اهمیت حج در کلام اهل بیت(ع) /۷
وصیت امام علی درباره حج در آخرین لحظات عمر
امام علی (ع) در وصیت خود به هنگام وفات فرمود: خدا را! خدا را! در حق خانه پروردگارتان، تا زندهاید آن را وا مگذارید که اگر رها شود، (از عذاب الهی ) مهلت داده نخواهید شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، زيارت خانه حق، همراه با انجام مناسك ملكوتي و اعمال عاشقانهاي كه دستور پروردگار مهربان بدرقه آن است و انبياي الهي و امامان معصوم بر بزرگداشت تمام واقعياتش تأكيد داشتند، در كنار دلي مملوّ از معرفت و خلوص و همّتي عالي و شوقي وافر، از اركان اسلام و از اصول مسائل الهي و از شعائر عرشي و خلاصه از بزرگترين و با منفعت ترين برنامههايي است كه انسان مستطيع نسبت به آن مكلّف و مسؤول است. گردهمايي عظيمي كه قدرت و توان حلّ مشكلات دنياي اسلام را در همه زمينهها دارد. برنامه بسيار مهمي كه ميتواند صفوف مسلمانان را بهم پيوند داده و از اين نيروي عظيمِ پراكنده، دست واحدي براي جهان اسلام واسلحه كوبندهاي عليه دشمنان دين بوجود بياورد.
در ادامه ۱۴ كلام نوراني از اهل بيت (ع) درباره حج و مناسك آن در پي ميآيد.
1. امام صادق (ع) ميفرمايد : وقتي كه مؤمن سر خود را در مني ميتراشد و آن را در زمين دفن ميكند، در روز قيامت هر مويي با زبان گويا به نام صاحبش تلبيه ميگويد.
2. امير المؤمنين علي (ع) ميفرمايد : آب زمزم بهترين آب روي زمين است.
3. از حضرت پيامبر (ص) روايت شده است كه فرمودند : كسي كه هفت بار دور خانه خدا طواف كند، ودو ركعت نماز پشت مقام بخواند، و از آب زمزم بخورد، گناهان او آمرزيده مي شود هر قدري كه باشد.
4. حضرت پيامبر اكرم (ص) ميفرمايد : براي هر دردي كه آب زمزم خورده شود دواست.
5. حضرت صادق (ع ) ميفرمايد : بهتر از حج چيزي نيست مگر نماز.
6. حضرت پيامبر اكرم (ص) ميفرمايد : چون از حج فارغ شدي، گويا تازه از مادر متولد گشتي.
7. امام علي (ع) در وصيت خود به هنگام وفات فرمود: خدا را! خدا را! در حق خانه پروردگارتان، تا زندهايد آن را وا مگذاريد كه اگر رها شود، (از عذاب الهي ) مهلت داده نخواهيد شد.
8. امام صادق (ع) : هيچ جايي نزد خداي تعالي محبوبتر از مسعي نيست زيرا كه هر گردنكش ومتكبري در آن جا خوار و ذليل ميشود.
9. امام علي (ع) : آيا نمي بينيد كه خداي سبحان مردمان را از زمان آدم - صلوات الله عليه - تا پايان جهان با سنگهايي كه نه سودي ميرسانند نه زياني و نه ميبينند و نه ميشنوند آزمايش كرد، و آن سنگها را خانه با حرمت خود ساخت و آن را جايگاه گرد آمدن مردم قرارداد سپس آن را در سنگلاخترين مكانها و بي گياهترين نقاط زمين و تنگترين درهها جاي داد، در ميان كوههاي خشن و ريگهاي داغ و چشمههاي كم آب و آباديهاي دور از هم كه نه شتري در آنجا فربه ميشود، نه اسبي، نه گاوي و نه گوسفندي اگر خداي سبحان ميخواست خانه باحرمت خود ومشعرهاي ارجمند خويش را در ميان باغها و جويبارها و سرزمينهاي هموار و پردرخت و پرميوه كه خانههايش بههم پيوسته و روستاهايش نزديك بههم است، در ميان گندمزارها و باغهاي خرم و زمينهاي پرگياه و دشتهاي پرآب و در وسط باغستانهاي خرم و بهجتزا و جادههاي آباد قرار ميداد هر آينه به همان نسبت كه آزمايش و امتحان سادهتر بود پاداش و جزا كم بود.
10. امام صادق (ع )در پاسخ به سوال هشام بن حكم از علت حج و طواف كعبه فرمود: خداوند مردمان را بيافريدو آنها را به پيروي از دين و آنچه مصلحت دنيايشان در آن است فرمان داد و حج را مايه فراهم آمدن مردم از شرق و غرب عالم و آشنا شدن آنها با هم (و آگاه شدنشان از حال و روز يكديگر ) قرار داد و تا بازرگاناني كه
از شهري به شهري كالا ميبرند سود برند، و كرايه دهندگان و شترداران به فايدهاي رسند، و تا آثار پيامبر خدا شناخته شود و خبرهاي آن حضرت نقل و بازگو شود و از يادها نرود اگر هر قومي و مردمي (فقط) به شهر و سرزمين خود بسنده ميكردند نابود ميشدند و شهرها ويران ميگشت و درآمدها و سودها افت ميكرد، و خبرها پوشيده ميماند و كسي از آنها آگاه نميشد اين است علت حج.
11. امام باقر (ع) : حج آرامش بخش دلهاست.
12. امام صادق (ع) : نديدهام كه چيزي همانند مداومت بر زيارت خانه خدا چنان سريع توانگري آورد و فقر را بزدايد.
13. امام زين العابدين (ع) : حق حج (برتو) اين است كه بداني بدان وسيله بر پروردگارت وارد ميشوي، واز گناهانت به سوي آن ميگريزي، و به وسيله آن توبهات پذيرفته ميشود و فريضه و تكليفي را كه خدا بر تو واجب كرده است ادا ميكني .
14. امام باقر (ع) : تماميت حج به ملاقات كردن با امام است.