همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد

همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد

همایش اسرار و معارف حج تمتع زائرین استان آذربایجان شرقی،در محل مهدیه تبریز با حضور پرشور زائرین بیت الله الحرام برگزار گردید.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجه الاسلام نوبري در همايش زائران حج تمتع تبريز گفت: اخلاق حج از مهمترين هدف انبياي الهي و اصلاح نفوس بشري مي باشد و مهم ترين برنامه مذهب، تربيت اخلاقي انسانها است و حج يك برنامه تربيتي است كه مي تواند با آموزه هاي سازنده خود، انسانهاي كاملي بپروراند و پيامهاي اخلاقي فراواني، براي حج گزاران داشته باشد. اگر حج به صورت صحيح و دقيق انجام شود روح انسان را لطيف، اراده او را قوي، نفس وي را پاك و منزه و غرايز او را تعديل و كنترل مي كند.
وي در ادامه خطاب به زائرين بيت ا.. الحرام گفت: نرم خويي و پرهيز از سخنان زشت و ناروا ، فرو خوردن خشم و عصبانيت و كلام مودبانه و حتي تحمل اذيت و آزار ديگران ، از جلوه هاي اخلاق خوش و نشانه هاي حج و گزار عارف است. فروتني و تواضع در محضر خدا و دوري از تكبر، خودپسندي و غرور از حكمت ها و اسرار نوراني حج است و مي توان گفت جوهر حج و حكمت مهم آن افتادگي و خشوع و خضوع و اظهارنداري و بيچارگي است كه در طول سفر بايد بروز يابد.
وي همچنين توبه و آمرزش گناهان را از راه هاي مهم كسب مكارم اخلاقي و بازگشت به سوي خداوند دانست و گفت : توبه موجب آمرزش گناهان و بخشش عاصيان و انس و تقرب و پاكسازي درون است. و در هر زمان و مكان مي تواند با توبه واقعي به سوي خداوند بازگردد.
حجه الاسلام نوبري تقوا را موجب پرهيزگاري، خويشتن داري، پرهيز از گناه و پروا داشتن از خدا دانست و گفت انسان مومن در هر حال بايد متقي و پرهيزگار باشد و از نافرماني بپرهيزد و معصيت الهي را كوچك نشمرد. و هميشه ذكر و ياد دائمي خداوند و دوري از غفلت و فراموشي، را از صفات برتر مومنان و صالحان است و انسان در تمامي مراحل زندگي بايد ذاكر آفريدگار خود باشد.
وي در قسمتي از سخنان خود اظهار داشت: اسرار عرفاني و معنوي حج از ابعاد مهم و توجه برانگيز حج است. يكي از حكمت ها و فلسفه هاي مهم حج توحيد و معرفه الله است.يعني در اين سفر مهم، شناخت و علم خود را درباره صفات و اسماي الهي فزوني مي بخشد و حج گزار پس از سر دادن نداي توحيد و معرفت حضرت حق ، سفر به سوي خدا و سلوك عرفاني را شروع مي كند. حج سير انسان به سوي خداوند است كه با هجرت از خلق آغاز مي شود و او مي بايست اين آمادگي را در خود ايجاد كند كه تعلقات را بگسلد و خانه و كاشانه و كارها را رها كرده و يكباره به سوي دوست هجرت كند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران