در شب لیلة القدر؛

شبی که در حرم ،زائران به قدر خود رسیدند در شب لیلة القدر؛

شبی که در حرم ،زائران به قدر خود رسیدند در شب لیلة القدر؛

شبی که در حرم ،زائران به قدر خود رسیدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در شب لیلة القدر؛

شبی که در حرم ،زائران به قدر خود رسیدند در شب لیلة القدر؛

شبی که در حرم ،زائران به قدر خود رسیدند در شب لیلة القدر؛

شبی که در حرم ،زائران به قدر خود رسیدند در شب لیلة القدر؛

شبی که در حرم ،زائران به قدر خود رسیدند در شب لیلة القدر؛

شبی که در حرم ،زائران به قدر خود رسیدند
در شب لیلة القدر؛

شبی که در حرم ،زائران به قدر خود رسیدند

زائران حرم رضوی در شب لیلة القدر حلقه دلشان را به حرم امامشان زده اند و شعله نورعرشی شب قدر از در و دیوار حرم آنها را نورباران کرده و دلها و چشمهایشان از نور لیلة القدر و نور این صحن و سرا جلا گرفته است و دلهایشان به یُمن آن عرشی شده است.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، حرم رضوي...شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و زائراني انبوه كه در حريم امام رئوف تا سحر براي آنكه اسمشان در دفتر معنوي شب قدر ثبت شود، به راز و نياز مشغول هستند.
براي حرم رضوي تيترهاي فراواني مي توان زد، اما قدر مشترك همه اين تيترها واژه بزرگترين است بزرگترين اجتماع زائران...بزرگترين محفل قرآني... بزرگترين سفره افطاري... بزرگترين صحن و سرا... بزرگترين... و بزرگترين مراسم شب قدر هرساله در حرم رضوي و صحن جامع رضوي برگزار مي شود.
سخنراني، آيين قرآن به سر، قرائت دعاي جوشن كبير و مراسم عزاداري و مرثيه سرايي امشب هم چون سال هاي گذشته در حرم رضوي برگزار شد.
بارها توفيق زيارت حرم به من مرحمت شده است و هربار احساس مي كنم كه آن حس معنوي بيشتر در وجودم تقويت شده است اما امشب اين حس با ساير حسها تفاوت دارد، چون اولين مرتبه است كه شب قدر را در حرم امام رضا (عليه السلام) مي گذرانم و مطمئنا زائراني كه اولين تجربه شب قدرشان در حرم رضوي است، حس و حال ديگري دارند.
زائراني كه از دور و نزديك ميهمان امام رئوف شده اند تا شب قدري را تا سحر در اين صحن و سرا به راز و نياز بگذرانند و دل و جانشان را ميهمان خداوند كنند؛ زائراني كه چشمان اشك آلود است و اين اشك عجب راز و رمزي دارد و لطيف ترين جلوه روح انسان مي تواند همين اشك باشد.
زائراني كه سالهاي سال، شبهاي قدر را در مساجد شهرهاي خود تجربه كرده اند و بسياري از آنها اولين بار است كه در اين فضاي معنوي و در شب قدر معرفت را از يكي از نزديك ترين مكان ها به خداوند كسب مي كنند.
خادماني كه امشب توفيق خدمت به زائران حرم پيدا كرده اند، چه سعادتي دارند كه در شب قدر به زائران خدمت مي كنند و چه به خود مي بالند كه زائران و ميهمانان امام رضا(عليه السلام) امشب را تا سحر همراهي مي كنند و خادم شدن در شب قدر هم دعوت است.
شب قدر در ماه رمضان پنهان شده است و زائران فراواني نه تنها سه شب بلكه چندين شب را تا سحر در حرم رضوي بيتوته مي كنند و و زمان را به دعا و راز و نياز مي گذرانند تا در يكي از بهترين مكان هاي دنيا تقديرشان از سوي خداوند رقم زده شود.
اين شبها زائراني كه توفيق حضور پيدا كرده اند، در حرم امن رضوي راز و نياز مي كنند و شب قدري كه گنج امان اين زائران است. خوب كه بنگري رنگ و نگار حرم امشب رنگ و نگار ديگري دارد و شب قدر حرم را نيز عطرآگين كرده است.
هبوط چه واژه غم انگيزي؛ حضرت آدم از بهشت هبوط كرد و ما نيز گاه و بيگاه از مرتبه خوب بودن هبوط مي كنيم و چه غنيمتي است اين شب قدر آن هم در حرم امام رضا (عليه السلام)تا به صعود فكر كنيم؛ اصلا شب قدر يعني من و تو هبوط نكنيم.
