پاسخ به شبهات قرآنی در موسوعه رد شبهات 2 پاسخ به شبهات قرآنی در موسوعه رد شبهات 2 پاسخ به شبهات قرآنی در موسوعه رد شبهات 2 بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پاسخ به شبهات قرآنی در موسوعه رد شبهات 2 پاسخ به شبهات قرآنی در موسوعه رد شبهات 2 پاسخ به شبهات قرآنی در موسوعه رد شبهات 2 پاسخ به شبهات قرآنی در موسوعه رد شبهات 2 پاسخ به شبهات قرآنی در موسوعه رد شبهات 2

پاسخ به شبهات قرآنی در موسوعه رد شبهات 2

به گزارش سرویس اندیشه پایگاه اطلاع رسانی حج، گروه کلام و معارف پژوهشکده حج و زیارت، وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، مجموعه موسوعه رد شبهات را به قلم جمعی از نویسندگان به رشته تحریر در آورده و مؤسسه فرهنگی هنری مشعر نیز آن را منتشر کرد

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت، وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، مجموعه موسوعه رد شبهات را به قلم جمعي از نويسندگان به رشته تحرير در آورده و مؤسسه فرهنگي هنري مشعر نيز آن را منتشر كرده است.
اين مجموعه با توجه به تغيير هجمه ها و شبهات دشمنان اسلام عليه مذهب اهل بيت عليهم السلام در سال هاي اخير و با هدف انجام اين وظيفه خطير و دفاع از مذهب اهل بيت عليهم السلام، تنظيم و در آن توجهي ويژه به مسأله «پاسخگويي به شبهات» شده است.
عنوان هاي آثار مورد نظر؛ توحيد، قرآن، اهل بيت (1)، امام علي (1)، امام علي (2)، مهدويت، شيعه (1) و شيعه (2) است كه سرويس كتاب و نشر خبرگزاري رسا بر اساس وظيفه خود در معرفي آثار منتشر شده حوزوي، هر يك از اين عنوان ها را بررسي كرده است.
در دومين جلد موسوعه رد شبهات با عنوان «قرآن»، شبهات مرتبط با مصحف هاي آسماني غير قرآن، اعتقاد به تحريف قرآن براي اثبات امامت، شيعه و قرآن خاص، به قلم پژوهشگران اين عرصه بررسي و به آنها پاسخ علمي و دقيق داده شده است.
مصحف هاي آسماني غير قرآن/ رحمت الله ضيائي
براساس مطالب مطرح شده درباره مصحف هاي آسماني غير قرآن، نتايج زير به دست مي‌آيد:
مصحف، به معناي كتاب و جمع مكسر آن صُحف و صحائف است و به نامه‌هاي فراهم آورده شده، و به چيزي كه در او صحيفه‌ها و رساله‌ها جمع شود، گفته مي‌شود. همچنين به مجموعه ميان دو جلد نيز مصحف مي‌گويند، و فقط به كتب آسماني و قرآن كريم مصحف نمي‌گويند.
در منابع شيعه از مصاحفي چون مصحف فاطمه سلام الله عليها، مصحف امام علي عليه السلام، جفر و جامعه سخن به ميان آمده است و ائمه عليهم السلامبسيار بر اين آثار تأكيد كرده‌اند. اين آثار همچون آثار ديگر تراث اسلامي است و هيچ‌يك از آنها قرآن نبوده يا در عرض آن نيست.
از نام‌هاي معروف فاطمه زهرا سلام الله عليها محدثه است؛ زيرا فرشتگان، پيوسته از آسمان فرود مي‌آمدند و به فاطمه سلام الله عليها خبر مي‌دادند؛ چنانكه به مريم، دختر عمران، خبر مي‌دادند. در متون اهل سنت نيز رواياتي هست كه «محدث» به همين معنا را تأييد مي‌كند، تنها تفاوت در مصداق آن است: شيعه، علي و فرزندان گرامش را كه امامان بعد از او هستند، «محدث» مي‌داند و از نگاه اهل سنت، «محدث» عمر بن خطاب است.
مصحف فاطمه سلام الله عليها به عنوان اسرار رسالت و امامت، فقط نزد ائمه معصومين عليهم السلام به يادگار ماند و بين حجت‌هاي خدا، يكي پس از ديگري، دست به دست گشت كه در اختيار داشتن آن را از نشانه‌هاي امامت نيز دانسته‌اند. روايات بسياري دلالت دارد بر اينكه «جامعه»، «جفر» و «مصحف فاطمه» نزد ائمه عليهم السلام است. آنها در فرصت مناسب به آن صحيفه‌ها مراجعه مي‌كردند و مشكلات و نيازهاي فكري و علمي انسان‌ها را برطرف مي‌ساختند. تمام اين آثار، گنجينه‌هاي گران‌بهايي از معارف و دانش‌ها بود كه تصور آنها در ذهن مادي بشر نمي‌‏گنجد. به مجموعه صحيفه‌ها و نوشته‏ هايي كه در موضوعات و مطالبي غير از آيات قرآن نوشته شده باشد، مصحف مي‌گويند و مصحف فاطمه سلام الله عليها نيز به همين اعتبار است.
