درباره مرقد و آستان حضرت زینب بیشتر بدانیم درباره مرقد و آستان حضرت زینب بیشتر بدانیم درباره مرقد و آستان حضرت زینب بیشتر بدانیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
درباره مرقد و آستان حضرت زینب بیشتر بدانیم درباره مرقد و آستان حضرت زینب بیشتر بدانیم درباره مرقد و آستان حضرت زینب بیشتر بدانیم درباره مرقد و آستان حضرت زینب بیشتر بدانیم درباره مرقد و آستان حضرت زینب بیشتر بدانیم

درباره مرقد و آستان حضرت زینب بیشتر بدانیم

قریه‌اى که حضرت زینب علیهاالسلام در آن مدفون هستند در گذشته به راویه و اکنون به زینبیه مشهور است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، يكى از زيارتگاه‌هاى بسيار مهم و مورد توجه همه مذاهب اسلامى در دمشق، مرقد و آرامگاه زينب كبرى، دختر اميرالمومنين عليه السلام است كه همواره خيل مشتاقان و ارادتمندان بانوى فداكار و بزرگ وار از سرزمين هاى اسلامى به ويژه ايران، براى زيارت قبر او عازم اين سرزمين هستند.
زينب كبرى در سال ششم هجرى -پس از صلح حديبيه - و دو سال بعد از تولد حسين ابن على عليه السلام پا به عرصه وجود گذاشت، محيطى كه او در آن رشد كرد مهبط جبرئيل امين و جايگاه وحى سرمدى بود و روزى كه خداوند به رسولش فرمان داد تا تمامى درهايى را كه به مسجدالنبى صلى الله عليه و آله باز مى شدند مسدود كند، زادگاه او را مستثنى ساخت. مادرش پاره تن رسول الله صلى الله عليه و آله، پدرش بهترين صحابه و نخستين مرد مسلمان در اسلام و خاندان او افضل خاندان عالم بود كه خداوند متعال رجس و پليدى را از آنان دور كرده و تحت (كسا) رسولش، در ظل حمايت خويش وارد ساخته بود.
زينب عليها السلام تحت تربيت چنين خاندان استثنائى رشد كرد. از همان ابتدا با مصيبتهاى فراوانى روبرو شد كه تحمل آن بر بسيارى امكان پذير نبوده و نخواهد بود. زينب عليهاالسلام پس از آن كه به سن ازدواج رسيد، طبق گفته رسول خدا صلى الله عليه و آله كه روزى به فرزندان على عليه السلام و جعفر نگاه كرده و فرموده بود: دختران ما براى پسران ما و پسران ما براى دختران ما؛ از ميان آن همه خواستگارانى كه داشت به همسرى، عبدالله بن جعفربن ابيطالب عليه السلام - كه پنج سال از او بزرگتر بود- درآمد. زينب كبرى عليهاالسلام در فاجعه كربلا ده‌ها تن از بهترين و عزيزترين كسانش را از دست داد.
آن معصومه فداكار پس از چند روز توقف در دمشق، همراه ساير زنان اهل بيت و كاروان اسراى كربلا به مدينه بازگشت و در واقعه حره به سال ۶۲ هجرى و يا سال قحطى مدينه، همراه عبدالله جعفر كه در دمشق زمين هايى داشت به اين شهر مهاجرت و در همان جا وفات يافت.
قريه اى كه حضرت زينب عليهاالسلام در آن مدفون هستند در گذشته به راويه و اكنون به زينبيه مشهور است. در حال حاضر اين قريه به شهر متصل و در هفت كيلومترى شرق دمشق قديم به طرف فرودگاه واقع مى باشد.
در خيابان اصلى اين شهرك از دور، گنبد و ماذنه هاى مقبره آن بانوى گرامى و دخت امام على عليه السلام ديده مى شود. گنبد اين مرقد طلائى است و در سمت شرقى و غربى آن دو مناره كاشيكارى شده قرار دارد.
در مدخل در غربى حرم و سمت راست آن داخل اطاق كوچكى سه قبر وجود دارد كه يكى از آنها قبر آيه الله سيد حسين يوسف مكى عاملى متوفى ۱۳۹۷ هجرى و ديگرى مرحوم محسن الامين عاملى، صاحب تاليف معروف اعيان الشيه و سومين آنها نيز دختر ميرزا تقى بهبهانى مى باشد.
فضاى حرم حضرت زينب و صحن آن بصورت مربع مستطيل مى باشد كه شبستان و گنبد و حرم در وسط آن قرار گرفته و داراى چهار در ورودى مى باشد سقف شبستان و حرم از سه قسمت تشكيل شده كه به صورت پله اى بر روى هم قرار دارند و گنبد نيز در وسط آن قرار يافته است. بر روى اين گنبد آياتى از قرآن نوشته شده و طلاكارى آن در سالهاى اخير به وسيله ايران انجام شده است.
در سمت شرق صحن مطهر، مصلاى زينبيه به همت نماينده ولى فقيه در سوريه ساخته شده و مراسم نماز جماعت، دعاى كميل و نماز جمعه در آن برقرار مى گردد. اين شبستان بسيار بزرگ مى باشد. مساحت كل صحن، حرم و ساير مراكز وابسته حدود ده هزار متر مربع است. در حرم جمعا ۱۱۴ اطاق وجود دارد كه ۶۴ اطاق آن در صحن بزرگ و بقيه در صحن دوم و حسينيه هاى اطراف است.
مقبره آن بانوى بزرگوار زينب كبرى عليهاالسلام در وسط حرم با ضريحى نقره اى و اطراف آن هشت ستون كاشيكارى شده كه گنبد حرم بر آن استوار شده وجود دارد. ديوارهاى حرم مطهر تا نصف آن سنگ سفيد و بقيه آئينه كارى بوده و جلوه اى از هنر و معمارى ايرانى اسلامى است. بناى داخل و خارج حرم و همچنين مناره‌ها و گنبد از حدود بيست سال پيش است ولى توسعه هاى اطراف صحن و تزئينات آنها همگى از سوى جمهورى اسلامى انجام شده است.




نظرات کاربران