زائران شب قدر امسال در حرم رضوي براي سالهاي آينده ره توشه هاي روحاني براي خود برمي گيرند و در اين شب سرنوشت، قدر و قيمت خود را مي دانند كه خود را به حرم رسانده اند.
دعاي جوشن كبير؛ اين دعا واقعا زينت شب قدر است؛ حتي اگر اين شبهاي ماه رمضان را فقط روزه از خوردن و آشاميدن گرفته باشي؛ مي تواني در شبهاي قدر با جرعه جرعه نوشيدن اين دعا جبران كني و عجب اين دعا در اين فضاي معنوي جان را جلا مي دهد و با حال و هواي زائران تناسب دارد.
زائران امشب حلقه دلشان را به حرم امامشان زده اند و شعله نورعرشي شب قدر از در و ديوار حرم آنها را نورباران كرده و دلها و چشمهايشان از نور ليلة القدر و نور اين صحن و سرا جلا گرفته است و دلهايشان به يُمن آن عرشي شده است.
امشب در صحن جامع رضوي و در هواي خنك سحر، نفس كشيدن حال و هواي ديگري دارد و به اطراف خود نگاه مي كنم، زائراني كه خاموش در خلوت خود دعا مي كنند و در اين واپسين لحظات سحر چه موجهايي كه در دلشان با ياد خدا آرام مي شود؛ همه جسمشان در ميان جمع است اما دلشان در حريم الهي قرار دارد، من فقط اشكها و تضرعشان را مي بينم اما فقط خدا مي داند كه دلهاي مشتاقشان چه خواسته هايي از او دارد.
كودكاني كه گاه و بيگاه از كنار مادرشان دور مي شوند و چه ذوقي مي كنند در اين صحن و سراي رضوي؛ بعضي از آنها محو گنبد طلايي حرم مي شوند و براي چند دقيقه ساكت به گنبد خيره شده اند... با خود فكر مي كنم كه شب قدر آنها هم در كنار پدر و مادر و در حرم امام رضا رقم مي خورد و چه زيباست شب قدر كودكان زائر حرم رضوي.
اينجا گوشه اي از صفات اهل بهشت را مي توان مشاهده كرد؛ دلهاي مشتاقي كه با تضرع، ناله و دعا در شب قدر از روزمرگي ها به خدا پناه مي برند و كليد قفل اجابت را با شب زنده داري تا سحر از خدا دريافت مي كنند؛ در دنيايي كه انسان هاي غافل فراواني در اين شبها به عيش و نوش و گناه مشغول هستند، چه سعادتي است كه شيعه اهل بيت(عليهم السلام) باشي و در چنين شبي در حرم امام رضا (عليه السلام)ساعاتي را به دعا بگذراني.
زائران غير ايراني كه عمدتا عرب زبان هستند نيز امشب همپاي ايراني ها در حرم امام رضا حاضر شده اند و در رواق هاي غدير، كوثر و دارالمرحمه شب قدر را با دعا و زيارت به نماز صبح وصل كردند.
امشب هركه در حرم شب زنده داري كرد از سوي خدا دعوت شده بود و رحمت الهي به رنگ شب قدر بر وجودش باريدن گرفت؛ اصلا همين كه خود را در ميان اين جمعيت ببيني و قرآن بر سر داشته باشي، يعني خدا تو را به صورت ويژه براي شب قدر در حرم امام رضا (عليه السلام) دعوت كرده است.
در چنين شب مباركي كه شب توبه كردن است، ياد اين بيت مولانا مي افتم: تو مگو ما را بر آن شه بار نيست
با كريمان كارها دشوار نيست
مراسم شب قدر تمام شده است، برخي در حرم مي مانند و عده اي به خانه هاي خود مي روند؛ زائراني را مي بينم كه غذاي مختصري همراه خود آورده اند و گوشه اي نشسته اند و مشغول خوردن سحري هستند... چند دقيقه ديگر مؤذن حرم اذان مي گويد، فرصتي است تا زائران به سمت سقاخانه حرم بروند و با آن كاسه هاي برنجي جرعه اي آب بنوشند؛ كاسه هايي كه يكي از خاطرات شيرين كودكي من و كودكان زائر حرم امام رضا (عليه السلام) است.
نمي دانم شب قدر سال بعد كجا هستيم؟ اما دعا مي كنم كه در اين شبهاي كوتاه، قدر خود را بدانيم و ميهمان سفره معصومين(عليهم السلام) باشيم؛ چه سعادتي نصيب زائران حرم شد كه با شب قدر به سوي خدا رفتند...
سلام هي حتي مطلع الفجر...
گزارش از بهروز گودرزي




مطالب مرتبط

نظرات کاربران