همایش اسرار و معارف حج در استان اردبیل برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در استان اردبیل برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در استان اردبیل برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش اسرار و معارف حج در استان اردبیل برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در استان اردبیل برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در استان اردبیل برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در استان اردبیل برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در استان اردبیل برگزار شد

همایش اسرار و معارف حج در استان اردبیل برگزار شد

همایش رمضانیه اسرار و معارف حج، عصر روز دوشنبه با همکاری دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان و مدیریت حج و زیارت در مسجد ججین اردبیل برگزار گردید.

همايش اسرار و معارف حج، عصر روز گذشته با همكاري دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در استان و مديريت حج و زيارت در مسجد ججين اردبيل برگزار شد.
در اين همايش حجت الاسلام والمسلمين بيدار مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري با اشاره به آيات و روايات مختلف به تبيين اسرار و معارف حج پرداخت. وي در ابتدا با فوق العاده خواندن اين سفر معنوي گفت: اولين قدم در اين سفر معنوي اخلاص است و منظور از اخلاص اين است كه غرض و مقصود از اين سفر فقط بايد امتثال فرمان خداوند متعال و تقرب به ذات اقدس الهي باشد.
وي تصريح كرد: تجمع صدها هزار نفر در عرفات و مشاعر در حالي است كه دنيا و مافيها را به طور كلي فراموش كرده و بر روي اميال نفساني و هوا و هوس پا گذاشته اند. هزاران هزار انسان كه طرز فكر هاي مختلفي دارند در صحراي عرفات به يك طرز فكر ايستاده اند و همه رو به سوي قبله اي واحد و هدفي مشترك در اجتماع هستند. با يك لباس مشترك؛ زندگي عادي و روزمرّه خود را رها كرده و با بيرون آوردن لباسهاي دوخته شده - كه نشان از تعلقات دنيوي و نفساني است- از هر رنگ و تعلقي رها گشته و با حالت تضرع و زاري براي بندگي خالصانه در برابر معبود خود قيام كرده اند.
حجت الاسلام بيدار در ادامه بيان كرد: از ديگر اعمال حج ذكر تلبيه است. بعد از كندن لباس تعلقات و به تن كردن لباس يكرنگ احرام، حاجي بايد تلبيه بگويد و در اثر تكرار اين ذكر نوراني، روح حاجي متاثر مي شود و درواقع با ذكر تلبيه و تكرار آن اعلام حضور و بندگي مي كند و تعهد به خدمتگزاري در محضر پروردگار مي دهد.
حجت الاسلام بيدار گفت: حجر الاسود به منزله دست راست باريتعالي است و دست زدن به آن و بوسيدن آن به منزله بوسيدن دست راست پروردگار متعال است و بيعت كردن با اوست؛ با اين كار بنده دست در دست مولايش مي گذارد و تعهد مي نمايد كه بعد از مراجعت به موطن خود بر سر اين عهد و پيمان باقي خواهد ماند.
وي در ادامه افزود: سراسر اعمال حج براي ما درس زندگي و تمرين بندگي است و در پايان با برشمردن نظم به عنوان يكي از اسرار و آموزه هاي مهم حج به زائران بيت الله الحرام توصيه كرد: در كلاسهاي آموزشي- توجيهي قبل از سفر كه توسط كاروانها برگزار مي شود بطور منظم شركت نمايند.اين فرصت ها را جهت كسب آمادگيهاي لازم در اين سفر معنوي مغتنم شمارند.
حجت الاسلام بيدار در پايان صحبتهاي خود از تلاشهاي كليه دست اندر كاران و مديران و عوامل كاروانهاي حج به ويژه همكاري صميمانه جناب آقاي گلمغاني مسئول آموزش كارگزاران حج و زيارت استان اردبيل تقدير و تشكر كرد.
در ابتداي اين همايش جناب آقاي چمن آرايي مدير محترم حج و زيارت استان ضمن خير مقدم به زائرين در گزارشي كوتاه به تشريح عمليات حج پرداخت.
جلسه با مداحي يكي از مداحان استان و دعاي سلامتي امير الحاج - آقا امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف- به پايان رسيد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران