فصلنامه فرهنگ زیارت ویژه‌ سامـرا منتشر شد فصلنامه فرهنگ زیارت ویژه‌ سامـرا منتشر شد فصلنامه فرهنگ زیارت ویژه‌ سامـرا منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
فصلنامه فرهنگ زیارت ویژه‌ سامـرا منتشر شد فصلنامه فرهنگ زیارت ویژه‌ سامـرا منتشر شد فصلنامه فرهنگ زیارت ویژه‌ سامـرا منتشر شد فصلنامه فرهنگ زیارت ویژه‌ سامـرا منتشر شد فصلنامه فرهنگ زیارت ویژه‌ سامـرا منتشر شد

فصلنامه فرهنگ زیارت ویژه‌ سامـرا منتشر شد

شماره 24 و 25 فصلنامه فرهنگ زیارت ویژه‌نامه سامـراء به صاحب امتیازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع‌رساني حج، شماره بيست و چهار و بيست و پنج فصلنامه فرهنگي اجتماعي سياسي تاريخي فرهنگ زيارت ويژه‌نامه سامراء به صاحب امتيازي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت و مدير مسؤولي سيدعلي قاضي عسكر از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر شد.
ويژگي‌هاي عصر امام عسگري عليه‌السلام، برخورد عسكريين عليهماالسلام با جريان‌هاي فكري، سرداب مقدس سامراء و آداب زيارت آن، ميراث كلامي احمد بن اسحاق در عصر عسكريين عليهماالسلام، وحدت در سيره ميرزاي شيرازي، روح زيارت در گفت‌وگو با آيت‌الله حائري شيرازي، ستاره درخشان منطقه دجيل عراق و نقش خاندان سلماسي در سامراء، گذر و نظري به تاريخ و جغرافياي سامراء از مطالب دو شماره جديد اين فصلنامه به شمار مي‌رود.
در سخن آغازين شماره 24 و 25 فرهنگ زيارت آمده است: سامراء شهري است كه يك تاريخ را در دل نهفته دارد؛ گنجينه‌اي است از حوادث، تحوّلات علمي و سياسي و صحنه فتنه‌ها و آشوب‌ها و مزار مقدّ(س) دو امام معصوم و بسياري از بزرگان و شخصيت‌هاي ديني؛ شهري است كه رخدادهاي گوناگوني را از سر گذرانده است.
آستان رفيع و مقدّس امام هادي و امام حسن عسكري عليهماالسلام همچون نگيني بر تاريك اين شهر مي‌درخشد و مغناطيسي است كه دل‌هاي شيفتگان معرفت و اولياء الله را به سوي خود مي‌كشد.
اگر امروز حرمي مصفّا، رواق‌هايي دل‌گشا و آيينه‌كاري شده و گنبد بزرگ طلايي و صحن‌هاي وسيع و باشكوه را شاهديم، اين همه به همت سرانگشتان معجزه‌گر عشق‌هاي پاك علاقه‌مندان فراهم آمده است. اين شعله مقدّ(س) و ديرپاي، هرگز از كانون دل‌ها رو به خاموشي و سردي نگذاشته و نخواهد گذاشت.
در بخشي از چكيده مقاله ويژگي‌هاي عصر امام عسكري عليه‌السلام به قلم جواد محدّثي آمده است: يكي از حساس‌ترين دوره‌هاي تاريخ اسلام، عصر امام حسن عسكري عليه‌السلام است كه هم از نظر مسائل فكري، اعتقادي و سياسي، هم به لحاظ وجود فرقه ها و گرايش‌هاي گوناگون و هم از ديدگاه تاريخي، دوره‌اي خاص به شمار مي‌رود. در اين دوران، فرقه‌ها و مكاتب انحرافي ـ يكي از پس از ديگري ـ با هدف گمراه كردن مسلمانان، سر بر مي‌آوردند و امام با روشنگري‌هاي خود در برابر انحرافاتي چون جعل حديث و روايت و شبهه‌افكني درباره قرآن مي‌ايستاد و به تبيين عقايد حقّه و راستين مي‌پرداخت.
