سازگار: برای دنیا روضه می‌خوانیم سازگار: برای دنیا روضه می‌خوانیم سازگار: برای دنیا روضه می‌خوانیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سازگار: برای دنیا روضه می‌خوانیم سازگار: برای دنیا روضه می‌خوانیم سازگار: برای دنیا روضه می‌خوانیم سازگار: برای دنیا روضه می‌خوانیم سازگار: برای دنیا روضه می‌خوانیم

سازگار: برای دنیا روضه می‌خوانیم

مداح و پیرغلام کشورمان با تأکید بر اینکه در روضه‌خوانی ایام فاطمیه باید مداحان دقت بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: قدیم ما اگر در صحن حضرت رضا(ع) هم روضه می‌خواندیم روضه در همانجا حبس می‌شد و کس دیگری آن را نمی‌شنید اما اکنون اگر در زیر زمین هم روضه بخوانیم می‌بینیم که از شبکه‌های مختلف روضه پخش می‌شود.

غلامرضا سازگار، پيرغلام حسيني و مداح پيشكسوت در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) با تأكيد بر اينكه مداحان در ايام فاطميه بايد دقت بيشتري بر مطالبي كه مي‌گويند داشته باشند، گفت: روضه حضرت زهرا(س) نسبت به مجالس و روضه‌هاي ديگر دقت بيشتري لازم دارد. اولين توصيه ما به مداحان اين است كه هم روضه حضرت زهرا(س) را بخوانيد و هم وحدت را حفظ كنيد و طوري مداحي نكنيد كه بين مسلمانان اختلاف و نفاق بيفتد؛ واقعاً آنچه هست را بيان كنيد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه برخي شبهات در خصوص شهادت حضرت زهرا(س) مطرح مي‌شود، منابع مداحان براي بيان مطالب در منبرها از كجاست؟ عنوان كرد: مرحوم شيخ ذبيح الله محلاتي در ۳۹ روايت از بزرگان اهل سنت در خصوص شهادت و نحوه شهادت حضرت زهرا(س) مطالب زيادي بيان كرده است كه مورد استفاده مداحان است.
رهبر ما فرموده‌اند «شهادت»
اين مداح برتر كشور ادامه داد: رهبر ما فرموده‌اند «شهادت». برخي از نويسندگان اهل سنت نوشته‌اند «افسانه شهادت» يكي از علماي شيعه در پاسخ كتابي نوشته با اين عنوان «كاش افسانه بود». قرائن و شواهدي كه در كتب اهل سنت و شيعه وجود دارد نشان مي‌دهد كه اين اتفاق افتاده است در يكي از كتب اهل سنت نوشته بود خليفه اول گفته بود كه كاش من سه كار را نكرده بودم كه يكي حمله به فاطمه بود.
ما در بحث توهين نداريم اما منطق داريم
وي افزود: برخي مواقع كه اين مطالب را مطرح مي‌كنيم مي‌گويند اينها را شيعه نوشته‌اند اما بايد به آنها گفت كه اين مطالب را بزرگان اهل سنت نوشته‌اند. ما در بحث توهين نداريم اما منطق داريم و با منطق و از زبان و قول خودشان حرف مي‌زنيم. مسلم اين اتفاق افتاده و اميدواريم خداوند ما را به حقيقت‌ها راهنمايي كند تا واقعيت‌ها را بيان كنيم هم براي شيعه و هم براي اهل سنت.
اين مداح پيشكسوت عنوان كرد: برخي از مصيبت‌ها است كه گفتن آنها توهين به حضرت زهرا(س) است. روضه حضرت زهرا(س) را نبايد قصابي خواند. مداحان بايد آنچه كه واقع شده بين در و ديوار را بگويند. اينها مطالبي است كه واقعيت است اما چطور گفتنش مهم است.
وي تصريح كرد: قديم ما اگر در صحن حضرت رضا(ع) هم روضه مي‌خوانديم روضه در همانجا حبس مي‌شد و كس ديگري آن را نمي‌شنيد اما اكنون اگر در زير زمين هم روضه بخوانيم مي‌بينيم كه از شبكه‌هاي مختلف روضه پخش مي‌شود. ما در زيرزمين روضه نمي‌خوانيم پس بايد مراقب باشيم؛ واقعاً داريم براي دنيا روضه مي‌خوانيم.
سازگار در پاسخ به اين سؤال كه خواندن كدام منبع را براي مداحان و سخنوران در خصوص شهادت حضرت زهرا(س) توصيه مي‌كنيد؟ گفت: كتاب «فاطمه الزهراء عليه السلام من المهد الي اللحد»، «رياحين الشريعه» شيخ ذبيح‌الله محلاتي كه در آن مطالبي از اهل سنت آورده است كه آقايان مداح دستشان پر باشد و بتوانند منابع اهل سنت و شيعه در اين خصوص را بيان كنند.
وي ادامه داد: به قول علامه اميني، اگر دروغ است واي بر آقاياني كه نوشته‌اند و اگر راست است باز هم واي بر آقاياني كه انكار مي‌كنند.
سازگار در خصوص اشعاري كه مداحان مي‌توانند در اين ايام بخوانند نيز گفت: چون نخل ميثم ديوان خودم است زياد توصيه نمي‌كنم. ولي توصيه مي‌كنم اگر در نخل ميثم من اشعاري ديديد كه نفاق بين مسلمانان مي‌اندازد قصيده را بخوانيد اما آن يك بيت را نخوانيد.
وي در پايان سخنانش اظهار اميدواري كرد مداحان روضه‌اي را بخوانند كه مورد پسند حضرت زهرا(س) باشد و گفت: من خودم كه مي‌خواهم منبر بروم مي‌گويم خدايا بر زبان من آنچه را جاري كن كه مورد رضاي تو و اهل بيت (ع) باشد.




نظرات کاربران