آیت‌الله دستغیب:

تقویت بنیان خانواده، نیاز به توجه به حوزه‌های علمیه خواهران دارد آیت‌الله دستغیب:

تقویت بنیان خانواده، نیاز به توجه به حوزه‌های علمیه خواهران دارد آیت‌الله دستغیب:

تقویت بنیان خانواده، نیاز به توجه به حوزه‌های علمیه خواهران دارد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله دستغیب:

تقویت بنیان خانواده، نیاز به توجه به حوزه‌های علمیه خواهران دارد آیت‌الله دستغیب:

تقویت بنیان خانواده، نیاز به توجه به حوزه‌های علمیه خواهران دارد آیت‌الله دستغیب:

تقویت بنیان خانواده، نیاز به توجه به حوزه‌های علمیه خواهران دارد آیت‌الله دستغیب:

تقویت بنیان خانواده، نیاز به توجه به حوزه‌های علمیه خواهران دارد آیت‌الله دستغیب:

تقویت بنیان خانواده، نیاز به توجه به حوزه‌های علمیه خواهران دارد
آیت‌الله دستغیب:

تقویت بنیان خانواده، نیاز به توجه به حوزه‌های علمیه خواهران دارد

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) بر این نکته تأکید کرد که اگر می‌خواهیم بنیان خانواده‌ها به لحاظ فرهنگی شکل مناسبی گرفته و رنگ و بوی معنویت پیدا کنند و از هر نوع آسیب در امان مانده و یک آرامش فکری و اطمینان قلبی در خانواده‌ها حاکم شود،‌ باید به حوزه‌های علمیه خواهران توجه کنیم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،آيت‌الله سيدعلي اصغر دستغيب، توليت آستان مقدس احمدي و محمدي(ع) امروز، دوم خردادماه در نخستين نشست مجمع خيرين حوزه‌هاي علميه خواهران فارس كه در مدرسه علميه فاطمةالزهرا(س) شيراز برگزار شد، با اشاره به پايان بودن ماه شعبان گفت:‌ در معرفي اين ماه در روايات و ادعيه به بهترين وجهي از ناحيه پيشوايان ديني وارد شده است كه ماه شعبان، ماه پيامبر خدا(ص) است و معطوف به رحمت و رضوان الهي.
رحمت رضوان الهي بالاترين نعمت‌هاي خداوند هستند
وي، رحمت پروردگار را از بهترين نعمت‌ها دانست و افزود: رحمت خداوند از تمام پديده‌هاي مادي و دنيوي اعم از مال و مقام و مرتبه،‌ بهتر است و رضوان من‌الله اكبر و در آخرت رضوان و خشنودي خداوند از جهات سوري نعمت‌هاي الهي بزرگ‌تر است.
آيت‌الله دستغيب با بيان اينكه رحمت و رضوان در مرحله اقتضاءالشريعت هستند، گفت: تصور كنيد ابر بر بالاي سر ما در آسمان آمده و مهياي اين است كه ببارد، آمدن ابر كار خداست اما بارش آن دست ماست. اين ابر همان رحمت و رضوان الهي در ماه شعبان است و اين ما هستيم كه بايد از اين‌ها بهره جوييم اما چگونه؟ با كارهاي خير.
نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري با اشاره به آيه ۷۷ سوره حج «... وَافْعَلُوا الْخَيرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ ... و كار خوب انجام دهيد باشد كه رستگار شويد»، گفت: كار خير بايد انجام دهيم تا رستگار شويم و چه كار خيري بالاتر از اينكه از رحمت و رضوان الهي بهره بگيريم.
خير چيست؟
وي به مسئله خيرشناسي اشاره كرد و گفت: نكته اينجاست كه بايد بدانيم خير چيست كه بايد آن را انجام دهيم تا رستگار شويم. خير خيلي چيزهاست كه بخش عمده‌اي از آن در عباديات نظير نماز، روزه، حج، قرائت قرآن و دعا و غيره است و بخش ديگر نيز مربوط به رفع نيازهاي مردم جامعه است كه بر اين امر بسيار تأكيد شده است.
كارهاي خير براي رفع نيازهاي اقتصادي و فرهنگي است
آيت‌الله دستغيب ادامه داد: يك گونه كار خير، در بعد اقتصادي و كمك به مردم جامعه است كه نيازهاي آن‌ها را ارزيابي كرده و امكانات خود را بسنجيم و در اين جهت گام برداريم و يك بخش ديگر هم در رابطه با فقر فرهنگي است كه بايد در آن نيازهاي فرهنگي و معنوي جامعه خود را ببينيم و نواقصي كه هست را برطرف كنيم آن هم به هر شكل ممكني كه در توان ماست.
وي، تشكيل مجمع خيرين حوزه‌هاي علميه را براي تحقق اين مسئله برشمرد و گفت:‌ از بركات انقلاب اسلامي به رهبري آن انسان كامل، امام راحل و همه آحاد ملت و هر كسي كه در اين پيروزي سهيم است، اين بود كه مجمع خيرين يكي پس از ديگري تأسيس شدند يعني مشاركت مردم معتقد و متدين كه بتوانند با مشاركت جمعي بتوانند كار خير انجام دهند.
عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد:‌ خيران كشور ما در گام نخست با تشريك مساعي يكديگر اقدام به مدرسه‌سازي كردند كه حقاً و انصافاً كارهاي مناسبي انجام دادند و در گام بعد با كمك يكديگر اقدام به احداث بيمارستان،‌ درمانگاه، اورژانس و ساير كارهاي خير كردند.
خيران فارس در همه مجامع خيران پيشتاز هستند