همچنين مقاله برخورد عسكريين عليهماالسلام با جريان‌هاي فكري به قلم محمود مطهري‌نيا با توصيف وضعيت اجتماعي و فكري جامعه در دوران امامين عسكريين عليهماالسلام، بيانگر برخورد اين حضرات با وضعيت موجود است كه در بخشي از آن مي‌خوانيم: امامان شيعه عليهم‌السلام در راستاي حفظ دين و تداوم خط امامت، در برابر جريان‌هاي انحرافي مي‌ايستادند و با نفوذ دادن ياران خود در ساختار حكومت و حمايت از برخي قيام‌هاي مردمي، همچنين بهره‌گيري از سازمان وكالت و فراهم كردن زمينه‌هاي دوران غيبت، به وظايف خود عمل مي‌كردند.
ميراث كلامي احمد بن اسحاق در عصر عسكريين عليهماالسلام عنوان مقاله محمدباقر پوراميني در اين فصلنامه است كه با تكيه بر ميراث احمد بن اسحاق قمي، به چند موضع كلامي مطرح در عصر او همچون «نفي رؤيت خدا»، «اعتقاد به امامت»، «ضرورت وجود امام» و «شرايط و صفات امام» اشاره مي‌شود؛ موضوعاتي كه او به نوعي با طرح آن، در صدد پاسخ دادن به شبهاتجاري يا هدايت مردم برمي‌آمد.
عبدالرحيم اباذري نيز با مقاله وحدت در سيره ميرزاي شيرازي، پس از شرح كوتاه زندگي علمي و سياسي ميرزاي شيرازي، به بيان انديشه و فعاليت‌هاي ايشان در راستاي وحدت شيعه و سني و سيره عملي ايشان در برخورد با مردم و علماي اهل سنت و برخي تفرقه‌افكنان پرداخته است.
روح زيارت عنوان مطلبي است در گفت‌وگو با آيت‌الله حائري شيرازي كه در بخشي از آن مي‌خوانيم: اصل زيارت، ارتباط روحاني انسان با اولياي خداست و مرتبه عالي زيارت، آن است كه از اعمال قلب حاصل مي‌شود. قلب مؤمن، خانه حقيقي خداست. حسين بن علي عليه‌السلام شايد ميليون‌ها قبر در عالم داشته باشد. انسان جلوه الهي است و خدا در آن تجلي مي‌كند. «عارفا بحقه» يعني انسان بداند چه كسي را زيارت مي‌كند.
حرم مطهر عسكريين عليهماالسلام در گذر تاريخ، سامراء در منابع عربي، سامراء در منابع غربي، گزارشي از كارگاه ساخت ضريح مطهر عسكريين عليهماالسلام، شهيد حرم سامراء «زندگي‌نامه شهيد سيد حميد تقوي‌فر»، سامراء در سفرنامه‌ها، شعر، كتابشناسي «زيارت جامعه كبيره»، نگاهي به مقتل عسكريين عليهماالسلام، كتاب‌نامه امام هادي عليه‌السلام و كتابشناسي سامراء در يك نگاه از مطالب ديگر شماره جديد فصلنامه فرهنگ زيارت محسوب مي‌شود.
شماره بيست و چهار و بيست و پنج فصلنامه فرهنگي اجتماعي سياسي تاريخي فرهنگ زيارت ويژه‌نامه سامراء به صاحب امتيازي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در بخش‌هاي اسرار و معارف، گفت‌وگو، تاريخ و رجال، اماكن و آثار، از نگاهي ديگر،‌ سفرنامه‌ها، در ادب فارسي و معرفي كتاب تنظيم شده است.
گفتني است، تاكنون متن كامل حدود يكهزار عنوان كتاب حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت با فرمت هاي گوناگون از سوي كتابخانه تخصصي پايگاه اطلاع رساني حج به نشاني lib.hajj.ir منتشر شده است.




نظرات کاربران