حاجی بمان! حاجی بمان! حاجی بمان! بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حاجی بمان! حاجی بمان! حاجی بمان! حاجی بمان! حاجی بمان!

حاجی بمان!

عمل صالح و بخصوص حج بعنوان گل سرسبد اعمال صالح انسان که توفیق تجدید آن به سختی میسر می‌شود، در معرض انواع آفت‌هاست و دو نوع ضرر برای انسان دارد اولاً اجر و پاداش اخروی آن از بین می‌رود و ثانیاً روح معنوی و عرفانی را که با انسان هست، از وی می‌گیرد.

برخي از زائران كه از زيارت مكه معظمه و مدينه منوره شاد وسرخوش هستند و از اين سفر روحاني و معنوي از توشه‌اي كه برداشته‌اند بسيار خرسندند، اين گونه مي‌انديشند كه اين اعمال صالح براي هميشه باقي مي‌مانند و هيچ چيزي نمي‌تواند آن را از بين ببرد و در روز قيامت در «كتاب اعمال» ثبت است و براي آن پاداش داده مي‌شود. اما اين تصور و گمان، صحيح و منطبق با آموزه‌ هاي ديني ما نيست. در بسياري از آيات و روايات به مفهوم «حبط عمل» يعني بر باد رفتن عمل اشاره شده است كه اگر انسان تا لحظه مرگ، تقوا و پاكي و خويشتنداري از گناه را حفظ نكند، دچار حبط عمل و بر باد رفتن توشه معنوي‌اش مي‌گردد. بسياري از انسان‌ها بودند كه عاقبتي منجر به خير نداشتند اگر چه تلاش‌‌هايي در راه خدا نيز كرده بودند اما آن تلاش‌ها و زحمات را چه بسا در لحظه‌اي از دست دادند. بنابراين عمل صالح و بخصوص حج كه گل سرسبد اعمال صالح انسان مي‌تواند باشد و توفيق تجديد آن به سختي ميسر مي‌شود، در معرض انواع آفت‌هاست كه دو نوع ضرر و زيان براي انسان دارد: اولاً اجر و پاداش اخروي آن از بين مي‌رود و ثانياً روح معنوي و عرفاني را كه با انسان هست، از وي مي‌گيرد. بنابراين بايد تلاش كنيم كه اين روح معنويت و اين نور حج هميشه با ما باشد و ان‌شاءالله اجر آن نيز نزد خداوند محفوظ بماند. حضرت علي(ع) در اين مورد از پيامبر اكرم (ص) نكته‌اي و سخني را نقل مي‌كند: «انه نظر الي قطار جمل للحجيج فقال: انه لا ترفع خفا الا كتبت لهم حسنه و لا تضع خفا الا محيت عنهم سيئه و اذا قضوا مناسكهم قبل لهم بنيتم بناء فلاتهدموه و كيفتم ما مضي فاحسنوا فيما تستقبليون»
رسول اكرم(ص) به رديفي از شتران كه حاجيان را به زيارت خانه خدا مي‌برد، نظر كردند و فرمودند: قدمي را از زمين برنمي‌دارند مگر اين كه حسنه‌اي براي آنان نوشته مي‌شود و قدمي بر زمين نمي‌گذارند مگر اين كه گناهي از آنان محو مي‌شود و چون از مناسك حج فارغ شوند، به آنان اعلام مي‌شود ساختماني بنا كرديد، آن را خراب نكنيد و اعمال‌تان، ‌گذشته‌تان را بس است، حال براي آينده نيكي كنيد.


| شناسه مطلب: 70523




حاجي حج آفت پاداش



نظرات کاربران