حجت الاسلام دکتر رفیعی ؛

هیچ عبادتی جایگزین حج نمی‌شود حجت الاسلام دکتر رفیعی ؛

هیچ عبادتی جایگزین حج نمی‌شود حجت الاسلام دکتر رفیعی ؛

هیچ عبادتی جایگزین حج نمی‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام دکتر رفیعی ؛

هیچ عبادتی جایگزین حج نمی‌شود حجت الاسلام دکتر رفیعی ؛

هیچ عبادتی جایگزین حج نمی‌شود حجت الاسلام دکتر رفیعی ؛

هیچ عبادتی جایگزین حج نمی‌شود حجت الاسلام دکتر رفیعی ؛

هیچ عبادتی جایگزین حج نمی‌شود حجت الاسلام دکتر رفیعی ؛

هیچ عبادتی جایگزین حج نمی‌شود
حجت الاسلام دکتر رفیعی ؛

هیچ عبادتی جایگزین حج نمی‌شود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اگر انسان مستطیع به حج نرود و بمیرد به دین یهود و نصاری از دنیا رفته است تأکید کرد که برای فرد مستطیع هیچ عبادتی جایگزین حج نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از قم، همايش تا مهماني ويژه زائران حج تمتع 96 شامگاه يك شنبه با حضور مسؤولان اداره حج و زيارت قم و همچنين مسؤولان بعثه مقام معظم رهبري از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در سالن همايش هاي مجتمع ياوران حضرت مهدي(عج) برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين ناصر رفيعي در اين همايش با بيان اينكه در طول تاريخ برگزاري حج همواره افراد ظالم حاكم اين مسأله بوده اند، ابراز داشت: اين طور نيست كه امروز ما مواجه با حكومتي مستبد باشيم بلكه در دوران ائمه نيز حكام بني اميه در اين مسأله اعمال قدرت مي كردند تا جايي كه امام سجاد(ع) بيست سفر حج خود را در دوران عبدالملك مروان به جاي آورد.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به اهميت سرزمين مكه و حضور در سرزمين وحي اظهار داشت: امام سجاد(ع) در روايتي جالب مي فرمايد: «غذا خوردن در مكه معادل روزه گرفتن، يك روز روزه در مكه مساوي با يك سال روزه و پياده روي در مكه معادل عبادت خدا در شهرهاي ديگر است»، همچنين امام باقر(ع) مي فرمايد: «هركس در مكه سر به سجده بگذارد گويا در راه خدا در خون خود غلطيده است».
وي با بيان اينكه خداوند براي حاجي امتيازات ويژه اي را قرار داده است، تأكيد كرد: در روايت داريم هركس در مكه قرآن را ختم كند از دنيا نمي رود تا اينكه پيامبر را در حال حيات زيارت كند و بهشت را به چشمان خود ببيند، بنابراين بايد قدر اين فرصت ناب را بدانيد.
حجت الاسلام والمسلمين رفيعي در ادامه با اشاره به تاريخ عظيم مسأله حج يادآور شد: بدون شك حضرت ابراهيم(ع) نخستين منادي گر توحيد در ساختن و بازسازي خانه كعبه است كه در آيه 127 سوره بقره به اين مسأله اشاره شده است ولي نكته مهم آن است كه حضرت ابراهيم(ع) بعد از ساختن خانه كعبه ابتدا از خداوند مناسك و اعمال حج را نمي خواهد بلكه چهار دعاي مهم مي كند.
وي افزود: ابراهيم ابتدا ازخدا مي خواهد كه اين عمل را از او و فرزندش اسماعيل قبول كند، همچنانكه در روايتي از امام علي(ع) داريم كه قبولي عمل از خود عمل مهمتر است؛ دوم از خداوند مي خواهد كه او و فرزندش را تسليم امر خود كند، يكي از فلسفه هاي اصلي حج همين مسأله است كه انسان يك ماه تمرين بندگي كند و بداند وقتي گفته مي شود كه بايد هفت دور طواف كند يا فلان تعداد سنگ بزند يك دستور الهي است و حتما لازم نيست كه انسان فلسفه جزئيات همه اعمال را بداند.
استاد حوزه علميه با اشاره به دعاي سوم حضرت ابراهيم(ع) بعد از ساختن كعبه ابراز داشت: او مي گويد خدايا توبه ما را بپذير، بنابراين توبه و بازگشت به خدا نيز از اعمال مهم حج است و در نهايت حضرت ابراهيم به درگاه خداوند دعا مي كند كه پيامبري زمام دار خانه كعبه شود كه مردم را تزكيه و تعليم دهد.
وي با بيان اينكه حج از جمله عباداتي است كه در كنار روزه و نماز شب ثواب بي نهايت دارد، خاطرنشان كرد: در روايت داريم كه دعاي چهار دسته مستجاب است، پدر براي فرزند، دعاي روزه دار هنگام افطار، نفرين مظلوم در حق ظالم و دعاي انسان حاجي بعد از اعمال حج و روايات فراوان ديگري كه در اين مورد وارد شده است.
حجت الاسلام والمسلمين رفيعي تأكيد كرد: بايد توجه داشته باشيم فردي كه مستطيع شد بايد به حج برود و هيچ عبادتي جايگزين آن نمي شود بويژه الان كه خريد و فروش فيش هاي حج آزاد شده افراد بيشتري مستطيع هستند؛ من نمي دانم برخي با چه استدلالي مي خواهند اعمال ديگري را جايگزين حج كنند در حالي كه در روايت داريم انساني كه مستطيع بوده و به حج نرفته است به دين يهود يا نصاري از دنيا مي رود.
وي در مقام بيان توصيه هايي به زائران حج تمتع عنوان داشت: قبل از سفر، موقع سفر و بعد از سفر همواره چند نكته را به ياد داشته باشيد؛ قبل از سفر تقويت اخلاص، فراموشي كينه ها و حل حقوق مالي شرعي را فراموش نكنيد، در هنگام سفر فرصت يابي كنيد و صبور باشيد و در بعد از سفر نيز تلاش كنيد معنويت هايي را كه در طول حج به دست آورده ايد براي زندگي خود حفظ كنيد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران