ضریح جدید امامین عسکریین(ع) به سامرا منتقل شد ضریح جدید امامین عسکریین(ع) به سامرا منتقل شد ضریح جدید امامین عسکریین(ع) به سامرا منتقل شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ضریح جدید امامین عسکریین(ع) به سامرا منتقل شد ضریح جدید امامین عسکریین(ع) به سامرا منتقل شد ضریح جدید امامین عسکریین(ع) به سامرا منتقل شد ضریح جدید امامین عسکریین(ع) به سامرا منتقل شد ضریح جدید امامین عسکریین(ع) به سامرا منتقل شد

ضریح جدید امامین عسکریین(ع) به سامرا منتقل شد

ضریح جدید مطهر حرم امامین عسکریین(ع) از قم به سامرا انتقال یافت. ساخت ۱۲ درب بزرگ طلایی، ۴ صندوق خاتم کاری شده و دوخت هزار متر فرش دستباف از جمله اقدامات صورت گرفته برای این ساخت این ضریح است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مدير كارگاه ساخت ضريح مقدس عسكريين (ع) مدتي پيش از اتمام مراحل ساخت ضريح جديد امامين عسكريين (ع) در قم خبر داده بود.
حجت‌الاسلام ابراهيم لاجوردي با اشاره به اينكه ساخت اين ضريح ۴ سال و زير نظر دفتر حضرت آيت الله سيستاني ساخته شده است تصريح كرد: در ساخت اين ضريح از بهترين امكانات و متخصصان استفاده شده است، در اين رستا ۱۰.۵ تن چوب ساج، ۴.۵ تن نقره، ۷۰ كيلوگرم روكش طلا، ۳ تن مس استفاده شده است.
لاجوردي با بيان اينكه در ساخت اين ضريح مقدس از هنر مقرنس و معرق‌كاري استفاده شده است خاطرنشان كرد: اين ضريح با هماهنگي مقامات عراقي براي نصب به سامرا منتقل شده است.
به گفته مدير كارگاه ساخت ضريح مقدس عسكريين(ع)، ساخت ۱۲ درب بزرگ طلايي، ۴ صندوق خاتم كاري شده و دوخت هزار متر فرش دستباف از جمله اقدامات صورت گرفته براي اين ساخت اين ضريح است.
گفتني است، حرم عسكريين محل دفن امام هادي(ع) و فرزندش امام حسن عسكري(ع) در شهر سامرا. نرجس خاتون همسر امام حسن عسكري(ع) و مادر امام زمان(عج)، حكيمه خاتون دختر امام جواد(ع) و تعداد ديگري از سادات علوي و علما از جمله؛ مادر امام هادي و مادر امام حسن عسكري در اين حرم مدفون هستند. كنار اين حرم، مسجدي بزرگ قرار دارد كه آن را سرداب غيبت امام زمان(عج) مي‌خوانند.
بنابر اين گزارش، در قرن چهارم، معزالدوله ديلمي ضريحي از چوب بر روي اين صندوق‌ها تعبيه كرد كه در دوره‌هاي بعد بازسازي و مرمت شد. چندي بعد، در عصر صفوي، اين ضريح چوبي در آتش سوخت و از بين رفت و از آن به بعد، يك ضريح فولادي، كه به دستور شاه سلطان حسين صفوي در ۱۱۱۶ق ساخته شده بود، جايگزين آن گرديد و برفراز چهار قبر نصب شد. ضريحي كه به دستور سلطان حسين ساخته شده بود تا دوران فتحعلي شاه قاجار باقي بود تا اين كه وي ضريحي از نقره با پايه‌اي چوبي به جاي آن نصب كرد. در ۱۳۶۰ق اسماعيليان هند براي مرقد امام حسين(ع) ضريحي از نقره ساختند و ضريح قبلي را، كه ناصر الدين شاه ساخته بود، تعمير كردند و به سامراء بردند.
در ۱۳۷۵ق / ۱۳۳۵ش، هنرمندان اصفهاني ضريح زيبايي از طلا و نقره ساختند كه استاد محمد صنيع خاتم از جمله آن هنرمندان بود. اين ضريح روي چهار قبر مطهر نصب شد. طول اين ضريح ۵/۳ و عرض شش گوشه آن ۲۶ متر بود. اطراف آن داراي هفده دهنه شبكه و دو درِ ورودي از طلا و نقره براي راه يابي به داخل بود. روي ضريح شش گلدان طلا و ميان آن‌ها تاج‌هاي طلا قرار داشت. در گوشه‌هاي بالاي ضريح اسماء الهي نوشته شده و حاوي سه رديف كتيبه بود.
اين صندوق و ضريح در دو انفجار سال‌هاي اخير تخريب شدند و ساخت صندوق و ضريح جديد در قم به اتمام رسيده است.




نظرات کاربران