از مجاز فرودگاه تا حقیقت حج از مجاز فرودگاه تا حقیقت حج از مجاز فرودگاه تا حقیقت حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
از مجاز فرودگاه تا حقیقت حج از مجاز فرودگاه تا حقیقت حج از مجاز فرودگاه تا حقیقت حج از مجاز فرودگاه تا حقیقت حج از مجاز فرودگاه تا حقیقت حج

از مجاز فرودگاه تا حقیقت حج

چند ساعت معطلی در فرودگاه هم فرصت مناسبی است برای اینکه یک گام بیشتر به معنویت حقیقی حج نزدیک شویم؛ جایی که واقعیت مجازی حج به نمایش گذاشته شده است تا زائران مهیای حقیقت حج شوند.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا)، براي اولين بار طي اعزام ده‌ها ساله زائران حج ايران از طريق فرودگاه‌هاي كشور، امسال براي اولين بار برنامه مدون فرهنگي در يكي از ۲۰ پايانه پروازي زائران حج ۹۶ در حال اجرا است.
افرادي كه تجربه سفر به كشورهاي خارجي را دارند مي‌دانند كه مدت زمان زيادي (حدود سه ساعت در صورتي كه پرواز تأخير نداشته باشد) را بايد در فرودگاه سپري كنند تا زمان پرواز و خروج از كشور فرا برسد، همه ساله اين مدت زمان براي زائران حج تمتع تلف شده و موجب كسالت و خستگي مضاعف زائران قبل از عزيمت به سرزمين وحي مي‌شد. اما امسال روايت‌گران بعثه در فرودگاه امام خميني(ره) كه محل اعزام يك سوم از زائران حج كشورمان يعني حدود ۳۵ هزار زائر است، حضور دارند و برنامه‌هاي ويژه روايت‌گري براي زائران اجرا مي‌كنند.
از مجاز فرودگاه تا حقيقت حج/ زماني كه تعيين مي كند زائر هستي يا حاجي
از ساخت سالن ويژه حجاج و فضاسازي زيبا و پر از معنويت اين سالن در فرودگاه امام كه بگذريم و تابلوهاي خوش آمدگويي متعدد كه مدام به زائران گوشزد مي‌كند كه به سفري متفاوت و محلي خاص از عالم در حال حركت هستند، تأمين آسايش زائران در اين فرودگاه به روش‌هاي مختلف مورد توجه قرار گرفته است. زائران در نزديك‌ترين محل به سالن از ماشين‌ها پياده مي‌شوند (بدون همراه و بدرقه كننده) و مسيري كوتاه را تا اولين سالن انتظار فرودگاه طي مي‌كنند.
اما در اين مسير كوتاه هم تعداد زيادي ويلچر و افرادي حضور دارند كه در صورت عدم توان زائران براي طي اين مسافت بتوانند از ويلچرهاي تعبيه شده استفاده كنند. همين مسير كوتاه هم با پنكه‌هايي كه هواي خنك را به همراه قطرات آب در هوا اسپري مي‌كنند تعبيه شده است. تا اينكه زائران به اولين سالن انتظار حجاج مي‌رسند؛ سالني كه تمام ستون‌هاي آن با نمادهاي مسجد النبي و پيام‌هاي معنوي متعدد پوشيده شده است. البته اين سالن ايستگاه صلواتي نيز دارد. پس از انتظار در اين سالن و انجام اولين تشريفات مربوط به سفر، زائران گيت‌هاي مختلف را يكي پس از ديگري طي مي‌كنند و برخي البته به راستي پله پله تا خدا را طي مي‌كنند تا در آخرين سالن انتظار به انتظار پرواز به سوي سرزمين وحي بنشينند.
سالني كه در آن تعدادي از روحانيان تحصيل كرده در رشته ارتباطات و تبليغ آماده هستند تا شما را به كمك فضاي مجازي به زيارت بخش‌هايي از كعبه و مسجد النبي ببرند. محل‌هايي كه در حالت عادي كسي نمي‌تواند آن قسمت‌ها را مشاهده كند.
ديدن داخل خانه كعبه، آشنايي با روند ساخت كعبه و بازسازي‌هايي كه طي سال‌ها انجام شده است، آشنايي با بخش‌هاي مختلف مسجد النبي و ستون‌هاي خاص و ويژه اين مسجد كه هر كدام نام مخصوص به خود و فلسفه انتخاب نام مخصوص خود را دارد بخشي از مطالبي است كه راويان از آن سخن مي‌گويند. اقدام جالب ديگري كه در فرودگاه امام توسط مسئولان فرهنگي بعثه در حال اجرا است، ارائه تصاوير خانه كعبه و مسجد النبي(ص) در قالب واقعيت مجازي به زائران است.
