آیتالله سبحانی تشریح کرد:
انجام اعمال عمره در درون حج با آیه ۱۹۶ سوره مبارکه بقره هماهنگ است
آیتالله العظمی سبحانی با برشمردم نکات فقهی آیه ۱۹۶ سوره مبارکه بقره تاکید کرد: استدلال فقهای شیعه در مورد انجام اعمال عمره در درون حج با قرائن مختلف با آیه ۱۹۶ سوره مبارکه بقره هماهنگ است.
به گزارش خبرگزاري بينالمللي قرآن(ايكنا) آيتالله العظمي جعفر سبحاني امروز ۳۰ ارديبهشت ماه در درس خارج خود در مسجد اعظم با اشاره به آيه شريفه «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ ...»(بقره/۱۹۶) و اعتقاد برخي بر اجمال در اين آيه گفت: سه نوع حج در اسلام است؛ حج تمتع، افراد و قران؛ در مورد حج تمتع بايد گفت كساني كه زندگي آنان در بيرون از حد مكه است(كه برخي ۱۲ و يا ۴۸ مايل ذكر كردهاند) بايد حج تمتع بگذارند؛ يعني از ميقات احرام ببندند اگر چه بنده معتقدم كساني كه از ميقات عبور ميكنند بايد از ميقات احرام ببندند.
آيتالله سبحاني با اشاره به روايتي از خليفه دوم مبني بر حرمت متعه نساء و متعه حج بيان كرد: حج افراد نيز حجي است كه كساني كه در داخل محدوده ذكر شده هستند احرام براي حج ميبندند؛ يعني خود اهالي مكه و حوالي آنان براي حج محرم مي شوند و يكسره به عرفات ميروند و حج قران نيز از ديد علما همان حج افراد است و قران هم وظيفه افراد مكي و حوالي مكه است اگرچه اهل سنت ميگويند فرد براي حج و عمره، محرم ميشود و براي عمره، احرام جداگانهاي نيست ولي ما معتقديم در هر دو(قران و افراد) بايد احرام جداگانه وجود داشته باشد.
وي افزود: در زمان جاهليت هميشه براي حج احرام ميبستند و تمام ميكردند و عمره را در ماههاي بعد بهجا ميآوردند؛ پيامبر اكرم(ص) تا سال دهم حج را انجام نداده بود البته عمره داشتند ولي در سال دهم هجرت، عمل حج را آموزش داد چون به اين عمل عبادي پيرايههاي زيادي به رسم جاهليت بسته شده بود.
اين مرجع تقليد تصريح كرد: بخشي از صحابه پيامبر(ص)، برخي از اعمال حج را كه بايد بعد از عرفه انجام بدهند جلوتر انجام ميدادند؛ در همين اثنا پيامي از سوي جبرئيل براي پيامبر(ص) آمد كه عمره را در حج انجام بدهيد و نيت خود را برگردانيد و اين حكم دائمي شد؛ خليفه دوم در همين جا هم اعتراض و با عمره در حج مخالفت كرد كه اجتهاد در مقابل نص بود.
آيتالله سبحاني عنوان كرد: خليفه معترض بود كه عمره نبايد در حج داخل شود و در بين آن نيز مردم بتوانند تمتع از حلال داشته باشند و بعد از حج بروند عمره بگذارند؛ استدلال ديگر وي نيز كسب درآمد براي مردم مكه بود كه خداوند جواب او را داده خلاق متعال روزي اهل مكه را ترك نكرده است و حتي كساني مانند عبدالله بن عمر با نظر خليفه مخالف بودهاند.
اين مرجع تقليد اظهار كرد: الان هم سايه اختلاف در ميان اهل سنت وجود دارد و حج تمتع را كمرنگ انجام ميدهند.
استاد برجسته حوزه علميه با اشاره به اعتقاد اهل سنت در جداسازي عمره و حج گفت: اين استدلال خلاف آيه شريفه فوق است زيرا در اين آيه از واژه«وَأَتِمُّوا» استفاده كرده و فرموده است كه اين دو حج را تمام كنيد و تمام كردن به معناي كامل كردن است و نه فردي به جا آوردن و قرينه اين معنا نيز در خود آيه وجود دارد و آن اينكه فرموده است كساني هستند كه محصر (يا بيمار و يا كسي كه به علت جنگ نتواند وارد مكه شود) ميشوند عمل ناقص هم مورد قبول است.