بازتاب گسترده محرومیت حجاج ایرانی در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده محرومیت حجاج ایرانی در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده محرومیت حجاج ایرانی در رسانه‌های جهان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بازتاب گسترده محرومیت حجاج ایرانی در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده محرومیت حجاج ایرانی در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده محرومیت حجاج ایرانی در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده محرومیت حجاج ایرانی در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده محرومیت حجاج ایرانی در رسانه‌های جهان

بازتاب گسترده محرومیت حجاج ایرانی در رسانه‌های جهان

کارشکنی رژیم سعودی در اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی برای مناسک حج تمتع، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی و خارجی داشته است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اعلام منتفي‌شدن مراسم حج تمتع سال ۹۵ براي شهروندان جمهوري اسلامي ايران از سوي «علي جنتي»، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و كارشكني رژيم سعودي در اين زمينه بازتاب گسترده‌اي در ميان رسانه‌هاي منطقه و جهان داشته است.
سايت لبناني «النشره» با اشاره به اظهارات «حسين جابري انصاري»، سخنگوي وزارت خارجه ايران آورده است: «جابري انصاري عربستان را به تيره‌كردن روابط بين دو كشور متهم و اعلام كرد كه اگر ايرانيان مراسم حج امسال را به جا نياورند، عربستان مسئول ايجاد سد راه خداست».
شبكه‌هاي الميادين و المنار لبنان نيز به نقل از رئيس سازمان حج و زيارت ايران اعلام كردند كه در پي كارشكني‌هاي رژيم سعودي، ۶۴ هزار ايراني از اداي مناسك حج امسال محروم مي‌شوند.
خبرگزاري فرانسه نيز با اشاره به اين كه ايراني‌ها در مناسك حج امسال شركت نمي‌كنند، نوشت: «علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران محدوديت‌هاي دولت عربستان را دليل عدم اعزام زائران ايراني معرفي كرده است».
اين رسانه فرانسوي نوشت: «سازمان حج و زيارت ايران عربستان را به ايجاد محدوديت و منع ايراني‌ها از اداي فريضه حج اسمال متهم كرد».
خبرگزاري فرانسه همچنين در بخش ديگري از اين خبر، به انعكاس اظهارات «عادل الجبير»، وزير خارجه عربستان اشاره و آورده است: «عادل الجبير برخي خواسته‌‌هاي تهران در موسم حج را غيرقابل قبول دانست».
پايگاه خبري «رويترز» عربي نيز در تيتري با عنوان «ايرانيان امسال براي مناسك حج به عربستان نمي‌روند»، به تيره‌شدن روابط ايران و عربستان پس از وفات صد‌ها ايراني در حادثه دلخراش منا در مراسم حج سال گذشته اشاره و آورده است: «عربستان پس از حمله به سفارت اين كشور در ژانويه سال گذشته روابط ديپلماتيك خود با تهران را قطع كرد».
اين پايگاه خبري نوشته است: «دولت ايران، عربستان را به عدم توانايي در تأمين سلامت و امنيت حجاج متهم كرده، اين در حالي است كه عربستان، ايران را به محروميت شهروندان كشورش از سفر به حج متهم كرده است».
اما پايگاه خبري «العربي الجديد» با تيتري با عنوان «ايران مشاركت در مناسك حج امسال را لغو كرد»، به انتشار اظهارات علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پرداخت و نوشت: «وزير فرهنگ ايران، دولت عربستان را مسئول عدم اعزام حجاج ايراني معرفي كرد».
پايگاه خبري الجزيره نيز با خبري جانبدارانه در اين زمينه به پوشش خبري نشست مطبوعاتي وزير خارجه عربستان و «فيليپ هاموند»، وزير خارجه انگليس پرداخت و گفت: «وزير خارجه سعودي ايران را به محروميت شهروندان كشورش از مناسك حج امسال متهم كرد».