زائران مي‌توانند با گذاشتن عينك‌هاي مخصوص خود را داخل كعبه معظمه حس كرده و با نگاه كردن به اطراف خود تمام ۳۶۰ درجه خانه كعبه و مسجد النبي(ص) را مشاهده كنند. برنامه‌هايي كه بسيار مورد توجه زائران قرار گرفته و حتي زائران براي استفاده از اين عينك‌ها به صف مي‌ايستند.
حجت‌الاسلام والمسلمين مجتبي نجفي، مسئول كارگروه روايت‌گري بعثه مقام معظم رهبري كه خود يكي از راويان اين مراسم است، در گفت‌و‌گو با خبرگزاري ايكنا با اشاره به اينكه زائران فرصت‌هاي زيادي را قبل از سفر در فرودگاه از دست مي‌دادند، گفت: تلاش كرديم با برنامه روايت‌گري و واقعيت مجازي از اين فرصت بهترين استفاده را براي آماده شدن حجاج و ورود آنها به سرزمين وحي ببريم.
وي تصريح كرد: ما يك پيام مهم براي زائران داريم؛ همانجا كه امام صادق(ع) فرمودند: «يا مَعْشَر الشِّيعَةِ إنَّكمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إلَينا كونُوا لَنا زَيْناً وَ لا تَكونُوا عَلَيْنا شَيْناً؛ اي شيعيان، شما به ما منسوب هستيد، پس مايه زينت ما باشيد نه مايه آبروريزي ما».
اما نكته جالب در آخرين ايستگاه زائران قبل از اعزام به سرزمين وحي تفاوت نحوه صرف زمان در اين ايستگاه است. در حالي كه روحاني راوي حج در حال سخن گفتن از عظمت خانه كعبه و نشان دادن بخش‌هاي مختلف آن است، يا وقتي كه اين راوي از ستون توبه مسجد النبي(ص) سخن مي‌گويد عده‌اي از زائران با اشتياق و حتي اشك در حال گوش دادن به سخنان راوي هستند و مي‌توان از نگاه و دقت آنها فهميد كه براي ديدن آنچه تمام عمرشان شنيده‌اند و در واقعيت مجازي تلويزيون ديده‌اند چه قدر لحظه شماري مي‌كنند. آنها مي‌روند تا آنچه شنيده‌اند را به چشم دل و چشم سر ببينند. اما در اين ميان عده‌اي هم هستند كه سر در گوشي‌هايشان دارند و معلوم است هنوز دنيا را با تمام لذت‌هاي مجازيش رها نكرده‌اند. حتي صحبت يك زائر با تلفن همراهش نشان مي‌داد كه دنيايش را با همه تعلقات ماديش دارد با خود به حج مي‌برد.
از مجاز فرودگاه تا حقيقت حج/ زماني كه تعيين مي كند زائر هستي يا حاجي
عده‌اي در سكوت ايستاده بودند و اگر چه چشم به تصاوير داشتند اما قلب هايشان جاي ديگري بود. عده‌اي هم مشغول استراحت در نمازخانه فرودگاه بودند، گروهي قرآن به دست داشتند و عده‌اي ذكر مي‌گفتند. عده‌اي گويي هواسشان به اطراف بود تا مبادا كسي نيازي به كمك داشته باشد تا اولين نفري باشند كه كمك مي‌كنند، عده‌اي بي‌تفاوت بودند و عده‌اي بي‌نهايت مشتاق. عده‌اي گويي از همين فرودگاه احرام حج بسته بودند و عده‌اي شايد عنوان حاجي برايشان جالب‌تر بود.
يك تابلوي بزرگ در سالن خودنمايي مي‌كند: «دل نوشته ميقات حج» عده‌اي مشتاقانه از احساسشان مي‌نويسند.
در اين ميان راوي از آبروداري براي ائمه(ع) مي‌گويد؛ از اينكه ما شيعه هستيم و منتسب به اهل بيت(ع)، پس بايد هر جا رفتيم مايه زينت ائمه(ع) باشيم. از اينكه نبايد بازارگردي كنيم، نبايد فرصت نمازهاي جماعت مسجدالحرام و مسجد النبي را از دست بدهيم.
يك قدم آن طرف‌تر هواپيما مهياي سوار شدن زائران مي‌شود؛ زائراني كه برخي حاجي بودن را به خودشان مي‌بردند و برخي مي‌خواستند حاجي بودن را با خودشان بياورند و قدر مسلم همه اين تفاوت بزرگ در بين زائران به نحوه صرف زمان و وقتشان قبل از حج، حين حج و بعد از حج بستگي دارد.


| شناسه مطلب: 69891




حج 96



نظرات کاربران