نگهداری از ده‌ها مشک قدیمی در موزه الکفیل نگهداری از ده‌ها مشک قدیمی در موزه الکفیل نگهداری از ده‌ها مشک قدیمی در موزه الکفیل بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نگهداری از ده‌ها مشک قدیمی در موزه الکفیل نگهداری از ده‌ها مشک قدیمی در موزه الکفیل نگهداری از ده‌ها مشک قدیمی در موزه الکفیل نگهداری از ده‌ها مشک قدیمی در موزه الکفیل نگهداری از ده‌ها مشک قدیمی در موزه الکفیل

نگهداری از ده‌ها مشک قدیمی در موزه الکفیل

مشک در فرهنگ عاشوراء، یک سمبل بسیار مهم و تاثیر گذار به شمار می رود. سمبلی که با نام قمر بنی هاشم حضرت اباالفضل العباس(علیه السلام) بعنوان ساقی لب تشنگان کربلا پیوندی ناگسستنی دارد. در این میان، موزه الکفیل وابسته به آستان مقدس عباسی مجموعه ای از این مشک های تاریخی را در کنار سایر آثار تاریخی موجود در خود جای داده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در اين رابطه خبرنگار شبكه جهاني الكفيل با آقاي صادق لازم؛ مدير موزه الكفيل گفتگو نمود.
آقاي صادق لازم در اين ديدار ضمن اشاره به ارتباط مستقيم نام حضرت عباس (عليه السلام) با مشك در واقعه كربلا گفت: موزه الكفيل ده ها مشك از جنس هاي مختلف در گنجينه آثار تاريخي خود دارد كه بر روي برخي از آنها عبارت (يا عبّاس اركب بنفسي أنت يا أخي) نگاشته شده و با سنگهاي قيمتي تزئين شده اند.
وي در ادامه به طرح ها و نقوش طبيعي موجود روي اين مشك ها اشاره نمود و گفت: برخي از اين مشكها داراي بند طلا بوده و روي يكي از آنها عبارت (سكينة بنت حسين) نوشته شده است. از ديگر متون نوشته شده روي اين مشكها عبارت (يا أبا عبد الله الحسين) مي باشد كه از سوي زائراني كه قصد زيارت حرم مطهر عباسي را داشته اند به حرم اهدا شده است.
وي در ادامه افزود: زائران همچنان به اهداي مشك به موزه حرم مطهر اهتمام مي ورزند.


| شناسه مطلب: 68635




كربلا حضرت عباس



مطالب مرتبط

نظرات کاربران