الجزيره همچنين، به اظهارات علي جنتي اشاره و آورده است: «وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران اعلام كرده كه به دليل شكست گفت‌وگوي ايران و عربستان در زمينه اعزام حجاج ايراني، زائران بيت‌الله الحرام از كشور ايران امسال عازم سرزمين وحي نمي‌شوند».
پايگاه خبري «سي ان ان» عربي نيز با اشاره به اين كه وزارت خارجه ايران، عربستان را به تشديد تنش در روابط با تهران متهم كرده، به انعكاس اظهارات جابري انصاري، سخنگوي وزارت خارجه كشورمان پرداخت و گفت: «سخنگوي وزارت خارجه ايران اعلام كرده كه اگر حجاج ايراني نتوانند مناسك حج تمتع را به جا آورند، مسئوليت سد در راه خدا بر عهده عربستان است».
تهران و رياض يكديگر را به شكست مذاكرات حج متهم مي‌كنند
پايگاه اطلاع‌رساني «روسيا اليوم» نيز در تيتري با عنوان اين «تهران و رياض يكديگر را به شكست مذاكرات حج متهم مي‌كنند»، به انعكاس اظهارات جابري انصاري، سخنگوي وزارت خارجه كشورمان پرداخته و آورده است: «سخنگوي وزارت خارجه ايران تأكيد دارد كه بنا بر آخرين گفت‌‌وگوها، سعودي‌ها حداقل وظايف خود براي تأمين امنيت و سلامت حجاج ايران را اجرا نمي‌كنند».
روسيا اليوم در بخش ديگري از اين خبر به بيانيه وزارت حج و عمره عربستان اشاره كرده و نوشته است: «عربستان سعودي اعلام كرده كه هيئت سازمان حج و زيارت ايران به دليل امتناع از امضاي تفاهم‌نامه در مقابل خداوند و ملت خود مسئول است».
بيانيه تفرقه‌افكنانه آيسسكو درباره منتفي‌شدن حج ۹۵
از سوي ديگر، سازمان علوم، فرهنگ و آموزش اسلامي(آيسسكو) كه بايد سازماني بي‌طرف و در جهت كاهش تنش‌ها و اختلاف‌ها گام بردارد، همسو با سياست‌هاي تفرقه‌افكنانه رژيم سعودي، ايران را به سياسي‌كردن فريضه حج متهم كرد.
اين سازمان مدعي شد كه عدم امضاي تفاهم‌نامه از سوي ايران، تمايل مقامات ايراني براي ايجاد مزاحمت براي حجاج ايران و ايجاد هرج و مرج را نشان مي‌دهد. ايران شهرونداش را از فريضه حج محروم كرد!
سايت شبكه ماهواره‌اي «العربيه» عربستان كه به داشتن سياست و خط‌ مشي ضد ايراني و ضد مقاومت شهرت دارد، به صورت گسترده به اين موضوع پرداخت و دولت ايران را مانع اعزام حجاج كشورش به سرزمين وحي براي اداي حج تمتع است.
سايت العربيه مدعي شد كه ايران بر شروطي اصرار دارد كه در چارچوب شعاير و مناسك معمول حج قرار نمي‌گنجد كه از جمله اين امور مراسم دعاي كميل و مراسم برائت از مشركان است، اين در حالي است كه دولت عربستان اين تجمعات را مانعي براي حركت ساير زائران مي‌داند.
اين رسانه سعودي در ادامه مدعي شد كه ايران براي سياسي‌كردن مسئله حج تلاش مي‌كند و در نظر دارد از طريق انجام رفتار، شعاير و تجمعات غيرمعمول، امنيت حج را تهديد و مشكلاتي را به وجود بياورد.
روزنامه سعودي الحيات نيز با تيتري با عنوان «طرح‌هاي ايران براي موسم حج» مدعي شد كه هدف راهبردي تهران از مشاركت شهروندانش در موسم حج كه برخي از آن‌ها را اعضاي سپاه پاسداران و نيروهاي اطلاعاتي تشكيل مي‌دهد، سوءاستفاده سياسي و رسانه‌اي از موسم حج است.
اين ادعاهاي نادرست و واهي از سوي اين رسانه‌هاي سعودي در حالي مطرح مي‌شود كه وزارت حج عربستان از تأمين حداقل خواسته‌هاي هيئت ايراني كه همان تأمين امنيت و سلامت زائران براي انجام اين فريضه الهي است، سر باز زد و بنابر گفته سعيد اوحدي، رئيس سازمان حج و زيارت كشورمان، وزارت حج و عمره عربستان استقلال كامل در اين زمينه ندارد و دخالت ساير دستگاه‌‌هاي عربستان مانع از انعقاد تفاهم‌نامه‌اي عزتمندانه شد.
منبع: ايكنا


| شناسه مطلب: 61632




حج95 رسانه‌ها



نظرات کاربران