یادی از علما و مفسرین درگذشته سال ۹۵ یادی از علما و مفسرین درگذشته سال ۹۵ یادی از علما و مفسرین درگذشته سال ۹۵ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادی از علما و مفسرین درگذشته سال ۹۵ یادی از علما و مفسرین درگذشته سال ۹۵ یادی از علما و مفسرین درگذشته سال ۹۵ یادی از علما و مفسرین درگذشته سال ۹۵ یادی از علما و مفسرین درگذشته سال ۹۵

یادی از علما و مفسرین درگذشته سال ۹۵

آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی و آیت الله علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی از درگذشتگان قرآنی در سال ۹۵ بودند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايكنا ، سال گذشته سال وفات برخي از چهره‌هاي برجسته قرآني و حوزوي كشور بود. در اين سال آيت‌الله العظمي موسوي‌اردبيلي، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، ‌آيت‌الله سيدابراهيم خسروشاهي، آيت‌الله محمدعلي شرعي و حجت‌الاسلام و المسلمين محمدحسن قرهي دار فاني را وداع گفتند. خبرگزاري ايكنا ياد و خاطره ايشان را گرامي مي‌دارد.
آيت‌الله موسوي اردبيلي آيت‌‎الله‌العظمي سيدعبدالكريم موسوي‌اردبيلي ظهر ۳ آذر در بيمارستان لاله تهران دار فاني را وداع گفت. ايشان در سال ۱۳۰۴ در اردبيل به دنيا آمده و در تحصيلات حوزوي‌شان از محضر آيت‌الله سيد‌محمدرضا گلپايگاني و آيت‌الله سيداحمد خوانساري استفاده كردند. ايشان در اوايل انقلاب به رياست ديوان عالي كشور شد و تا سال ۶۸ بالاترين مرجع قضائي در ايران بود. گفتني است آيت الله اردبيلي آثاري در زمينه علوم قرآن داشت. قبل از انقلاب، به همراه آيت‌الله بهشتي و آيت‌الله مطهري آغاز به نگارش «وحي‌شناسي» كردند كه كاري بسيار گسترده با رويكرد كلامي و استنادي بود. متاسفانه اين اثر منتشر نشده است. ايشان آيات بحث‌انگيز به خصوص در مورد زبان قرآن را بحث كرده‌ و چندين مقاله نوشته‌اند كه در مجله نامه‌ مفيد منتشر شده است. مجموعه آثار قرآن ايشان در حدود سه يا چهار جلد از سوي دانشگاه مفيد نشر يافته است.
آيت الله علي‌اكبر هاشمي‌رفسنجاني آيت‌‎الله‌ علي‌اكبر هاشمي‌رفسنجاني در ساعات آغازين شامگاه روز ۱۹ دي ماه سال جاري در بيمارستان شهداي تجريش، دعوت حق را اجابت كرد. ايشان از سال ۱۳۳۷ تا دوران پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران در تمامي صحنه‌هاي مبارزاتي حضوري چشم‌گير داشت، چنانكه دستگيري‌هاي مكرر در ۷ دوره متناوب از سالهاي ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ در مجموع چهارسال و پنج ماه نتوانست در عزم ايشان بر تداوم نهضت اسلامي به رهبري امام خميني (ره) خللي ايجاد نمايد. از جمله تأليفات وي مي‌توان به اسرائيل و فلسطين، امير كبير يا قهرمان مبارزه با استعمار، انقلاب يا بعثت جديد، آشنايي با تمدن و فرهنگ اسلامي، جهان در عصر بعثت، آزاد انديشي اسلامي، روشن فكري ديني اشاره كرد. از ايشان تفسير ارزشمند «راهنما» به يادگار مانده است. همچنين مجموعه فرهنگ قرآن نيز از ديگر آثار قرآني ايشان است.
آيت الله سيد ابراهيم خسروشاهي آيت‌الله «سيدابراهيم خسروشاهي»، در ساعات اوليه روز دوم بهمن و در ۹۲ سالگي وفات يافت. آيت‌الله سيدابراهيم خسروشاهي، از شاگردان امام‌خميني(ره) و علامه طباطبايي(ره) بود. ايشان همچنين در جلسات فقه آيت‌الله بروجردي شركت كرده و وارد جرگه اصحاب جامع‌الاحاديث شده بود.
آيت الله محمدعلي شرعي آيت‌الله محمدعلي شرعي در سن ۸۱ سالگي در بيمارستان رضوي مشهد دار فاني را وداع گفت. ايشان موسس و مدير سابق حوزه‌هاي علميه خواهران و عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم بود. آيت‌الله شرعي در سال ۱۳۱۴ شمسي در داراب فارس و خانواده‌اي روحاني متولد شد و پس از تحصيل و طي مدارج حوزوي عمر خود را در راه گسترش معارف اهل بيت‌(ع) صرف كرده و همچنين به مبارزه سياسي بر عليه رژيم پهلوي پرداخت. همچنين آيت‌الله‌ شرعي‌ دو دوره‌ به‌ عنوان‌ نماينده‌ مردم‌ قم‌ به‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ راه‌ يافته بود.
حجت الاسلام محمدحسن قرهي حجت الاسلام و المسلمين «محمدحسن قرهي» صبح روز يكشنبه هشتم اسفند ۱۳۹۵ درگذشت. ايشان داماد آيت الله «سيدهاشم رسولي محلاتي» و باجناق حجت الاسلام والمسلمين «علي‌اكبر ناطق نوري»، حجت الاسلام والمسلمين «سيدمحمدعلي شهيدي محلاتي» و دكتر «عباس آخوندي» بود.
مهديه الهي‌قمشه‌اي مهديه الهي‌قمشه‌اي در سن ۷۹ سالگي و در روز ۱۹ تير درگذشت. وي از محققان ادبيات عرفاني بود و در آقاي خود به تحقيق در مثنوي پرداخته و تلاش كرد كه با تفسير ادبيات عرفاني به تطبيق‌ اين مضامين با موضوعات قرآني بپردازد.




نظرات کاربران