راهکارهای طب سنتی برای سلامت حجاج راهکارهای طب سنتی برای سلامت حجاج راهکارهای طب سنتی برای سلامت حجاج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
راهکارهای طب سنتی برای سلامت حجاج راهکارهای طب سنتی برای سلامت حجاج راهکارهای طب سنتی برای سلامت حجاج راهکارهای طب سنتی برای سلامت حجاج راهکارهای طب سنتی برای سلامت حجاج

راهکارهای طب سنتی برای سلامت حجاج

یک جراح و متخصص طب سنتی گفت: حجاجی که کلیه سنگ سازی دارند با نوشیدن آب زمزم سنگ کلیه‌شان بهبود می یابد.

حجت‌الاسلام دكتر آقارفيعي در گفت و گو با جام جم آنلاين بيان كرد: طي سفري كه به مكه متوجه شدم زمين و سنگ‌هاي مكه و مدينه باعث شيوع يك آلرژي در حجاج شده بود به عبارتي موادي كه به كف زمين مي‌زنند حساسيت زا بود لذا توصيه مي‌شود قبل از حج افراد حجامت كنند چرا كه با اين كار يك مقاومتي در بدن افراد بوجود مي‌آيد و علاوه بر آن با حجامت برخي از فاكتورها در بدن ترشح شده كه مواد ضد آلرژي و موادي كه سيستم ايمني بدن را افزايش مي‌دهد نيز در اين دسته قرار دارند.
وي در ادامه افزود: حجاج هنگامي كه به منطقه جديد وارد مي‌شوند از پياز آنجا حتما استفاده كنند چرا كه بدنشان نسبت به آب آن منطقه واكنش بدي نشان ندهد و علاوه برآن دستگاه گوارششان ضدعفوني مي‌شود. زائران مصرف خرما را در فراموش نكنيد زيرا سرشار از مواد معدني مانند منيزيم، سديم و پتاسيم است. نكته ديگر در خصوص مصرف آب زمزم است افرادي كه كليه سنگ سازي دارند با مصرف آب زمزم مي‌توانند آن را دفع كنند.
آقارفيعي مصرف صبحانه را بسيار حائز اهميت دانست و اظهار كرد: صبحانه وعده غذايي مهمي است كه هرگز نبايد آن را حذف كرد بلكه بايد قوي‌تر آن را ميل كرد بدين معنا كه خوردن صبحانه را در يك لقمه نان و پنير خلاصه نكنند و همراه صبحانه از گردو، بادام و نيشكر استفاده كنند. از خوردن غذاهاي چرب و سنگين اجتناب كرده و بيشتر از سبزيجات و ميوه‌هاي طبيعي آن منطقه استفاده كنند و اگر افراد دچار ضعف شدند مصرف گوشت گوسفندي البته به اندازه گزينه مناسبي براي آن‌هاست.
اين متخصص طب سنتي به حجاج توصيه كرد: بهترين زمان براي زيارت شب هاست چرا كه شب‌هاي عربستان بسيار خنك بوده و زائران از درگيري با گرمازدگي به دور مي‌مانند.همچنين صحيح‌ترين روش غذا خوردن به اين شكل است كه غذاي خود را با خوردن كمي نمك آغاز كنند، وسط غذا آب ننوشند و در پايان چند خرما نيز مصرف كنند. نكته مهم ديگر اين است كه شربت سكنجبين را جايگزين نوشابه ها كرده و علاوه بر آن مصرف يك قاشق عسل ابتدا و انتهاي نهار و شام بسيار توصيه مي‌شود زيرا از ضعف سيستم ايمني و گوارش به خوبي جلوگيري مي‌كند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: به دليل اين‌ كه بسياري از حجاج ايراني كمي مُسن هستند، امكان ابتلا به بيماري‌‌هايي مانند اسهال مسافرتي در اين افراد بسيار مشاهده مي‌شود بنابراين لازم است در سفر حج به نكات بهداشتي و تغذيه‌‌اي توجه كنند. همچنين حجاج اگر در سفر دچار اسهال شدند، حتما از ماست چكيده با پودر سياه دانه براي بهبودي استفاده كنند. زائران از مصرف غذاهاي پُرچرب و پُركالري به شدت پرهيز كنند، زيرا مصرف اين دسته از غذاها مي‌‌تواند مشكلات گوارشي براي حجاج ايجاد كنند.


| شناسه مطلب: 69274




سلامت پزشكي



نظرات کاربران