«فقه زیارت» منتشر شد «فقه زیارت» منتشر شد «فقه زیارت» منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«فقه زیارت» منتشر شد «فقه زیارت» منتشر شد «فقه زیارت» منتشر شد «فقه زیارت» منتشر شد «فقه زیارت» منتشر شد

«فقه زیارت» منتشر شد

حجت الاسلام رضا عندلیبی با استناد به ادله و توجه به نظریات فقهای امامیه، موضوع «فقه زیارت» را مورد کنکاش علمی قرار داده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، كتاب «فقه زيارت» بررسي فقهي بايدها و نبايدهاي زيارت معصومين (ع)» نوشته حجت الاسلام رضا عندليبي، مدير گروه فقه و حقوق پژوهشكده حج و زيارت توسط نشر مشعر منتشر شد.
در اين كتاب تنها جايگاه فقهي زيارت معصومين (ع) تحليل و بررسي شده و به احكام زيارت امامزادگان و اولياي الهي پرداخته نشده است. مؤلف با استناد به ادله و توجه به نظريات فقهاي اماميه، اين موضوع را مورد كنكاش علمي قرار داده است.
از آنجا كه بُعد فقهي زيارت كمتر مورد توجه قرار گرفته و اگر هم احكام زيارت در برخي كتب مطرح شده، بيشتر به بيان مستحبات و مكروهات آن پرداخته‌اند كه در كتب آداب زيارت مي‌توان آن را مشاهده كرد. ازاين‌رو مؤلف تصميم به توليد اثري كه به طور خاص به بررسي واجبات و محرمات زيارت از منظر فقه اماميه بپردازد گرفته است.
به اعتقاد نويسنده تدوين اثري مستقل براي بررسي فقهي بايدها و نبايدهاي زيارت، موجب مي‌‌شود ابعاد مسئله براي دانش‌پژوهان عرصه فقه‌الزيارة روشن گردد و در پي آن، زائران بارگاه‌‌هاي معصومين (ع) نيز از احكام الزامي زيارت آگاه شوند و همچنين مواضع شيعه در مورد مفاهيم مختلف مرتبط با زيارت در برابر دشمنان، به‌ويژه فرقه ضاله وهابيت، واضح و آشكار بيان گردد.
در اين كتاب تنها جايگاه فقهي زيارت معصومين (ع) تحليل و بررسي شده و به احكام زيارت امامزادگان و ديگر اولياي الهي پرداخته نشده است. ازاين‌ رو براي آشنايي با «فقه‌الزيارة»، پس از بررسي معناي لغوي و اصطلاحي مفاهيم مرتبط با موضوع، از قبيل زيارت، فقه، معصوم، واجب و حرام، در بخش اول، حكم اولي و ثانوي اصل زيارت مورد تحليل فقهي قرار گرفته است؛ سپس در بخش دوم، به واجبات و بايدهاي زيارت توجه شده و موارد و مصاديق واجب در زيارت يك به يك بررسي، و اقوال و ادله فقها در مورد آن ارزيابي شده و نظري كه موافق با اصول و قواعد فقه غني اماميه است بيان شده است؛ در بخش سوم كتاب، به بررسي محرمات و نبايدهاي زيارت، در سه فصل جداگانه با عناوين نبايدهاي زائر نسبت به مزور، نبايدهاي زائر نسبت به خويش و نبايدهاي زائر نسبت به زيارتگاه پرداخته‌‌ شده است.
آثار و كتاب‌هاي حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در امور حج‌وزيارت را مي‌توان آنلاين و رايگان از كتابخانه تخصصي پايگاه حج دريافت كرد.


| شناسه مطلب: 68657




تازه هاي نشر



نظرات کاربران