آیا مسواک روزه را باطل می‎کند؟ آیا مسواک روزه را باطل می‎کند؟ آیا مسواک روزه را باطل می‎کند؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیا مسواک روزه را باطل می‎کند؟ آیا مسواک روزه را باطل می‎کند؟ آیا مسواک روزه را باطل می‎کند؟ آیا مسواک روزه را باطل می‎کند؟ آیا مسواک روزه را باطل می‎کند؟

آیا مسواک روزه را باطل می‎کند؟

یکی از مسائل مورد مبتلای تمام روزه‎داران مؤمن حکم مسواک در زمان روزه‎داری است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، يكي از مسائل مورد مبتلاي تمام روزه‎داران مؤمن حكم مسواك در زمان روزه‎داري است، به اين صورت كه آيا اگر مسواك را از دهان بيرون بياوريم و دوباره وارد دهان كنيم و رطوبت آن را فرو ببريم، روزه باطل است يا خير؟ در متن علاوه بر اينكه حكم كلي آن را مطالعه مي‌كنيم ساير احكام خوردن و آشاميدن را منتشر مي‎كنيم.
تذكر: مخاطبان لازم است جهت آگاهي از فتواي مرجع خود به رساله آن مرجع رجوع كنند.
1 ــ اگر روزه‌دار عمداً چيزى بخورد يا بياشامد، روزه او باطل مي‌شود، چه خوردن و آشاميدن آن چيز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاك و شيره درخت، چه كم باشد يا زياد. حتى اگر «مسواك» را از دهان بيرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل مي‌شود مگر آنكه رطوبت مسواك در آب دهان طورى از بين برود كه رطوبت خارج به آن گفته نشود.
2 ــ اگر موقعى كه مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده بايد لقمه را از دهان بيرون آورد و چنانچه عمداً فرو برد روزه‌اش باطل است و به دستورى كه بعداً گفته خواهد شد كفاره هم بر او واجب مي‌شود.
3 ــ اگر روزه‌دار سهواً (غيرعمدي) چيزى بخورد يا بياشامد، روزه‌اش باطل نمي‌شود.
4 ــ احتياط واجب آن است كه روزه‏‌دار از استعمال آمپولى كه به‌جاى غذا به كار مى‌رود خوددارى كند ولى تزريق آمپولى كه عضو را بى‌حس مي‌كند يا به‌جاى دوا استعمال مي‌شود اشكال ندارد.
5 ــ اگر روزه‏‌دار چيزى را كه لاى دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزه‌اش باطل مي‌شود.
6 ــ كسى كه مي‌خواهد روزه بگيرد، لازم نيست پيش از اذان دندان‎هايش را خلال كند، ولى اگر بداند غذايى كه لاى دندان مانده در روز فرو مي‌رود، چنانچه خلال نكند و چيزى از آن فرو رود روزه‌اش باطل مي‌شود، بلكه اگر فرو هم نرود بنا بر احتياط واجب بايد قضاى آن روز را بگيرد.
7 ــ فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به فضاى دهان نرسيده اشكال ندارد ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد.
8 ــ جويدن غذا براى بچه يا پرنده و چشيدن غذا و مانند اينها كه معمولاً به حلق نمي‌رسد، اگرچه اتفاقاً به حلق برسد روزه را باطل نمي‌كند ولى اگر انسان از اول بداند كه به حلق مى‌رسد چنانچه فرو رود روزه‌اش باطل مي‌شود و بايد قضاى آن را بگيرد و كفاره هم بر او واجب است.
تسنيم


| شناسه مطلب: 68386




ماه رمضان احكام



مطالب مرتبط

نظرات کاربران