توصیه‌های رییس سازمان حج و زیارت به زائران حج تمتع توصیه‌های رییس سازمان حج و زیارت به زائران حج تمتع توصیه‌های رییس سازمان حج و زیارت به زائران حج تمتع بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توصیه‌های رییس سازمان حج و زیارت به زائران حج تمتع توصیه‌های رییس سازمان حج و زیارت به زائران حج تمتع توصیه‌های رییس سازمان حج و زیارت به زائران حج تمتع توصیه‌های رییس سازمان حج و زیارت به زائران حج تمتع توصیه‌های رییس سازمان حج و زیارت به زائران حج تمتع

توصیه‌های رییس سازمان حج و زیارت به زائران حج تمتع

آقای حمید محمدی با اشاره به توصیه‌هایی در مورد حج 96 تأکید کرد که زائران و مدیران در عربستان تحت مدیریت واحد باشند و به هیچ وجه لوازم ممنوعه را به همراه خود نبرند.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از قم، همايش مسؤولان و مديران كارگذاري هاي حج استان قم عصر شنبه در سالن اجتماعات اداره كل حج و زيارت استان قم برگزار شد.
حميد محمدي رييس سازمان حج و زيارت در اين همايش با بيان اينكه حج امسال شرايط ويژه و خاصي را تجربه مي كند، اظهار داشت: شرايط ما با عربستان به لحاظ سياسي در حوزه روابط دو جانبه و منطقه سخت است و در چنين شرايطي تدبير نظام اين بود كه مسير حج جداي از اين روابط سياسي پيگيري شود.
وي افزود: همه مراجع عظام تأكيد داشتند كه مسيرحج بايد باز شود و مسؤولان ارشد نظام در جريان جزئيات آن بودند، سازمان حج نيز تحت مديريت عالي نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت كار را به پيش برد و امروز فعاليت هاي ما به صورتي پيش رفت كه منجر به حضور در حج جاري شد و به عبارتي ما مطالباتي داشتيم كه از سوي وزارت حج عربستان تأمين شد.
رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه به سقف حجاج ايران 35 درصد اضافه شد و نسبت به كشورهاي ديگر چهار ماه عقب تر هستيم، گفت: امسال عملا همه هتل ها و امكانات از ما گرفته شده بود و چون سال گذشته در حج نبوديم بسترهايي كه در سال گذشته داشتيم از دست داديم و اين به معناي ناراحتي و داشتن حج نامطلوب نيست بلكه بايد آمادگي بيشتري داشته باشيم.
محمدي با اشاره به سياست جمهوري اسلامي مبني بر استفاده از هتل هاي با ظرفيت بالا عنوان كرد: در گذشته با هتل هاي بزرگ چندين كاروان به راحتي اداره مي شد و تعدد و پراكندگي نداشتيم و امسال هم هتل هاي خوبي داريم ولي ظرفيت آنها كم است و در حقيقت يك نوع پراكندي و نه دوري را شاهديم كه مشكلات اجرايي را بيشتر مي كند و به همين جهت بايد آمادگي مضاعف داشته باشيم.
وي عنوان داشت: سازمان اقدامات خوبي را انجام داده است و طبيعتا بخش عمده اي از كار در عربستان است و انتظار داريم كه كار به خوبي پيش برود كه البته نقش اساسي و محوري در كل موسم حج از ابتدا تا انتها مسير را مدير و روحاني كاروان برعهده دارند و تمام برنامه ريزي هاي سازمان و بعثه زماني درست به بار مي نشيند كه اين دو نفر كارها را درست انجام دهند و از اين جهت شما مديران جايگاه مهمي داريد.
رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه مديران حلقه وصل بين زائر و سازمان حج هستند، تأكيد كرد: شما نقش تعيين كننده و سرنوشت سازي داريد و انتظار داريم خود شما به مسائل و برنامه ها كاملا مسلط شويد و اگر دستورالعملي داده مي شود مطمئن باشيد عده زيادي از كارشناسان آنها را بررسي كرده و به مرحله اجرايي شدن رسانده اند.
