«شیوه‌ای نو در بیان احکام حج و عمره» «شیوه‌ای نو در بیان احکام حج و عمره» «شیوه‌ای نو در بیان احکام حج و عمره» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«شیوه‌ای نو در بیان احکام حج و عمره» «شیوه‌ای نو در بیان احکام حج و عمره» «شیوه‌ای نو در بیان احکام حج و عمره» «شیوه‌ای نو در بیان احکام حج و عمره» «شیوه‌ای نو در بیان احکام حج و عمره»

«شیوه‌ای نو در بیان احکام حج و عمره»

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت چاپ پنجم کتاب شیوه‌ای نو در بیان احکام حج و عمره مطابق با فتاوای هفده مرجع و مطابق با جدیدترین فتاوای آنان با ویرایش جدید و اضافات، منتشر کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، كتاب شيوه‌اي نو در بيان احكام حج و عمره مطابق با فتاواي مراجع تقليد (با ويرايش جديد و اضافات) به تأليف سيدمحدعلي فقيهي و تدوين پژوهشكده حج و زيارت از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، خردادماه 93 منتشر شده است.
اين نوشتار شامل مسائل متعارف و مورد نياز روحانيان كاروان‌هاي حج و عمره و مشتمل بر فتاواي مراجع و آيات عظام: امام خميني، خوئي، گلپايگاني، اراكي، خامنه‌اي، سيستاني، فاضل، بهجت، تبريزي، مكارم و صافي است.
در اين اثر كه چاپ پنجم بوده و اصلاحات كلي در كل آن صورت گرفته است، فتاواي شش تن از مراجع تقليد، يعني حضرات آيات شبيري زنجاني، وحيد خراساني، نوري، مظاهري، سبحاني و جوادي آملي اضافه شده و در حال حاضر با فتاواي هفده مرجع و مطابق با جديدترين فتاواي آنان ارائه مي‌گردد.
نويسنده اثر با بيان نكات تجربي درباره نقل فتاوا در جلسات بيان مناسك كاروان‌هاي حج و يكپارچه كردن عبارات مختلف مراجع حول يك نظريه، نظرات مراجع را درباره مسائل پركاربرد حج و عمره جمع‌آوري كرده و در اختيار روحانيان قرار مي‌دهد تا از ذكر اختلاف فتاوا و تشويش اذهان در اين جلسان پرهيز شود.
كتاب شيوه‌اي نو در بيان احكام حج و عمره در پنج بخش تنظيم شده است و ميقات، احرام، طواف، نماز طواف، سعي صفا و مروه، تقصير، احكام بين عمره و حج تمتع، حج تمتع، وقوف در عرفات، وقوف در مشعر، اعمال منا، شرايط قرباني، تقصير يا حلق، بيتوته، احكام متفرقه حج و عمره، مسائل مربوط به مكه و مدينه و مسائلي از تقليد و مسائل از خمس از مهم‌ترين عنوان‌هاي آن به شمار مي‌رود.
بخش پنجم اثر به بيان مسائلي از تقليد و مسائلي از خمس مي‌پردازد كه در ذيل عنوان رجوع به غير در احتياط واجب از عنوان نخست آمده است: در مواردي كه مجتهد فتوا مي‌دهد بايد به نظريه او عمل كرد، ولي اگر مجتهد در مسأله‌اي احتياط واجب داشت، مي‌توان از مجتهد ديگر تقليد كرد.
براي رجوع به مجتهد ديگر بايد براي مقلد معلوم باشد كه به فتواي چه كسي مراجعه كرده است و اگر هنگام عمل، براي او رجوع به غير معلوم نبود، بعد از عمل مي‌تواند با رجوع به مرجع تقليد ديگر به فتواي او عمل خود را تصحيح كند؛ يعني با رجوع به غير وظيفه خود را در قضا و اعاده نداشتن روشن مي‌كند.
اين نوشتار مي‌افزايد: آيات عظام خامنه‌اي، سبحاني و بهجت فرموده‌اند: رجوع لازم نيست، بلكه همين مقدار كه عمل او مطابق فتواي كسي بوده كه شرعا مي‌توانست از او تقليد كند، كافي است.
اين در حالي است كه از آيت‌الله مكارم شيرازي شفاها سؤال مي‌شود و مي‌فرمايند: اگر روحاني كاروان احتياط را بر ديگري رجوع دهد و وظيفه عملي زائر را بيان كند، كافي است؛ با رعايت فالاعلم نسبت به وظيفه زائر.
كتاب شيوه‌اي نو در بيان احكام حج و عمره مطابق با فتاواي مراجع تقليد تأليف سيدمحدعلي فقيهي در قطع رقعي، 256 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و به قيمت شش هزار تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شده است.
تمامي آثار و كتابهاي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت را مي توان آنلاين و رايگان از كتابخانه تخصصي پايگاه حج دريافت كرد.
براي مشاهده متن كامل كتاب اينجا را كليك نماييد.
براي دريافت فايل ويژه تلفن همراه اينجا را كليك نماييد.


| شناسه مطلب: 68816




احكام مناسك



نظرات کاربران