رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان‌رضوی:

مردم از کشورهای همسایه برای رفتن به حج اقدام نکنند رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان‌رضوی:

مردم از کشورهای همسایه برای رفتن به حج اقدام نکنند رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان‌رضوی:

مردم از کشورهای همسایه برای رفتن به حج اقدام نکنند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان‌رضوی:

مردم از کشورهای همسایه برای رفتن به حج اقدام نکنند رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان‌رضوی:

مردم از کشورهای همسایه برای رفتن به حج اقدام نکنند رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان‌رضوی:

مردم از کشورهای همسایه برای رفتن به حج اقدام نکنند رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان‌رضوی:

مردم از کشورهای همسایه برای رفتن به حج اقدام نکنند رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان‌رضوی:

مردم از کشورهای همسایه برای رفتن به حج اقدام نکنند
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان‌رضوی:

مردم از کشورهای همسایه برای رفتن به حج اقدام نکنند

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان‌رضوی با بیان اینکه هدف شیطنت‌های عربستان خلع سلاح و خارج کردن مدیریت حج از دست ایران است،‌ گفت: مردم از کشورهای همسایه برای رفتن به حج اقدام نکنند.

حجت السلام‌والمسلمين سيد حامد ملكوتي تبار در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس از مشهد، در خصوص لغو مناسك حج امسال با بيان اينكه عربستان مدت‌ها منتظر قطع ارتباط با ايران بود گفت: عربستان به دنبال بهانه و فرصتي بود كه رابطه خود را با ايران قطع و تصميمي كه از مدت‌ها قبل گرفته بودند را اجرايي كند.
وي با تأكيد بر اينكه عربستان اجازه ندارد براي انجام واجب الهي مانع‌تراشي كند، افزود: اگر حضور ايراني‌ها در حج امسال كمرنگ شود، مسلمان‌ها به عربستان فشار مي‌آورند و عربستان مجبور است پاسخگو باشد.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خراسان رضوي كليدداري خانه خدا را طبق قوانين بين‌المللي در اختيار همه مسلمانان دانست و تصريح كرد: عربستان بايد از مواضع خود كوتاه بيايد؛ چرا كه كليدداري خانه خدا در اختيار هيچ كشوري نيست و طبق قوانين بين‌المللي در اختيار همه مسلمانان به صورت دسته‌جمعي است و بايد در اختيار شوراي همكاري مسلمانان قرار گيرد.
ملكوتي تبار به پيش‌بيني آينده حج ايران در سال‌هاي بعد پرداخت و با بيان اينكه سازمان كنفرانس اسلامي و كشورهاي غير متعهد اجازه نمي‌دهند محروميت‌هاي ايران ادامه پيدا كند خاطرنشان كرد: حتي اگر چند سال مسير حج تعطيل شود، بالاخره با اعتراض مسلمان‌ها مواجه خواهند شد و امانت خادمي حرمين شريفين كه به اشتباه به دست غاصبين افتاده، به دست اهلش سپرده مي‌شود و ملت‌ها بدانند اين‌ها خائنين به حرمين هستند نه خادمين.
وي عربستان را ملزم به ارائه راه‌حل كرد و گفت: آن‌ها بايد راه‌حلي ارائه كنند كه منافع ملت ايران در آن باشد و حيثيت، استقلال، هويت و عزتشان خدشه‌دار نشود.
كشورهاي اسلامي نسبت به ظلمي كه در حق ايران روا شده، سكوت نكنند
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خراسان رضوي، ايران را داراي تعاملات سازنده با ساير كشورهاي مسلمان دانست و افزود: در صورت نرفتن ايرانيان، مسلمانان هوشيار مي‌شوند و در همين حال جمهوري اسلامي با ارتباطات و تعاملاتي كه با ملت‌ها و كشورها دارد، پيام و حرف خود را به آن‌ها منتقل مي‌كند و آن‌ها عربستان را تحت‌فشار قرار مي‌دهند و اجازه نمي‌دهند اين روند ادامه پيدا كند.
