بیوت مرفّع اهل بیت (ع) بیوت مرفّع اهل بیت (ع) بیوت مرفّع اهل بیت (ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بیوت مرفّع اهل بیت (ع) بیوت مرفّع اهل بیت (ع) بیوت مرفّع اهل بیت (ع) بیوت مرفّع اهل بیت (ع) بیوت مرفّع اهل بیت (ع)

بیوت مرفّع اهل بیت (ع)

در دومین شماره این نشریه که ویژه پاییز و زمستان 1395 است، شش مقاله در موضوعات مرتبط با حج و زیارت و حرمین شریفین منتشر شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، دومين شماره پژوهشنامه حج و زيارت منتشر شد. در اين شماره در مقاله حجت الاسلام غلامرضا رضائي با عنوان «بيوت مرفّع اهل بيت (ع)» آمده است:
ابن تيميه و به تبع او وهابيان، ادعا كرده‌اند كه به اجماع عالمان مسلمان، از واژه «بيوت» در آيه شريفه «رفع بيوت»، فقط مساجد اراده شده است و هم رديف دانستن فضيلت عبادت در بيوت و مراقد مطهر پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت(ع) با مساجد، بدعت و شرك است.
در حالي كه اولاً، ادعاي اجماع، خلاف واقع است، ثانياً، بنابر تحقيق، مراد اصلي از بيوت در آيه ياد شده، بيوت و مراقد مطهر پيامبران (ع)، به ويژه بيوت و مراقد مطهر پيامبر اكرم (ص) و اهل بيت(ع) است و شمول آيه بر مساجد و بيوت مؤمنان كه واجد ويژگي‌هاي ياد شده در آيه مي‌باشند، از طريق تنقيح مناط است؛ زيرا در كتب لغت معناي بيت غير از معناي مسجد است و در آيات قرآن نيز اين تفاوت معنايي مشهود مي‌باشد.
وجود احاديث مستفيض كه صريحاً آيه شريفه را به بيوت ياد شده تفسير كرده‌اند، دليل مهم ديگر است. آيه 73 سوره هود و 33 سوره احزاب نيز قرينه است.
اين نشريه علمي-تخصصي كه به صورت دوفصلنامه منتشر مي‌شود، از جمله نشريات پژوهشكده حج و زيارت است كه با مدير مسئولي حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر و سردبيري حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي عليزاده موسوي تهيه و منتشر مي‌شود.
براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا را كليك نماييد.


| شناسه مطلب: 69674




تازه هاي نشر



نظرات کاربران