کفاره و قضای روزه در چه مواردی واجب می‌شود؟ کفاره و قضای روزه در چه مواردی واجب می‌شود؟ کفاره و قضای روزه در چه مواردی واجب می‌شود؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کفاره و قضای روزه در چه مواردی واجب می‌شود؟ کفاره و قضای روزه در چه مواردی واجب می‌شود؟ کفاره و قضای روزه در چه مواردی واجب می‌شود؟ کفاره و قضای روزه در چه مواردی واجب می‌شود؟ کفاره و قضای روزه در چه مواردی واجب می‌شود؟

کفاره و قضای روزه در چه مواردی واجب می‌شود؟

در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان از متداول‌ترین سؤالات درباره موارد کفاره و قضای روزه واجب است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در ايام ماه مبارك رمضان ممكن است روزه‌داران مؤمن به دلايل مختلف روزه‌شان باطل شده باشد، اما آگاهي ندارند كه آيا بايد كفاره آن را بدهند و يا قضاي آن را به جا آورند؛ در همين زمينه بر اساس احكام رهبر معظم انقلاب به موارد وجوب پرداخت كفاره و يا قضاي روزه مي‌پردازيم.
قضا دارد، كفاره واجب است هرگاه در ماه مبارك رمضان كارهايي كه روزه را باطل مي‌كند را از روي عمد و اختيار و بدون عذر شرعي انجام دهد، علاوه بر اين كه روزه‌ او باطل مي‌شود و قضا دارد، كفاره نيز بر او واجب است اعم از اين كه هنگام انجام مفطر، عالم به وجوب كفاره باشد يا نه.
قضا دارد، كفاره واجب است اگر فردي به خاطر عذري احتمال دهد كه روزه‌ي ماه مبارك رمضان بر او واجب نيست و به همين دليل روزه نگيرد، ولي بعداً معلوم شود كه روزه بر او واجب بوده، علاوه بر قضا، كفاره هم بر او واجب است. (صرف احتمال عدم وجوب روزه‌ي ماه مبارك رمضان براي افطار كافي نيست). بلي اگر افطار به علت ترس از ضرر باشد و ترس هم منشأ عقلايي داشته باشد كفاره ندارد، ولي قضا بر او واجب است.
قضا دارد، كفاره واجب نيست اگر به سبب بي‌اطلاعي از حكم شرعي، كاري را انجام دهد كه روزه را باطل مي‌كند،‌ مثل اين كه نمي‌دانست سر زير آب كردن روزه را باطل مي‌كند و سر زير آب كرد، روزه‌اش باطل است و بايد آن را قضا كند، ولي كفاره بر او واجب نيست.
قضا دارد، كفاره واجب نيست اگر به جهتي باطل كردن روزه براي او جايز يا واجب شود، مانند اين كه او را مجبور كنند كاري كه روزه را باطل مي‌كند انجام دهد، يا براي نجات جان غريق خود را در آب بياندازد، در اين صورت، كفاره بر او واجب نيست، ولي بايد قضاي آن روز را به جا آورد.
منبع: تسنيم


| شناسه مطلب: 68903




روزه ماه رمضان



مطالب مرتبط

نظرات کاربران