بررسی فقهی مکان نماز در کنار قبور معصومین (ع) بررسی فقهی مکان نماز در کنار قبور معصومین (ع) بررسی فقهی مکان نماز در کنار قبور معصومین (ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بررسی فقهی مکان نماز در کنار قبور معصومین (ع) بررسی فقهی مکان نماز در کنار قبور معصومین (ع) بررسی فقهی مکان نماز در کنار قبور معصومین (ع) بررسی فقهی مکان نماز در کنار قبور معصومین (ع) بررسی فقهی مکان نماز در کنار قبور معصومین (ع)

بررسی فقهی مکان نماز در کنار قبور معصومین (ع)

در دومین شماره این نشریه که ویژه پاییز و زمستان 1395 است، شش مقاله در موضوعات مرتبط با حج و زیارت و حرمین شریفین منتشر شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، دومين شماره پژوهشنامه حج و زيارت منتشر شد. در اين شماره در مقاله حجت الاسلام رضا عندليبي با عنوان «بررسي فقهي مكان نماز در كنار قبور معصومين (ع)» آمده است:
حرم‌هاي مطهر معصومين (ع)، از صدر اسلام تاكنون، مورد استقبال مسلمانان بوده است. در فقه اماميه، اقامه نماز در اطراف ضريح­‌هاي مطهر حضرات معصومين(ع) داراي احكام خاصي است و در برخي از حالات، حكم آن، هم از جهت وضعي (صحت يا بطلان) و هم از جهت تكليفي (حرمت يا جواز) مورد اختلاف فقها قرار گرفته است.
علت اين اختلاف فتوا، اختلاف برداشت فقها از روايات است، كه با دقت در مضمون مهمترين اين روايات (صحيح حميري)، مشخص مي­‌شود كه اقامه نماز، پشت به قبور معصومين (ع)، في الجمله حرام است، ولي باطل نيست و نماز در طرفين قبور ايشان، نه از جهت تكليفي و نه از جهت وضعي، اشكالي ندارد و حرمت و بطلان نماز رو به قبور معصومين (ع) نيز قابل اثبات نيست؛ هر چند بهتر است با توجه به روايات، نمازگزار رو به قبر نايستد، بلكه در سمت راست يا چپ آن قرار گيرد تا توهم غلو و پرستش قبر پيش نيايد. به هر حال اقامه نماز در بالاي سر، افضل است.
اين نشريه علمي-تخصصي كه به صورت دوفصلنامه منتشر مي‌شود، از جمله نشريات پژوهشكده حج و زيارت است كه با مدير مسئولي حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر و سردبيري حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي عليزاده موسوي تهيه و منتشر مي‌شود.
براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا را كليك نماييد.


| شناسه مطلب: 69678




تازه هاي نشر



نظرات کاربران