درس‌هایی که در مزار «حر بن یزید ریاحی» می‌توان گرفت درس‌هایی که در مزار «حر بن یزید ریاحی» می‌توان گرفت درس‌هایی که در مزار «حر بن یزید ریاحی» می‌توان گرفت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
درس‌هایی که در مزار «حر بن یزید ریاحی» می‌توان گرفت درس‌هایی که در مزار «حر بن یزید ریاحی» می‌توان گرفت درس‌هایی که در مزار «حر بن یزید ریاحی» می‌توان گرفت درس‌هایی که در مزار «حر بن یزید ریاحی» می‌توان گرفت درس‌هایی که در مزار «حر بن یزید ریاحی» می‌توان گرفت

درس‌هایی که در مزار «حر بن یزید ریاحی» می‌توان گرفت

حر بن یزید ریاحی در واقعه عاشورا بزرگترین گناه را انجام داد، او سد راه امام حسین(ع) برای رسیدن به کوفه شد و مانع از برگشت حضرت به مکه و مدینه گردید و ایشان را به صحرای کربلا و مصاف با ده ها هزار نفر از سپاه عمر بن سعد کشاند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ستاد عتبات دانشجوئي، يكي از راه هاي پرهيز از اشتباه و حركت در مسير صحيح دنيايي، مطالعه تاريخ و عبرت گرفتن از درس ها و رفتارهاي گذشتگان است كه خداوند نيز در آيه۲سوره حشر فرموده است، «فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصارِ؛ پس عبرت گيريد، اي صاحبان بصيرت»، براي اين امر واقعه عاشورا يكي از بهترين رويدادهاست كه در اين سلسله گزارش ها، عبرت هايي از اين واقعه عظيم تاريخي را نقل مي كنيم كه در ادامه، شماره سوم را مطالعه مي كنيد:
حر بن يزيد رياحي در واقعه عاشورا بزرگترين گناه را انجام داد، او سد راه امام حسين(ع) براي رسيدن به كوفه شد و مانع از برگشت حضرت به مكه و مدينه گرديد و ايشان را به صحراي كربلا و مصاف با ده ها هزار نفر از سپاه عمر بن سعد كشاند.
اما حر فرد شجاعي بود كه يكي از دلايل انتخابش براي ماموريت سد راه شدن امام حسين(ع) نيز همين شجاعت بود، شجاعتي كه موجب شد، زماني كه فهميد راه و روش خطايي انتخاب كرده است، برگردد و توبه كند.
امام حسين(ع) در خطبه اي فرمودند:« كأني بأوصالي هذي تقطعها عسلان الفلوات مابين النواويس وكربلاء فيملأن؛ بدن من توسط گرگ هاي بيابان دريده مي شود و قطعه هاي آن ما بين كربلا و نواويس دفن مي شود.»
امام حسين(ع) در كربلاي معلي مدفون هستند اما كداميك از قطعات بدن حضرت در نواويس مدفون است؟ آري حر بن يزيد رياحي امروز در همان منطقه اي موفون است كه در گذشته به نام نواويس مشهور بود يعني حر با توبه واقعي خود و نثار جان، خود را در راه امام زمانش هم سنخ و هم جنس اهل بيت(ع) شد.
علاوه بر اين، توبه كردن حر بن رياحي اثر بسياري در نسل او هم داشت كه از زمره فرزندانش شيخ حر عاملي و حمد الله مستوفي تربيت شدند.
امام حسين (ع) در شب عاشورا براي تطهير شدن يارانشان زمان گرفتند و ۴ راه را فرمودند نماز، قرآن ، دعا و استغفار كه ما نيز مي توانيم براي توبه واقعي و پايبندي به عدم گناه آنان را در پيش بگيريم.
از جمله مكان هايي كه براي تطهير شدن مي توان در آنها حضور يافت؛ مسجد است كه در آيه ۱۰۸ سوره توبه هم داريم؛ « لَا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ ؛ هرگز در آن جا نايست چرا كه مسجدى كه از روز نخستين بر پايه تقوا بنا شده سزاوارتر است كه در آن [به نماز] ايستى [و] در آن مردانى‏ اند كه دوست دارند خود را پاك سازند و خدا كسانى را كه خواهان پاكى‏ اند دوست مى دارد» از ديگر اماكن مي توان معركه جنگ را نام برد كه امام صادق(ع) فرمودند اولين قطره خون شهيد، كفاره تمام گناهانش است و مكان ديگر حرم امام حسين(ع) است كه زيارت ايشان باعث تطهير انسان مي شود.
امروز زمان جنگ نرم و مبارزه با هواي نفس است كه حتي از جنگ سرد و نظامي، سخت تر است كه از آن به جهاد اكبر نام برده مي شود و پيامبر(ص) فرمودند:« جواني كه در مقابل گناه خودداري كند، ثوابش از مجاهد در معركه جنگ هم بالاتر است.» بنابراين امروز با توبه واقعي مي توانيم ان شاء الله در زمره منتظران امام زمان(عج) و ياران حضرتش قرار بگيريم.
در ادامه گزارش تصويري حضور كاروان هاي دانشگاهي استان هاي البرز، تهران، فارس، زنجان، مازندران و كرمان در حرم حربن رياحي را مشاهده مي كنيد:




نظرات کاربران