درخشش نام اهل بیت بر دیوار مسجدالنبی   محمد المهدی (عج)‌ زنده است درخشش نام اهل بیت بر دیوار مسجدالنبی   محمد المهدی (عج)‌ زنده است درخشش نام اهل بیت بر دیوار مسجدالنبی   محمد المهدی (عج)‌ زنده است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
درخشش نام اهل بیت بر دیوار مسجدالنبی   محمد المهدی (عج)‌ زنده است درخشش نام اهل بیت بر دیوار مسجدالنبی   محمد المهدی (عج)‌ زنده است درخشش نام اهل بیت بر دیوار مسجدالنبی   محمد المهدی (عج)‌ زنده است درخشش نام اهل بیت بر دیوار مسجدالنبی   محمد المهدی (عج)‌ زنده است درخشش نام اهل بیت بر دیوار مسجدالنبی   محمد المهدی (عج)‌ زنده است

درخشش نام اهل بیت بر دیوار مسجدالنبی محمد المهدی (عج)‌ زنده است

جای جای شهر مدینه و مسجد النبی روایتگر وقایعی است که در طول تاریخ بویژه در صدر اسلام در این مکان مقدس رخ داده است ؛ حوادث و وقایعی که کانون و محور اصلی آن نبی مکرم اسلام و اهل بیت معصومین بوده است.

زايراني كه از درب شمالي حرم موسوم باب ملك فهد ؛‌ ( شماره 22 ) وارد حرم نبوي مي شوند ؛ پس از طي مسافت كوتاهي و گذر از شبستان هاي مسقف زيبا با معماري منحصر به فرد به صحن زيبايي مي رسند كه فاقد سقف بتوني است و در اين مكان زايران حرم شريف نبوي در فضايي در نزديكي روضه منوره و در زير آسمان ابي رنگ مدينه ؛ مشغول دعا ومناجات و زيارت آن حضرت هستند.
در كتيبه هاي اين صحن كه در طول روز و با بالا آمدن خورشيد ؛ با چترهاي بزرگ ؛‌ پوشيده مي شود ؛‌ اسامي متبرك ائمه معصومين به چشم مي خورد كه براي بسياري از زايران بويژه شيعيان بسيار جالب توجه است و غالبا زايراني را مشاهده مي كني كه سرگرم تصويربرداري و عكس از اين اسامي مقدس و نوراني هستند.
در كنار اسامي اماماني چون ؛‌امام عسكري ؛ امام علي النقي ؛ امام باقر ؛ امام سجاد ؛‌امام حسن ؛‌امام حسين ؛‌ امام موسي الكاظم .... كتيبه اي بيش از همه توجه زايران را به خود جلب مي كند .
كتبه اي سبز رنگ كه روي آن نوشته شده است :‌"‌ محمد المهدي ( رضي الله عنه )‌" يكي از پژوهشگران حوزه حج درخصوص درخشش نام حضرت صاحب الزمان بر روي ديوار مسجدالنبي گفت : براساس اسناد و تصاوير قديمي كه موجود است ؛ اين كتيبه منقوش به نام حضرت مهدي (عج) ابتدا "‌ محمد المهدي الحي (‌زنده بودن )‌"‌ بوده است كه بعدها با تغييرات جزيي كه كاملا روي كتبيه قابل مشاهده است ؛‌كلمه حي آن برداشته شده است .
محمد حسين سلطاني درخصوص تاريخچه نصب كتيبه هاي سنگي در اين صحن كه نزديكترين مكان به روضه منوره است ؛‌گفت : در دوراني كه شرفاي مدينه (‌حاكمان مدينه )‌زير نظر عثماني ها بودند ؛ (‌ حدود 400 سال قبل ) ‌شماري از معماران و كارگران كه بعضا يا شيعه بوده و يا علاقه مند به تفكرات شيعي بوده اند ؛ اين اسامي را به سبك بسيار زيبايي روي سنگ حكاكي كرده اند .
به گفته اين پژوهشگر در حوزه مدينه شناسي ؛ درخصوص حك نام حضرت مهدي ؛‌بسيارهوشمندانه عمل شده است به گونه اي كه كلمه حي (‌به معناي زنده بودن )‌با هوشياري خاصي در نام محمد المهدي ؛‌هنرمندانه قرار داده شده است اما متاسفانه در چند سال اخير به دلايل خاصي و با يك ظرافت و تغيير جزيي ؛ كلمه حي از اين كتبيه حذف شده است .
بررسي تصاوير قديمي و تصاوير جديد از اين كتيبه سنگي ؛‌ سند محكمي بر تغييرات انجام شده روي اين كتبيه است.


| شناسه مطلب: 69966




حرم نبوي مدينه حج



نظرات کاربران