ملكوتي تبار دول اسلامي را داراي منافع مشترك خواند و تصريح كرد: امت اسلامي همه باهم هستند چرا كه منافع مشتركي دارند و اگر حقي ضايع شود ديگران سكوت نمي‌كنند و اعتراض مي‌كنند تا مشكل حل شود و اكنون زمان آن است كه كشورهاي اسلامي سكوت را بشكنند و از ظلمي كه به جمهوري اسلامي ايران در حق مسلم حج روا شده، دفاع كنند.
وي با تأكيد بر اينكه حج يكي از موضوعات مهم و اولويت خبري روزهاي آينده است گفت: عربستان با شيطنت‌ها و ناجوانمردي و نامردي مي‌خواست مديريت حج را از جمهوري اسلامي بگيرد و شكل و شمايل آن را تغيير دهد و ايران را خلع سلاح كند.
هشدار! مراقب توطئه‌هاي دشمن باشيد؛ براي رفتن به حج از كشورهاي ديگر اقدام نكنيد
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خراسان رضوي با بيان اينكه اكنون به بهانه قطع ارتباط كامل و نداشتن سفارتخانه در ايران به ايرانيان ويزا نمي‌دهند، تصريح كرد: آن‌ها مي‌گويند ما رابطه‌مان با شما كاملاً قطع است و چون سفارت‌خانه در ايران نداريم امكان دادن ويزاي حج به حجاج ايراني در داخل ايران وجود ندارد.
ملكوتي تبار با اشاره به اينكه خواسته آن‌ها اين است كه ايرانيان به كشورهاي اطراف بروند و از آنجا ويزا دريافت كنند خاطرنشان كرد: آن‌ها مي‌خواهند ايرانيان به كشورهاي اطراف مثل تركيه، امارات، مالزي، كابل، سنگاپور بروند و از سفارت‌خانه‌هاي عربستان در آنجا ويزا تهيه كنند و خارج از كانال ايران به حج بروند.
وي از مردم فهيم ايران تقاضا كرد مراقب توطئه‌هاي دشمنان باشند و خاطرنشان كرد: آن‌ها در تلاشند كه بين ملت ما تفرقه‌اندازند و از قصه حج بر عليه خودمان استفاده كنند و اين روزها اعلام مي‌كنند كه حج مسيرش باز است و بايد به كشورهاي همسايه مراجعه كنيد و به حج برويد اما آن حج، حج ابراهيمي نيست و حربه‌اي است بر عليه نظام جمهوري اسلامي ايران و اعتقادات ما كه نبايد هرگز اين حج آمريكايي را قبول كنيم و از مردم انتظار داريم با اسم حج از مسيرهايي كه آن‌ها مي‌خواهند نروند و آب به آسياب دشمن نريزند و با عمل خود موجب تضعيف نظام و اعتقادات اسلامي نشوند.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوي تبعيت از مراجع تقليد و ولي‌فقيه را در انجام واجبات ضروري دانست و گفت: مسلمانان در انجام واجبات تابع مرجع تقليد و ولي‌فقيه خود هستند؛ بر همين اساس بناست مراجع تقليد فتواي واحدي صادر كنند كه امسال با توجه به شرايط موجود، حج بر كسي واجب نيست و اصراري به انجام آن نيست؛ بر همين علت رئيس‌جمهور و وزير خارجه هفته گذشته به ديدار مراجع رفتند.
تأكيد مراجع تقليد بر عدم وجوب حج امسال
ملكوتي تبار از فتواي آيت‌الله جوادي آملي در چند روز گذشته خبر داد و افزود: ايشان فتوا داده‌اند كه حج امسال با اين شرايط پيش‌آمده بر گردن كسي نيست و وجوب ندارد و لزومي ندارد كه از مسيرهاي ديگري آن را انجام دهند.
وي تحليل اوضاع را براي مردم مهم دانست و تصريح كرد: مردم هميشه پشت نظام و ولي‌فقيه در حركت بوده‌اند و اين بار نيز بايد با همدلي و همبستگي مشت محكمي بر دهان دشمنان و عربستان بزنند.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خراسان رضوي تحولات منطقه را در جهان اسلام تأثيرگذار دانست و خاطرنشان كرد: اتفاقات عربستان و كشورهاي منطقه خليج‌فارس و تحولات خاورميانه در سرنوشت كشورها و دولت‌ها تأثيرگذار است و بايد كشورها و ملت‌ها تحليل درستي داشته باشند تا بتوانند عملكرد دقيق و درستي از خود نشان دهند.