مقصود از مصحف امام علي عليه السلام قرآني است كه امام علي عليه السلام، پس از وفات رسول خدا صلي الله عليه و آله گرد آورد. بدون ترديد، طبق مدارك و منابع فريقين، اصل وجود چنين مصحفي ثابت است؛ بلكه حجم منابع اهل سنت و اخبار آنها در اين زمينه بيش از منابع شيعه است.
اعتقاد به تحريف قرآن براي اثبات امامت/ عبدالمؤمن حكيمي
با وجود تصريح و مشخص شدن مصداق امام پس از رسول الله صلي الله عليه و آله در قرآن كريم، آن هم به گونه‌اي‌كه هرگونه شك و ترديد را از بين مي‌برد، ديگر نيازي به ذكر نام ايشان در قرآن نبوده است و روش قرآن در بيان مطالب اين نيست كه تمام مطالب را به نحو تمام و كمال بازگو كند؛ بلكه از سير در آيات و روايات چنين به دست مي‌آيد كه خداوند عزوجل مردم را براي بيان يا حتي طرح اوليه بسياري از مطالب به رسول خود ارجاع مي‌دهد و ايشان نيز سواي از تصريح قرآن و بلكه به دستور آن، حضرت علي عليه السلام را در مواقع مختلف با نشان دادن و تصريح به نام و... براي جانشيني پس از خود معرفي كرده‌اند و براي پس از ايشان، فرزندانشان را يكي پس از ديگري با ذكر نام مشخص كرده‌اند. سواي اين مطالب، اگر نام ائمه عليهم السلام در قرآن ذكر مي‌شد، تبعاتي داشت كه به مصلحت جامعه اسلامي نبود. ازاين‌رو خداوند از اين كار صرف‌نظر كرده است، و معتقديم هر انسان باانصافي در صورت توجه و تعمق در اين مطالب و رجوع به منابع تاريخي، با كنار گذاشتن تعصب، حقيقت را خواهد يافت.
البته افرادي كه مغرضانه به شيعيان تهمت تحريف با عناوين مختلف مي‌زنند، داراي عقايدي بي‌اساس هستند؛ زيرا علماي شيعه اتفاق‌نظر دارند كه قرآن تحريف نشده و اهتمام فراوان علما بر اين است كه نگذارند كساني بر اين امر دامن زنند و از طرفي بر حفظ و صيانت و حراست آن از هيچ تلاشي دريغ نمي‌ورزند. اين، جريان وهابيت است كه اتهاماتي همچون «اعتقاد به تحريف قرآن براي اثبات امامت» را براي تضعيف جايگاه رفيع امامت و در راستاي اختلاف‌انگيزي بين مسلمانان مطرح مي‌كنند.
شيعه و قرآن خاص/ عبدالله مهدوي
مسلمانان با همه اختلافاتي كه در فقه و عقايد دارند، در يك چيز باهم متحدند و آن كتاب الهي موجود ميان آنان يعني قرآن است كه بدون كوچك‌ترين تفاوت در كمي و زيادي، به عنوان اولين منبع تشريع و قانون داراي جايگاه بالا و اعتبار است و هيچ تفاوتي ندارد كه اين مصحف شريف در كجاي جهان اسلام و توسط كدام فرقه و گروه اسلامي به چاپ رسيده باشد، همگي از يك اعتبار برخوردارند؛ زيرا قرآن خود فرموده است: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»؛ ما اين قرآن را كه مايه تذكر است نازل كرديم، و ما به طور قطع آن را حفظ خواهيم كرد. (حجر: 9)
چنان نيست كه قرآن عظيم‌الشأن بدون پشتوانه باشد و هركس به خود اجازه دهد از خود قرآني بسازد يا از آن بكاهد يا چيزي بر آن بيفزايد. اين، چراغي است كه خداوند تبارك و تعالي آن را برافروخته و هرگز غروب و افول نخواهد داشت. اين، حقيقتي انكارناپذير و مورد تأييد همه مسلمانان است.
در عين حال برخي مسائل مانند وجود مصحف امام علي عليه السلام و مصحف فاطمه زهرا سلام الله عليها بهانه‌اي براي عده‌اي از نويسندگان متعصب شده است و از آن چنين برداشت مي‌كنند كه گويا شيعيان دو قرآن دارند: يكي عام و ديگري خاص. مقصود از قرآن خاص، همان مصاحفي است كه در منابع از آنها به نام مصحف امام علي عليه السلام و مصحف فاطمه ياد شده است.
هيچ ترديدي وجود ندارد كه ادعاي وهابيان مغرض و كوردل مبني بر اينكه شيعه دو قرآن دارد، ادعاي بي اساس و تهمت ناروايي بيش نيست و كاملاً روشن و آشكار است كه شيعه جز قرآن موجود كه در دست همه مسلمانان است، قرآن ديگري در مساجد، خانه‌ها و هيچ زاويه‌اي از زواياي زندگي خود ندارد. شيعه اگر قرآن خاص ديگري مي‌داشت، يقيناً تاكنون به ويژه در شرايط خاص امروز كه كوچك‌ترين چيزي از ديدها پنهان نمي‌ماند، وهابيان آن را به دست مي‌آوردند و مطرح مي‌كردند.
اين نوشتار در پي اثبات مغرضانه بودن ادعاي وهابيان در اين باره است.
مؤسسه فرهنگي هنري مشعر، دومين جلد موسوعه رد شبهات را با موضوع «قرآن» در قطع رقعي، 130 صفحه و شمارگان 1000 نسخه منتشر كرده است.


| شناسه مطلب: 69153




تازه هاي نشر



نظرات کاربران