احرام از جحفه وظیفه چه کسانی است احرام از جحفه وظیفه چه کسانی است احرام از جحفه وظیفه چه کسانی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
احرام از جحفه وظیفه چه کسانی است احرام از جحفه وظیفه چه کسانی است احرام از جحفه وظیفه چه کسانی است احرام از جحفه وظیفه چه کسانی است احرام از جحفه وظیفه چه کسانی است

احرام از جحفه وظیفه چه کسانی است

این میقات هم اکنون در حج برای بسیاری از زائران که از فرودگاه جده و یا جاهای دیگر وارد عربستان می شوند و به هر دلیل نمی خواهند به مدینه بروند، مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، يكي از مقالات نودو ششمين شماره ميقات حج يه موضوع «احرام از جحفه وظيفه چه كساني است» اختصاص يافته است. اين مقاله به قلم حجت الاسلام روزبه بركت رضايي به رشته تحرير درآمده است.
در اين مقاله مي خوانيم: «جحفه» از ميقات هاي پنجگانة مشهور براي افراد آفاقي است كه قصد حج و عمره را داشته باشند. اين ميقات هم اكنون در حج براي بسياري از زائران كه از فرودگاه جده و يا جاهاي ديگر وارد عربستان مي شوند و به هر دليل نمي خواهند به مدينه بروند، مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين افرادي كه از مدينه منوره، از راه معمول حركت نكرده و از مسجد شجره عبور ننمايند نيز مي توانند از جحفه محرم شوند. حال پرسش اين است كه آيا همه زائران ـ چه افراد معذور و چه غير معذور ـ مي توانند با توجه به در پيش بودن ميقات جحفه، از ميقات شجره احرام نبسته و در جحفه محرم شوند؟ معيار جواز عبور از جحفه، مريضي و ناتواني است يا مطلق عذر و ضرورت؟
در اين نوشتار پس از طرح اجمالي تاريخچة منطقه، با توجه به فتاواي فقهاي عظام و روايات، به اثبات اصل ميقات بودن جحفه براي اهل شام، مصر، مغرب و هر آنكه از آنجا مي گذرد، پرداخته شده است. در ادامه با استمداد از رواياتت متعدد در مسأله و كند وكاو آراي انديشمندان اسلامي ديدگاه مشهور به اثبات رسيده كه فقط معذورين، بيماران و ناتوانان مي توانند به جاي ميقات مسجد شجره از جحفه احرام ببندند.
براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا را كليك نماييد.




نظرات کاربران