ملكوتي تبار حج سال‌هاي گذشته را حج ابراهيمي عنوان كرد و افزود: بعد از انقلاب، حج ويژگي‌هاي حج ابراهيمي را داشت يعني حجي كه در آن برائت بود و در كنار آن سيستم مديريتي خوب به همراه مدير و روحاني كاروان و همايش‌ها و گفتگوهاي بعثه با ساير كشورها برگزار مي‌شد؛ در قرآن هم آمده است كه به حج برويد تا «ليشهدوا منافع لهم» يعني منافع خود و مشكلات يكديگر را را بررسي كنيد.
عربستان خواهان حج آمريكايي است نه حج ابراهيمي
وي با بيان اينكه به گفته امام (ره) «حج بي برائت حج نيست»، تصريح كرد: اگر اعلام برائت از مشركين و كفار نباشد يعني مرگ بر آمريكا و اسرائيل نباشد، آن حج فقط اسم حج را دارد و در واقع يك عمل بي‌خاصيت، بي‌محتوا و بي‌هدفي است كه مسلمانان يك سري از مناسك را انجام دهند و هيچ فايده و خاصيت و تأثيري در زندگي فردي و اجتماعي جوامع ندارد و اين همان حجي است كه به اصطلاح حج آمريكايي مي‌گويند و عربستاني‌ها اين نوع حج را مي‌خواستند.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خراسان رضوي حج را وسيله‌اي براي بررسي مشكلات مسلمانان ديگر عنوان و خاطرنشان كرد: حجي كه در ساليان گذشته انجام مي‌شد، با برنامه‌ريزي‌هاي بسيار دقيق و با مديريت بسيار عالي و كيفيت خدمات بسيار خوب اتفاق مي‌افتاد و بهترين كاروان‌ها، كاروان‌هاي ايراني بودند.
ملكوتي تبار گفت‌وگو درباره منافع و مشكلات ساير كشورها را از جمله مناسك حج دانست و گفت: اعلام اينكه مردم مظلوم يمن چه مشكلاتي دارند، ملت‌هاي مظلوم عراق، سوريه، لبنان، فلسطين و افغانستان از دست كفار و مشركين و مسلمان نماهايي به نام داعش و منافقاني به نام عربستان، قطر و كويت چه زجري مي‌كشند يكي از مراسم حج است.
وي كويت و عربستان و كساني كه از داعش حمايت مي‌كنند را مخالف بررسي مشكلات و بيان مظلوميت توصيف كرد و افزود: آن‌ها چنين حجي را نمي‌خواهند و مسير آن را مي‌بندند در حاليكه حج جايگاه اين اعمال است و بهترين فرصت اجتماع مسلمانان است و اگر در حج به بررسي مشكلات مسلمانان نپردازيم كجا مي‌توانيم؟ و بايد قدرت، شوكت و هيبت مسلمانان را به رخ دشمنان بكشيم تا از مسلمانان بترسند.
سايه سنگين مديريت ايراني كاروان‌هاي حج بر دولت عربستان
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خراسان رضوي جمهوري اسلامي ايران را داراي خطوط قرمز و شرايطي دانست كه نمي‌تواند از عزت و افتخار برگزاري حج ابراهيمي كوتاه آمده و آنچه را كه آن‌ها مي‌خواهند اجرا كند و گفت: آن‌ها حج را بدون مديريت ايران و بعثه و روحاني و مدير كاروان ايراني و بدون مراسم برائت و تظاهرات و گفت‌وگو مي‌خواهند و مي‌گويند كه اين‌ها جزو حج نيست در حالي كه اين‌ها حج است و حج بدون اين‌ها معنا ندارد.
ملكوتي تبار اعمال را از دو منظر واجب و مستحب بررسي كرد و افزود: از نظر مسأله فقهي حج عملي واجب است و فرق آن با مسأله مستحب در اين است كه در عمل مستحب اصل بر انفرادي و مخفيانه بودن و بدون سر و صدا و اعلام تبليغات است اما در عمل واجب بايد با اعلام و علني و دسته‌جمعي و جماعت برگزار شود مثل نماز مستحبي كه نماز شب است و فردي و مخفيانه است ولي نماز واجب جماعت و دسته‌جمعي و علني است و حج هم دو نوع داريم حج مستحب و حج واجب؛ حج مستحب همان حج عمره است و اما حج واجب يك عمل واجب است كه در تاريخ مشخص و روز مشخص با عمل مشخص و دسته‌جمعي و همگاني انجام مي‌شود.
وي با بيان اينكه دشمنان چندين و چند سال به دنبال بهانه براي دور زدن ايران بودند تصريح كرد: آن‌ها به دنبال راهي بودند كه اين حج را به حج توخالي بي‌مفهوم و بي‌خاصيت تبديل كنند كه هيچ اثري در آن نباشد و فقط يك پوسته ظاهري باشد به نام حج ولي بدون محتوا.


| شناسه مطلب: 61649




عربستان حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران