قبرستان ابوطالب یا جنه المعلی   گزارش تصویری قبرستان ابوطالب یا جنه المعلی   گزارش تصویری قبرستان ابوطالب یا جنه المعلی   گزارش تصویری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قبرستان ابوطالب یا جنه المعلی   گزارش تصویری قبرستان ابوطالب یا جنه المعلی   گزارش تصویری قبرستان ابوطالب یا جنه المعلی   گزارش تصویری قبرستان ابوطالب یا جنه المعلی   گزارش تصویری قبرستان ابوطالب یا جنه المعلی   گزارش تصویری

قبرستان ابوطالب یا جنه المعلی گزارش تصویری

قبرستان ابوطالب در شمال شرقی مکه و در دوراهی خیابان مسجدالحرام و حجون واقع است . این قبرستان به نام های مختلفی از جمله ابوطالب ؛ قریش ؛ حجون ؛ بنی هاشم و جنه المعلی مشهور است .

گرداگرد اين قبرستان ديوار كشيده شده و اين ديوار تا دامنه هاي كوه امتداد مي يابد . قبرستان از دو ناحيه مجزا تشكيل شده است قبور ابا و اجداد پيامبر و بني هاشم در شمال قبرستان در دره و دامنه كوهي قرار گرفته است كه اين كوهها از سه طرف ان را حاطه كرده اند .
قسمت جنوبي به وسيله ديوار و نرده هاي آهني محصور شده است برخي از كسانيكه در اين محل مدفونند عبارتند از عبدمناف جد پيامبر / عبدالمطلب پدر بزرگ آن حضرت ؛ ابوطالب پدر بزرگوار حضرت علي (ع) و عموي پيامبر ؛ حضرت خديجه همسر فداكار و مهربان رسول الله .
قاسم و عبدالله دو تن از فرزندان گرامي پيامبر و بنا به قولي عقيل برادر حضرت علي و همچنين بسياري از سادات و علماي بزرگ از جمله فرزند شهيد ثاني در اين قبرستان مدفون هستند .
در روايات امده است كه اين قبرستان پس از بقيع از شريف ترين و با فضيلت ترين قبرستان هاست و پيامبر گرامي اسلام با دستان مبارك خويش حضرت خديجه را در همين قبرستان دفن كرد و آن حضرت بارها براي زيارت به اين قبرستان مي رفته است .
عكس ها از محمدرضا علي مددي




نظرات کاربران