اهدای قرآنی نفیس به قدمت عهد قاجار به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدای قرآنی نفیس به قدمت عهد قاجار به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدای قرآنی نفیس به قدمت عهد قاجار به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اهدای قرآنی نفیس به قدمت عهد قاجار به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدای قرآنی نفیس به قدمت عهد قاجار به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدای قرآنی نفیس به قدمت عهد قاجار به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدای قرآنی نفیس به قدمت عهد قاجار به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدای قرآنی نفیس به قدمت عهد قاجار به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

اهدای قرآنی نفیس به قدمت عهد قاجار به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

قرآنی نفیس که قدمت آن به قرن سیزدهم می‌رسد و به خط یکی از خوشنویسان ممتاز دوره محمدشاه قاجار کتابت شده، به دست شهروند کرجی به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، رئيس اداره مخطوطات سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي با اعلام اين خبر گفت: قرآني نفيس كه به قلم يكي از خوشنويسان برجسته و از حافظان قرآن دوره محمد شاه قاجار به نام «حسن بن ملا اسماعيل طالقاني كوراني» به خط نسخ خوش 12 سطري كتابت شده، توسط آقاي علي ملاصالحي شهروند كرجي به گنجينه كتب خطي آستان قدس رضوي اهدا شد.
حجت‌الاسلام محمد حسن نوري‌نيا به ويژگي‌هاي هنري اين اثر اشاره كرد و افزود: دو صفحه اول اين مصحف شريف، داراي سرلوح منقّش رنگين به ترنج و لاجورد و طلا و سرلوح و كتيبه‌هاي صدر و ذيل است
وي اظهار داشت: اسامي سوره‌ها به خط ثلث به سرخي، فواصل آيات مزيّن به دواير رنگين به رنگ سرخ، تمام صفحات آن جدول‌كشي به سرخي و لاجورد بوده و كمند به سرخي دارد.
نوري‌نيا با بيان اينكه اين قرآن وقف اولادي شده، تصريح كرد: وقف‌نامه آن در پشت برگ اول قرآن محفوظ است كه در رجب المرجّب سال 1264 وقف اولاد شده؛ همچنين، جلد اين مصحف شريف، روغني بوده و اندازه آن، 5/20 در 30 است.
در ادامه، طي گفتگو با اهداكننده اين قرآن، وي بيان كرد: اين قرآن، بركت زندگي ما بود كه به سبب نذري كه از سال‌ها قبل در دل داشتم، آن را به آستان مقدس علي‌بن موسي‌الرضا عليه‌السلام تقديم نمودم.
علي ملاصالحي ادامه داد: در حال حاضر احساس سبكي عجيبي مي‌كنم؛ چرا كه قدر اين گوهر فراتر از آن بود كه من بتوانم از آن نگهداري كنم؛ و حالا قرآن در جايي آرام گرفته است كه بايد باشد.
گفتني است كه گنجينه مخطوطات آستان ‌قدس رضوي، پيوسته به واسطه قداست معنوي، اعتماد مردمي و نگهداري و حفاظت دقيق علمي و تجربي، روزانه پذيراي بسياري از مصاحف شريف و كتب خطي و اسناد تاريخي است كه پس از ثبت و فهرست‌نويسي، در اختيار علاقه‌مندان به آثار معنوي و تاريخي قرار مي‌گيرد.


| شناسه مطلب: 61641




آستان قدس مشهد



مطالب مرتبط

نظرات کاربران