ملاحظات و نیازهای یک مسافر حج در میانة دوره قاجار ملاحظات و نیازهای یک مسافر حج در میانة دوره قاجار ملاحظات و نیازهای یک مسافر حج در میانة دوره قاجار بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ملاحظات و نیازهای یک مسافر حج در میانة دوره قاجار ملاحظات و نیازهای یک مسافر حج در میانة دوره قاجار ملاحظات و نیازهای یک مسافر حج در میانة دوره قاجار ملاحظات و نیازهای یک مسافر حج در میانة دوره قاجار ملاحظات و نیازهای یک مسافر حج در میانة دوره قاجار

ملاحظات و نیازهای یک مسافر حج در میانة دوره قاجار

یکی از مقالات نودو ششمین شماره میقات حج به موضوع «ملاحظات و نیازهای یک مسافر حج در میانة دوره قاجار» اختصاص یافته است. این مقاله به قلم حجت الاسلام رسول جعفریان به رشته تحریر درآمده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، يكي از مقالات نودو ششمين شماره ميقات حج به موضوع «ملاحظات و نيازهاي يك مسافر حج در ميانة دوره قاجار» اختصاص يافته است. اين مقاله به قلم حجت الاسلام رسول جعفريان به رشته تحرير درآمده است.
در اين مقاله مي خوانيم: مباحث نوشته حاضر كه متني از دوره قاجار است، در دو بخش يا به گفتة نگارنده در دو خصلت بيان شده است؛ خصلت نخست در نيازهاي زائر حج است؛ مانند لباس و غذا و مركب و بقيه مسائل؛ خصلت دوم، در بارة نوع سلوك زائر است با مسائل مختلف.
در خصلت اول چهار عنوان يا قطعه آورده است كه: قطعه اوّل در ذكر بيان ملبوس حاجيان است؛ قطعه دوم در ذكر بيان مأكولي آنان؛ قطعه سوم در ذكر مجملي از اجزاي متفرقة سفر و قطعه چهارم در ذكر بيان مركب سواري خود.
و در خصلت دوم نيز از چهار قطعه سخن گفته شده: قطعه اول در سلوك و رفتار مكاري با سرنشين، و ترجيح مال كرايه است از مال داشتنِ خود؛ قطعه دوم در بيان سلوك بار كردن و بين راه رفتن؛ قطعه سوم در بيان سلوك و رفتار ورود به منزل است الي زمان كوچ مسافر و بالاخره قطعه چهارم در بيان ذكر سلوك و رفتار مسافرر است و در خصوص مذمّت امانت گرفتن و قرض دادن در بين راه.
همچنين نويسنده در هر بخش، مسائل كلي مورد نياز را بيان نموده و در ضمن حكايتي را نيز نقل مي كند.
براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا را كليك نماييد.




نظرات کاربران