نعمت کعبه؛ شیفتگی ضیوف الرحمن برای تشرف تمامی ندارد نعمت کعبه؛ شیفتگی ضیوف الرحمن برای تشرف تمامی ندارد نعمت کعبه؛ شیفتگی ضیوف الرحمن برای تشرف تمامی ندارد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نعمت کعبه؛ شیفتگی ضیوف الرحمن برای تشرف تمامی ندارد نعمت کعبه؛ شیفتگی ضیوف الرحمن برای تشرف تمامی ندارد نعمت کعبه؛ شیفتگی ضیوف الرحمن برای تشرف تمامی ندارد نعمت کعبه؛ شیفتگی ضیوف الرحمن برای تشرف تمامی ندارد نعمت کعبه؛ شیفتگی ضیوف الرحمن برای تشرف تمامی ندارد

نعمت کعبه؛ شیفتگی ضیوف الرحمن برای تشرف تمامی ندارد

کعبه مظهر فطرت توحیدی انسان است و از این‌رو به عنوان مرجعی عمومی؛ علاقه و اشتیاق دل های مردم به آن، به گونه‌ای است که حتی پس از بارها تشرّف همچنان علاقه‌مند بازگشت به آنجا هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مكه مكرمه، نعمت هاي خداوند سبحان وجود انسان را احاطه كرده و آن قدر زياد است كه امكان شمارش آن وجود ندارد؛ يكي از راه هاي تقويت حس شكرگزاري، توجه به نعمت هاي الهي است؛ نعمت هاي بي پاياني كه نه قابل توصيف و نه قابل بيان است.
اين روزها هيچ نعمتي به اندازه بودن كنار كعبه،‌ دل ميهمانان خدا را شاد نمي كند و همه امت اسلامي يكرنگ و يكصدا شكرگزار هزاران نعمت باريتعالي هستند؛ از توفيق تشرف به حج گرفته تا نعمتي بزرگ به نام كعبه.
روز آخر و قبل از عزيمت زائران بيت الله الحرام به عرفات، وقتي در تصاوير تلويزيوني به كعبه خيره مي شديم،‌ از هميشه خالي تر به نظر مي رسيد و همه مي رفتند تا به فرامين الهي در موسم حج گردن نهند، دل و جان خود را در عرفات شستشو دهند، در مزدلفه ذكر «يارب المشعر الحرام» را به ياد قيامت بر زبان جاري كنند و پا به سرزمين آرزوها يعني منا بگذارند.
حالا اما دوباره حجاج گرد كعبه آمده اند و از هميشه شلوغ تر به نظر مي رسد؛ آمده اند كه اعمال حج تمتع را تكميل كنند و باز هم به ياد نعمتي بزرگ به نام كعبه باشند.
وقتي خداوند متعال نعمت هاي مهم را در قرآن بازگو مي كند، به پيغمبرش مي فرمايد به ياد اين نعمت ها باش؛ همانطوري كه درباره نعم بني اسرائيل فرمود: «اُذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ» در مورد كعبه هم اشاره شده كه به ياد اين نعمت باشيد؛ «وَ اذكُر وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ» يعني اين نعمت مرا متذكر و به ياد اين نعمت باش.
مثاب و مرجع، جايي است كه انسان از آنجا آمده و به آن بازمي‌گردد؛ خداوند در آيه 125 سوره بقره، «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً» كعبه را مرجع، ملجاء و وطن اصلي مردم معرفي مي فرمايد؛ يعني كسي كه خود را رو به كعبه قرار مي دهد يا به سوي آن مي رود، به اصل خود رجوع مي كند.
كعبه ملجاء و وطن اصلي مردم است و كسي كه خود را رو به كعبه قرار مي‌دهد يا به سوي آن مي‌رود به اصل خود رجوع مي‌كند كه اين رجوع، گاه از نزديك و به صورت حج و زيارت انجام مي‌شود و گاه از راه دور و در دعا و نماز و ديگر حالات محقق مي‌شود.
ايام زيبا و حساس تشريق با آرامشي مثال زدني به اتمام رسيد و حالا دوباره حجاج آمده اند تا پس از حظِّ مشاعر،‌ طعم بودن دوباره كنار كعبه و لذت نگاه كردن به آن را بچشند.
بودن كنار كعبه واقعا اين احساس را در وجود انسان شعله ور مي كند كه از نعمتي بزرگ بهره مند شده است،‌ هر چند توان بجا آوردن شكر آن را به هيچ زبان و وسيله اي ندارد.


| شناسه مطلب: 70356




كعبه زائران حج96



مطالب مرتبط

نظرات کاربران