وي با بيان اينكه انصافاً خيران جامعه ما خوب درخشيدند و به هر حال دولت‌ها هم مكلف به اين بودند كه از آنان حمايت كرده و تسهيلات فراهم كنند، گفت: بحمد الهي خيران استان فارس و شيراز در همه برنامه‌هاي مجامع خيرين پيش‌قدم هستند و بسياري از امورات خير از اينجا به سراسر كشور نشر پيدا كرده است.
اهميت توجه خيران به نيازهاي فرهنگي و معنوي جامعه
آيت‌الله دستغيب اظهار كرد: اكنون بحث اين است كه درباره نيازهاي فرهنگي، معنوي و پايه‌هاي اصولي كه اگر نباشند، هر چقدر هم كار كنيم، آنچنان حلال مشكلات نخواهد بود و انسان را به مقاصد عاليه نمي‌رساند، برطرف كنيم.
رئيس حوزه علميه رضويه شيراز با يادآوري اينكه پديده حوزه علميه خواهران به فرمايش مقام معظم رهبري يك پديده بسيار عظيم و مباركي است و بايد مقداري در آن بينديشيم و بيشتر فكر كنيم و جايگاه خود را در موقعيت حمايت از اين پديده عظيم و مبارك پيدا كنيم، گفت: بايد هر كدام به سهم خود در همكاري، همراهي و هم‌فكري و مشاركت در توسعه و گسترش اين مراكز كوشا باشيم.
براي تقويت بنيان‌هاي خانواده بايد به حوزه‌هاي علميه خواهران توجه كنيم وي، حوزه‌هاي علميه خواهران را مراكزي بسيار پركت دانست و گفت: اگر مي‌خواهيم بنيان خانواده‌ها به لحاظ فرهنگي شكل مناسبي گرفته و رنگ و بوي معنويت پيدا كنند و از هر نوع آسيب در امان بوده و يك آرامش فكري و اطمينان قلبي در خانواده‌ها حاكم شود،‌ بايد به اين مراكز توجه كنيم.
بالا بودن آمار طلاق به دليل فقر فرهنگي است
آيت‌الله دستغيب با بيان اينكه بالا بودن آمار طلاق به دليل فقر فرهنگي است، گفت: اگر گمان كنيم كه تنها فقر مادي موجب افزايش طلاق‌ها شده است،‌ صحيح نيست، البته نمي‌گوييم اين مسئله اثرگذار نيست و بالاخره اثرات جانبي دارد، اما اساس آن مسئله فرهنگ است.
توليت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با يادآوري خدمات حوزه‌هاي علميه خواهران گفت: اگر خواهراني كه در اين مراكز با علم و فضايل اخلاقي و معنوي تحصيل مي‌كنند به جايي برسند كه ما صدها هزار نمونه از بانواني داشته باشيم كه از حضرت زهرا(س) الگو گرفته باشند، وجود هر كدام از آنان در خانواده‌ها، محله‌ها، شهرها و روستاها، بسيار مي‌تواند اثرگذار باشد.
وي بر اين نكته تأكيد كرد كه آنقدر كه يك بانو در خانواده مي‌تواند مؤثر باشد يك مرد آنچنان تأثيرگذاري ندارد و ادامه داد: تجربه هم اين معنا را نشان داده است و اين يك حقيقت است.
مبلغان بانو بايد تمام محافل بانوان را تصدي‌گري كنند
آيت‌الله دستغيب يادآور شد: اين همه مجالس اعم از محافل قرآني، فرهنگي،‌ مذهبي و غيره مختص بانوان در جامعه تشكيل مي‌شود اما چه كسي بايد اين‌ها را تصدي‌گري كرده و به بهترين وجه افكار را هدايت كند؛ نگاه به گذشته، اكنون و دورنمايي از آينده بسيار با يكديگر تفاوت دارند.
وي ادامه داد: البته ما نمي‌گوييم در گذشته مبلغ واقعي نبوده است اما اين مجالس امروزه بسيار گسترده شده‌اند و بايد مبلغ براي آن‌ها هم تربيت شود تا به لحاظ كيفي و كمي اثرگذاري مناسب را داشته باشند و اين مسئله يك خير كثير است و بايد در اين زمينه از خيران استمداد طلبيد گرچه آنان قبل از اين هم امتحانات خوبي دادند و خوب عمل كردند اما نبايد به اين اكتفا كرد.
توجه به حوزه‌هاي علميه خواهران ارجح‌تر و مهم‌تر است
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه از هر دري كه وارد شديم، ابواب خير مفتوح است، گفت: برخي از خيران هستند كه در تمام مجامع خيران حضور دارند اما بايد بدانند كه توجه به حوزه‌هاي علميه خواهران ارجح‌تر و مهم‌تر است لذا خوب است كه هم خودشان و هم چند نفر خير ديگر را به كمك آورده و با كمك يكديگر در جهت توسعه اين مراكز گام بردارند.
وي از خيران درخواست كرد تا براي جلسات بعدي مجمع خيرين حوزه‌هاي علميه خواهران، عده‌اي ديگر از خيران را همراه خود آورده تا تعداد خيرين اين مجمع افزايش يابد، گفت: اين كاري است كه در ابعاد و جهات مختلف به مشاوره و همفكري خيران نياز دارد.
آيت‌الله دستغيب با بيان اينكه مطمئناً عده‌اي از خيران هستند كه به لحاظ مالي و همچنين تهيه مايحتاج حوزه‌هاي علميه خواهران ورود پيدا مي‌كنند، از خيران خواست تا با همكاري يكديگر اقدام به تأسيس مدرسه‌هاي علميه خواهران در استان كنند و در اين زمينه نيز مي‌توانند از الگوهاي موفق ساير استان‌ها نيز بهره جويند.


| شناسه مطلب: 68333




معارف معينه



نظرات کاربران