داشته باشد، به كوري چشم آنها تا صد سال ديگر نيز پيشرفت خواهيم كرد. ايشان افزودند: امريكا دشمن است؛ چه به روي او بياوريم، چه به روي او نياوريم؛ و چه بر زبان بياوريم و چه بر زبان نياوريم، اين دشمني ها تمام نخواهد شد.
[fact()]امريكا دشمن است؛ به روي او بياوريم يا نياوريم؛ بر زبان بياوريم يا نياوريم [factend()]حضرت آيت الله خامنه اي، همه مسئولان سه قوه، دستگاهها و نهادهاي انقلاب و همچنين آحاد مردم را به شناخت قدر و قدرت كشور و تواناييهاي آن، توصيه كردند و افزودند: ما همانند اميرالمومنين علي(ع) مظلوم اما قوي هستيم و اگر از تواناييها و ظرفيت هاي خود به بهترين، انساني ترين و اسلامي ترين شكل استفاده كنيم، قطعاً بر همه موانع فائق خواهيم آمد. ايشان تأكيد كردند: راه ما هموار نيست اما سنگلاخ هم نيست و اگر به قدرت خود تكيه كنيم، حتماً به موفقيت و پيشرفتهاي بيشتر خواهيم رسيد. رهبر انقلاب در بخش پاياني سخنان خود به برگزاري مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي در روز جمعه دهم ارديبهشت در برخي شهرها اشاره كردند و گفتند: اهميت مرحله دوم انتخابات كمتر از مرحله اول نيست و همه واجدان شرايط رأي دادن، در انتخابات شركت كنند.
[fact()]اهميت مرحله دوم انتخابات كمتر از مرحله اول نيست؛ همه واجدان شرايط رأي دادن، شركت كنند [factend()]حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: شركت در انتخابات تعيين كننده است زيرا اگر در پاي صندوقهاي رأي حاضر نشويم، اين ميل و كشش و هويت به صندوق منتقل نمي شود. پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با گرامي‌داشت روز كارگر، به مشكلات كارگران و بازنشستگان اشاره كرد و گفت: در دو سال گذشته بر اساس همدلي و همزباني شكل گرفته ميان كارگران و كارفرمايان، شكاف موجود ميان تورم و مزد كاهش يافته است. آقاي ربيعي با تاكيد بر ضرورت توسعه بنگاه‌هاي كوچك و متوسط براي نهادينه شدن گفتمان رشد فقرزداييِ اشتغال‌محور، افزود: «تقويت بيمه‌ها و بيمه كردن ۱۰ ميليون شهروند فاقد بيمه درمان»، «مبارزه با فقر و فساد»، «بهبود وضعيت كودكان كار»، «گسترش تعاوني‌ها»، «توسعه درمان به مناطق محروم»، «توانمندسازي با تاكيد بر توسعه فني و حرفه‌اي»، «تدوين لايحه حمايت از معلولان و ايجاد شغل و تهيه مسكن براي آنها»، «اجرايي شدن بيمه زنان سرپرست خانوار»، «رسيدگي به آسيب‌هاي اجتماعي» و «اصرار بر صيانت از شخصيت كارگران» از مهمترين برنامه‌ها و فعاليت‌هاي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي بوده است.


| شناسه مطلب: 61045




رهبر انقلاب



نظرات کاربران