نیمه شعبان در روزنامه الیوم السابع چاپ مصر نیمه شعبان در روزنامه الیوم السابع چاپ مصر نیمه شعبان در روزنامه الیوم السابع چاپ مصر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نیمه شعبان در روزنامه الیوم السابع چاپ مصر نیمه شعبان در روزنامه الیوم السابع چاپ مصر نیمه شعبان در روزنامه الیوم السابع چاپ مصر نیمه شعبان در روزنامه الیوم السابع چاپ مصر نیمه شعبان در روزنامه الیوم السابع چاپ مصر

نیمه شعبان در روزنامه الیوم السابع چاپ مصر

روزنامه مصری الیوم السابع درمقاله ای نوشت: برخی از پیشوایان و علمای دین مطالبی درباره اثبات فضیلت بهره مندی از عنایات الهی شب نیمه شعبان بیان کرده اند و در فضیلت این شب احادیث متعددی وارد شده است.

[factimage()] https://media.licdn.com/media/p/4/005/0b6/162/0cdbba3.png [imagetitle()] [factimageend()] به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، روزنامه اليوم السابع چاپ مصر مقاله اي با عنوان "آشنايي با فضيلت شب نيمه شعبان " به قلم لؤيي علي به چاپ رساند و در آن نوشت: در فضيلت اين شب احاديث متعددي وارد شده است.
لؤيي علي درآغاز اين مقاله مي نويسد: حضرت رسول اكرم (ص) فرموده اند «خداوند در نيمه شعبان بر بندگان خود عنايت مي كند و مؤمنان را مي‌آمرزد و كافران را مهلت مي‌دهد » تا شايد از كرده خود پشيمان شوند . خداوند در اين شب ، مردمان كينه توز و اهل بغض و نفرت را به حال خود وا مي‌گذارد و نمي آمرزد تا اينكه از كينه‌توزي خود دست بردارند و قلب خويش را از بغض و نفرت پاك كنند . آنها در اين شب از آموزش خداوند محرومند . خداوند در اين شب به كليه بندگان خود نگاه دارد و همه آنها را مي‌آمرزد مگر مشرك يا كينه توز و تفرقه انگيز.
نويسنده ادامه مي دهد برخي از پيشوايان و علماي دين مطالبي درباره اثبات فضيلت بهره مندي از عنايات الهي دراين شب بيان كرده اند ازجمله : امام محمد بن ادريس شافعي (متوفي در سال 204 ه .ق ) دراين خصوص مي گويد: گفته مي شود كه دعا در 5 شب ، شب جمعه ، شب عيد قربان ، شب عيد فطر ، شب اول ماه رجب و شب نيمه شعبان اجابت مي شود.
امام محمد بن اسحاق بن العباس مكي فاكهي و متوفي در 272 ه . ق نيز مي گويد: از گذشته تا كنون مردم شهر مكه از زن و مرد در شب نيمه شعبان عازم مسجد الحرام مي شوند وبعد نماز مي خوانند و طواف مي كنند و با تلاوت قرآن تا سپيده دم به شب زنده داري مي پردازند و شب را با ختم قرآن و نماز خواندن به صبح مي رسانند.
امام محمد بن فرامرز مشهور به ملاّ خسرو حنفي (متوفي درسال 885 ه ق) مي گويد : درمورد اعمال مستحب، به احياي شب هاي دهه آخر ماه مبارك رمضان ، شبهاي عيدين (فطر و قربان ) ، دهه اول ماه ذي حجه و شب نيمه شعبان اشاره مي شود. علامه زين الدين بن ابراهيم بن نجيم معروف به ابن نجيم مصري حنفي (متوفي به سال 970ه. ق) نيز مي گويد: در احاديث آمده است كه احياي شبهاي دهه آخر ماه مبارك رمضان شبهاي عيدين ، شبهاي دهه اول ماه ذي حجه و شب نيمه شعبان از مستحبات است. شيخ وحبه زحيلي استاد و رئيس ديارتمان فقه و اصول اسلامي دانشگاه دمشق – دانشكده شريعت در اين باره مي گويد: مستحب است كه شبهاي عيد فطر و قربان ، دهه آخر ماه مبارك رمضان – شبهاي قدر – شبهاي دهه اول ذي حجه و شب نيمه شعبان احيا شود و همه اين شبها يا اغلب آنها بايد با عبادت احياء وزنده نگه داشته شود و احاديث صحيح در اين رابطه ثابت و مستحب است در سحرهاي اين شبها بر استغفار مداومت شود .
شيخ عطيه سقردرباره فضايل اين شب مي گويد : در فضل اين شب احاديث متعددي وارد شده است كه برخي از آنها توسط عده اي از علما صحيح دانسته شده است و برخي ديگرتوسط عده ديگري تضعيف شده ولي اجازه عمل به آنها را داده اند.
نويسنده با استناد به مطالب ذكر شده در پايان مي نويسد: با وجود اين احاديث مي توان گفت كه شب نيمه شعبان داراي فضليت است و هيچ متني مبني بر ممنوعيت آن وجود ندارد .


| شناسه مطلب: 61565




نيمه شعبان مصر



نظرات کاربران