وي بيان داشت: كل دستورالعمل از ابتداي پرواز تا برگشت در يك دفترچه به صورت گام به گام بيان شده است و نقش مهم كارگزاران بيان شده است؛ مسأله مهم ديگر اين است كه زائر نيز بايد آماده شود، چراكه بالاخره وقتي بين دو كشور تنش سياسي وجود دارد و تبليغ هاي جدي عليه ايران در عربستان شكل مي گيرد، ممكن است مردم تحريك بشوند همچنانكه در فضاي مجازي مي بينيم چه تبليغاتي عليه دو كشور صورت مي گيرد.
محمدي با اشاره به قرارداد توافق جمهوري اسلامي با عربستان اضافه كرد: در اين توافق نامه موضوع امنيت به صراحت و محكم بيان شده است ولي به هرحال مردم بايد توجيه شود؛ البته نبايد مردم بترسند ولي بايد مراقبت بيشتري داشته باشند، چراكه عقل سليم حكم مي كند كه اگر اتفاقي هم نيافتد ما عاقلانه برخورد كنيم و در حوزه اجرا زائر را آماده كنيم.
وي عنوان داشت: امسال شاهد هواي به شدت گرمي هستيم و زائران از اين جهت نيز بايد خودشان را آماده كنند و از آنجايي كه اكثريت حجاج براي سال اول مشرف مي شوند از وضعيت حج اطلاعي ندارند و به عنوان نمونه شما وقتي در مورد منا و عرفات صحبت مي كنيد متوجه نمي شوند، بنابراين بايد به صورت ملموس براي آنها توضيح داده شود و سرفصل هايي ويژه امسال نيز به شما مي دهيم كه اين مطالب را براي آنها بيان كنيد.
رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه در حوزه اجرا يكي از مسائل مورد دغدغه وضعيت مدينه است، ابراز داشت: بيش از سه سال است كه طرح توسعه مدينه النبي آغاز شد و بسياري از هتل ها تخريب شده و هتل هايي هم جايگزين نشده است و زائر ممكن است سطح توقع بيشتري داشته باشد و مشكل ايجاد كند، بنابراين بهتر است در ايران وضعيت مدينه را براي آنها به خوبي توضيح بدهيد.
وي بيان داشت: در مورد بردن وسائل ممنوعه نيز بايد دقت زيادي صورت بگيرد و مردم بدانند خدايي ناكرده همراه داشتن مواد مخدر در عربستان جرم اعدام را در پي دارد و به راحتي در عربستان اجرا مي شود و همچنين تبلت و لب تاب نيز اگر ضرورت ندارد به همراه نياورند چراكه در سال 94 مشكل جدي ايجاد كرد.
محمدي با اشاره به اينكه تفاوت قيمت ها تنها به تفاوت پرواز و هتل ها بستگي دارد، تأكيد كرد: غير از اين دو سفرها در هيچ چيز ديگري تفاوت ندارند؛ مسأله مهم ديگر آن است كه حج در سرزميني واقع مي شود كه بخش عمده اي از قدرت، مانور و زيرساخت ها در اختيار ما نيست و به همين جهت در جلسات آموزشي كه براي شما تدارك مي شود بحث مديريت بحران براي شما تعريف خواهد شد.
وي بيان داشت: مجموعه تشكيلات ما مجموعه محور است و شما در مكه و مدينه تحت مديريت يك مجموعه قرار مي گيرد كه در آنجا بايد تابع مدير مجموعه باشيد؛ اين موضوع نكته اي است كه برخي اوقات مشكلاتي را ايجاد كرده است و امسال مسأله لباس متحدالشكل را حذف كرديم ولي توصيه كرديم كه حجاج از لباس رنگ روشن استفاده كنند و همينطور استفاده از ساك هاي متحد الشكل نداريم و تنها بايد استانداردهاي اداره كل برنامه ريزي عمل بشود.
محمدي با اشاره به اينكه در سال جاري قيمت حج به ظاهر افزايش پيدا كرده است، خاطرنشان ساخت: در حقيقت از آنجايي كه قيمت ارز نسبت به سال 94 افزايش زيادي پيدا كرده است قيمت حج هم بالاتر رفته ولي به طور كلي در مجموع قيمت پايه ما بيش از 10 ميليون و پانصد تومان برآورد مي شود درحالي كه قيمت پايه اي كه از مردم دريافت مي شود 9 ميليون و 600 هزار تومان است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران