واکنش‌ها به انفجار انتحاری در مکه واکنش‌ها به انفجار انتحاری در مکه واکنش‌ها به انفجار انتحاری در مکه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
واکنش‌ها به انفجار انتحاری در مکه واکنش‌ها به انفجار انتحاری در مکه واکنش‌ها به انفجار انتحاری در مکه واکنش‌ها به انفجار انتحاری در مکه واکنش‌ها به انفجار انتحاری در مکه

واکنش‌ها به انفجار انتحاری در مکه

حمله تروریستی خنثی شده به مسجدالحرام در شهر مکه که در نتیجه آن یازده تن از جمله شش شهروند عادی و پنج نیروی امنیتی زخمی شدند، با محکومیت گسترده محافل عربی و اسلامی مواجه شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج از پايگاه خبري اسكاي‌نيوز عربي، جنبش حزب‌الله لبنان در بيانيه‌اي، تلاش براي هدف قرار‌دادن مسجد‌الحرام در مكه مكرمه در ماه مبارك رمضان از سوي تروريست‌هاي تكفيري را كه بدون داشتن دين، انسانيت و وجدان دست به كشتار مي‌زنند، محكوم كرد.
بيانيه حزب‌الله لبنان در اين بيانيه آمده است: تلاش براي هدف قرار دادن مسجدالحرام، مقدس‌ترين مكان دنيا در ماه مبارك رمضان بيانگر تفكرات جنايتكارانه گروه‌هاي تكفيري و تروريستي است و اين موضوع نشان مي‌دهد كه اين گروه‌ها حرمت مكان و زمان مقدس را نگه نمي‌دارند. حزب‌الله، اين اقدام را در راستاي سلسله جنايت‌هاي خونيني دانست كه اين گروهك‌ها در سوريه، عراق، لبنان و جهان عرب و اسلام مرتكب مي‌شوند و پيامدهاي مخرب آن به سراسر جهان رسيده است. در ادامه بيانيه گفته شده است: اين گروه‌ها هيچ ارزشي براي ميراث انساني و مقدسات ديني قائل نيستند و جنايات وحشتناك آنها كه با استناد به فتواهاي فتنه‌انگيز و گمراه كننده انجام مي‌شود، همه نژادها و عقيده‌ها را در برمي‌گيرد. لذا چنين جناياتي از سوي گروه‌هاي تكفيري تروريستي بايد در سطح جهان محكوم شود. حزب‌الله مجدداً از علما و انديشمندان و تصميم‌گيران در سطوح ديني و سياسي خواست تا همه تلاش‌هاي مجدانه خود را براي مقابله با اين گروه‌هاي تروريستي و افكار و عقايد ويران‌كننده به‌كار گيرند. تأكيد سازمان همكاري اسلامي بر ضرورت مقابله با انواع ترور و توحش
يوسف بن‌احمد العثيمين، دبيركل سازمان همكاري اسلامي نيز با صدور بيانيه‌اي حمله تروريستي در جده و مكه را محكوم و تصريح كرد: امكان ندارد شخصي خود را مسلمان بداند و مرتكب چنين جناياني آن هم در حريم امن الهي و در آخرين روزهاي ماه مبارك رمضان شود. دبيركل سازمان همكاري‌هاي اسلامي با تأكيد بر ضرورت مقابله عربستان با عاملان اين جنايت از مقامات سعودي خواست فورا با پيگيري اين حادثه عوامل ترور را به دستگاه‌هاي عدالت تحويل داده و اقدامات لازم براي كشف و شناسايي هسته‌هاي اصلي و ايادي پشت پرده ترتيب داده شود. وي همچنين تأكيد كرد كه سازمان همكاري اسلامي در كنار حكومت و ملت عربستان در تمامي برنامه‌هاي مقابله با تروريسم ايستاده و بر موضع ثابت خود در محكوميت انواع و اقسام ترور و توحش تأكيد دارد. حمايت الازهر از عربستان در مبارزه با تروريسم همچنين احمد الطيب، شيخ الازهر نيز در گفت‌وگوي تلفني با محمد بن سلمان بن عبدالعزيز آل سعود، تلاش براي «حمله به مسجدالحرام» در مكه مكرمه را محكوم كرد. وي تلاش براي «حمله به مسجدالحرام» در مكه مكرمه را محكوم و بر حمايت الازهر از عربستان در مبارزه با تروريسم و مقابله و ريشه‌كني آن تاكيد كرد. محمد بن سلمان نيز در اين تماس تلفني گفت: امت اسلام به نقش نهادهاي ديني در مرحله آينده اميدوار است. وليعهد جديد عربستان سعودي همچنين از تلاش‌هاي تحت هدايت شيخ الازهر براي مقابله با انديشه‌هاي افراطي و گروه‌هاي تروريستي قدرداني كرد.
تأكيد قطر بر حمايت از تدابير لازم براي حفظ مقدسات اسلامي با اينكه روابط ديپلماتيك عربستان و قطر به دليل آنچه رياض «حمايت دوحه از تروريسم در منطقه» خوانده، قطع است، اما قطر انفجار تروريستي در مكه را محكوم كرد. وزارت خارجه قطر در بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن وقوع انفجار در مكه مكرمه، آن را تجاوز آشكار به حريم اماكن مقدس اسلامي و جريحه‌دار كردن احساسات ميليون‌ها مسلمان برشمرد. در اين بيانيه بر همبستگي دولت قطر با عربستان سعودي و ايستادگي در كنار آنها و حمايت از تدابيري كه براي حفظ مقدسات اسلامي اتخاذ مي‌شود، تأكيد شده است. وزارت خارجه قطر همچنين موضع ثابت اين كشور در مخالفت با خشونت و تروريسم با هر انگيزه و دليلي كه باشد، مورد تأكيد قرار داد. كشورهاي اسلامي و عربي از جمله بحرين، امارات، كويت، مصر، اردن و الازهر و سازمان همكاري اسلامي در بيانيه‌هايي اين اقدام تروريستي در نزديكي مسجدالحرام را محكوم كردند.
آمادگي ايران براي كمك به مقابله با سوداگران مرگ بهرام قاسمي، سخنگو و رئيس مركز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه طرح ناكام حمله تروريستي به بيت‌الله الحرام را به شدت محكوم كرد. وي همچنين بيان كرد: جمهوري اسلامي ايران تروريسم را به هر شكل و در هر كجا و با هر انگيزه‌اي محكوم كرده و آمادگي خود را هم چون گذشته و هميشه براي كمك و همياري به ساير كشورها در مقابله و برخورد با اين جنايتكاران و سوداگران مرگ و نفرت‌پراكنان جاهل اعلام مي‌دارد.
بحرين نيز طي سخناني كه از تريبون شيخ عبدالله بن زايد، وزير خارجه اين كشور ايراد شد، جنايت تروريستي در مكه را محكوم و بر همبستگي كامل با عربستان در مقابله با ترور تأكيد و تصريح كرد: اين جنايت بيانگر ميزان توحشي است كه گروهك‌هاي تروريستي به آن دست يازيده‌اند و هوشياري نيروهاي سعودي در خنثي‌سازي اين حمله تروريستي قابل تحسين است.
در همين راستا اردن، نيز پيام محكوميت خود را از طريق محمد مؤمني، سخنگوي رسمي دولت خود ابلاغ و تصريح كرد: اين كشور با هدف مقابله با ترور در كنار عربستان ايستاده و تمام تلاش خود را براي مقابله با تروريست‌هايي كه سعي داشتند عمره‌گزاران را در حرم امن الهي به‌عنوان پاك‌ترين قطعه‌زمين دنيا هدف قرار دهند، به‌كار خواهد بست.
گفتني است، روز جمعه، دوم تير، وزارت كشور عربستان از خنثي كردن يك عمليات تروريستي در مسجد‌الحرام خبر داد. بر اساس اين بيانيه چند مجموعه تروريستي كه در مكه و جده مستقر شده بودند به دنبال حمله به مسجد‌الحرام بودند كه ضمن متلاشي شدن اين گروه نيروهاي وزارت كشور عربستان ۵ عضو اين باند را دستگير كرده‌اند كه يك زن در ميان آنها نيز حضور دارد.


| شناسه مطلب: 68893




مكه امنيت



نظرات کاربران