احکام احکام احکام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
احکام احکام احکام احکام احکام

احکام "تمتع و عمره" از نگاه مقام معظم رهبری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در حالیکه کمتر از سه هفته تا آغاز موسم حج و اعزام زائران کشورمان به سرزمین وحی مانده، نحوه صحیح انجام این فریضه الهی و موضوعات مرتبط با آن، از مهمترین دغدغه‌های فکری هر زائری است. از همین رو، خبرگزاری دانشجویان در نظر دا

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در حاليكه كمتر از سه هفته تا آغاز موسم حج و اعزام زائران كشورمان به سرزمين وحي مانده، نحوه صحيح انجام اين فريضه الهي و موضوعات مرتبط با آن، از مهمترين دغدغه‌هاي فكري هر زائري است.
از همين رو، خبرگزاري دانشجويان در نظر دارد طي روزهاي منتهي به آغاز حج ابراهيمي، با رجوع به پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، پاسخ‌هاي معظم‌له به شبهات و استفتائات افرادي كه قصد عزيمت به حج را دارند منتشر كند.
به اين اميد كه حج امسال در كمال امنيت و آرامش، حداكثر دستاورد معنوي و روحي را براي هموطنان‌مان به همراه داشته باشد، در قسمت سوم پاسخ‌هاي امام خامنه‌اي در رابطه با موضوع "حج اِفراد و عمره مفرده" را مرور خواهيم كرد.
**اگر مكلفي در آخرين روز يكي از ماه‌هاي قمري جهت ورود به مكه‌ي مكرمه مُحرم شود ولي بقيه اعمال عمره مفرده را در شب و يا روز اول يا ساير ايام ماه قمري جديد انجام دهد، آيا اين عمره به حساب ماه قمري قبل محاسبه مي‌شود يا ماه قمري جديد؟ و اگر تا پايان ماه قمري جديد از مكه‌ي مكرمه خارج و مجدداً وارد مكه‌ي مكرمه گرديد، آيا مي‌تواند بدون احرام مجدد وارد شود يا خير؟ و آيا فرقي است بين اينكه ماه اول و يا ماه جديد رجب باشد يا ساير ماه‌هاي قمري؟
معيار در محاسبه‌ي ماه قمري براي كسي كه مي‌تواند در آن ماه بدون احرام وارد مكه شود، واقع شدن اعمال عمره در آن ماه است. پس اگر در روز آخر ماه مُحرم شود و طواف و بقيه اعمال عمره را در ماه بعد به‌جا آورد عمره به حساب ماه جديد گذاشته مي‌شود و در طول آن ماه اگر از مكه خارج شد، جايز است بدون احرام وارد مكه‌ي مكرمه شود. مگر در خصوص ماه رجب كه ظاهر روايات اين است كه اگر كسي در روز آخر رجب مُحرم شود عمره‌ي او عمره‌ي رجبيه محسوب مي‌گردد. پس احتياط واجب آن است كه اگر اين شخص در طول ماه شعبان از مكه خارج شد، براي دخول به مكه احرام ببندد و رعايت اين احتياط در ماه‌هاي ديگر هم خوب است.
**اگر شخصي در يكي از ماه‌هاي حج مثل شوال، عمره‌ي تمتع خود را انجام دهد و سپس در ماه بعد از مكه خارج شود، لازم است عمره‌ي تمتع خود را مجدداً به‌جا آورد، حال مسائل زير مورد سوال است:
۱. در صورت انجام عمره تمتع جديد، آيا عمره سابق تبديل به مفرده گرديده و براي تكميل آن نياز به انجام طواف نساء مي‌باشد؟
انقلاب عمره‌ي سابق به مفرده ثابت نيست و بنابراين وجوب طواف نساء وجهي ندارد ولكن احتياط به اتيان آن ترك نشود.
۲. اگر مجدداً عمره تمتع را به‌جا نياورد آيا عمره‌ي تمتع قبل باطل شده و نمي‌تواند حج تمتع به‌جا آورد؟
عمره‌ي قبلي متعه‌ي لازم در حج تمتع محسوب نمي‌شود پس حج تمتع صحيح نيست.
۳. آيا ميقات احرام عمره‌ي تمتع جديد نيز يكي از مواقيت خمسه مي‌باشد و يا مي‌توان از ادني الحِلّ محرم شد؟
علي‌الظاهر بايد از يكي از مواقيت پنج‌گانه مُحرم ‌شود.
**شخصي در ماه شوال يا ذي‌القعده عمره تمتع به‌جا مي‌آورد، و به مدينه برگشته و در ماه جديد مجدداً به مكه مي‌رود. وظيفه او نسبت به احرام در مسجد شجره چيست، عمره مفرده يا تمتع مجدد يا عمره‌اي كه بر ذمه دارد؟
در فرض سوال بايد از ميقات به عمره تمتع محرم شود، و عمره تمتع حج وي همين عمره اخيره است.
**شخصي بيش از يك ماه در مكه بوده و همين مدت از عمره قبلي او گذشته، براي كاري به جده مي‌رود و در برگشت، بدون احرام وارد مكه شده است، وظيفه‌اش چيست؟
فعلاً وظيفه خاصي ندارد ولي اگر از روي عمد بدون احرام وارد مكه شده، عمل حرام انجام داده و بايد توبه كند.
**شخصي حج‌اش باطل شده و سال بعد به مكه مكرمه آمده تا قضاي حج را به‌جا آورد. آيا با اينكه حج بر گردنش مي‌باشد، مي‌تواند عمره مفرده انجام دهد؟
اشكالي ندارد.
**زن حائضي كه مي‌داند ايام عادتش اجازه انجام اعمال عمره مفرده را نمي‌دهد و همراهانش منتظر او نمي‌مانند تا اعمال را انجام دهد و مي‌داند براي طواف و نماز آن مجبور مي‌شود نائب بگيرد و فقط مي‌تواند سعي و تقصير را خودش انجام دهد، آيا مي‌تواند احرام عمره مفرده ببندد؟
مانعي ندارد احرام ببندد و در فرض مذكور براي طواف و نماز آن نائب بگيرد.
**اگر زن در ميقات حائض باشد و يقين داشته باشد كه نمي‌تواند عمره تمتع را در وقت خود انجام دهد، به چه نيتي مُحرم شود؟
مي‌تواند به نيت حج افراد محرم شود و نيز مي‌تواند به قصد ما في‌الذّمه داخل احرام شود ولي در صورت اول اگر زودتر از موعد مقرر پاك شود، لازم است براي عمره‌ تمتع بار ديگر مُحرم شود و اما در صورت دوم اگر پيش از موعد پاك نشد، احرام او براي حج خواهد بود و اگر پيش از موعد پاك شد با همان احرام مي‌تواند عمره تمتع به‌جا آورد.
**كسي كه حج اِفراد واجب يا مستحب به‌جا مي‌آورد و پيش از آن بارها عمره به‌جا آورده است، آيا واجب است براي اين حج اِفراد، عمره‌ ديگري به‌جا آورد؟
به‌جا آوردن عمره بر او واجب نيست، مگر در مواردي كه حج او از تمتع به اِفراد تبديل شده باشد.




نظرات کاربران