چرا به «حله» شهر امام حسن(ع) می‌گویند چرا به «حله» شهر امام حسن(ع) می‌گویند چرا به «حله» شهر امام حسن(ع) می‌گویند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چرا به «حله» شهر امام حسن(ع) می‌گویند چرا به «حله» شهر امام حسن(ع) می‌گویند چرا به «حله» شهر امام حسن(ع) می‌گویند چرا به «حله» شهر امام حسن(ع) می‌گویند چرا به «حله» شهر امام حسن(ع) می‌گویند

چرا به «حله» شهر امام حسن(ع) می‌گویند

نجف شهر امیرالمؤمنین و کربلا شهر امام حسین(ع)‌ است. در مبادی «حِلّه» نیز عبارت به شهر امام حسن مجتبی(ع) خوش آمدید، خودنمایی می‌کند. اما دلیل این انتساب چیست؟

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، «حِلّه» شهري در بخش مركزي عراق است كه در اواخر قرن پنجم نزديك ويرانه‌هاي شهر قديم بابِل بنا شده و در همسايگي شهرهاي كوفه و نجف قرار دارد.
معجزه «ردالشمس»‌ (بازگشت خورشيد پس از غروب) نيز در اين منطقه رخ داده و اكنون مسجد و مقامي به همين نام در آن قرار دارد.
به گفته حسن علي الحلي از شخصيت‌هاي محلي، در نيمه قرن بيستم ميلادي، مرجعيت شيعه شهر حله را شهر امام حسن عليه السلام نام نهاد.
دلايلي نيز براي اين موضوع بيان شده، از جمله اينكه آرامگاه ابراهيم بن عبدالله المحض بن الحسن المثني فرزند امام حسن مجتبي عليه السلام در اين شهر است. وي عالمي شجاع بود كه در سال ۱۴۵ هجري عليه ابوجعفر منصور قيام كرد و به شهادت رسيد.
سرسبز بودن حله و تعلق رنگ سبز به سادات حسني نيز يكي ديگر از وجوه نسبت‌دادن حله به امام حسن(ع) است. همچنين حله را تكميل‌كننده ضلع سوم مثلث كربلا و نجف است.
يكي ديگر از دلايلي كه بر اين نامگذاري اقامه مي‌شود،‌ بخشندگي مردم حله است كه اين جود و كرم را از امام حسن مجتبي(ع) آموخته‌اند.
همچنين مزار دو تن از برادران ناتني امام حسن(ع) به نام‌هاي «بكر (ابوبكر) بن علي» و «عمران بن علي» نيز در اين شهر واقع شده است. گفته شده عمران در جنگ نهروان مجروح شد و هنگام انتقال به كوفه در نزديكي حله به شهادت رسيد.
نامگذاري حله به شهر امام حسن مجتبي(ع) جشنواره‌اي به همين نام را رقم زده است. تاكنون هشت دوره جشنواره سالانه امام حسن مجتبي(ع) در اين شهر برپا شده و نيمه ماه رمضان امسال (سالروز ولادت كريم اهل‌بيت) نيز نهمين دوره آن برگزار مي‌شود.
بيان دلايل مواضع امام حسن(ع) مقابل معاويه، بيان اهميت تربيت حسني و گسترش حُسن اخلاق از اهداف اين جشنواره پژوهشي است.


| شناسه مطلب: 61055




امام حسن



مطالب مرتبط

نظرات کاربران