از طواف به نیابت امام خامنه ای  تا مادر شهیدی که به نیابت فرزند شهیدش حج بجای آورد از طواف به نیابت امام خامنه ای  تا مادر شهیدی که به نیابت فرزند شهیدش حج بجای آورد از طواف به نیابت امام خامنه ای  تا مادر شهیدی که به نیابت فرزند شهیدش حج بجای آورد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
از طواف به نیابت امام خامنه ای  تا مادر شهیدی که به نیابت فرزند شهیدش حج بجای آورد از طواف به نیابت امام خامنه ای  تا مادر شهیدی که به نیابت فرزند شهیدش حج بجای آورد از طواف به نیابت امام خامنه ای  تا مادر شهیدی که به نیابت فرزند شهیدش حج بجای آورد از طواف به نیابت امام خامنه ای  تا مادر شهیدی که به نیابت فرزند شهیدش حج بجای آورد از طواف به نیابت امام خامنه ای  تا مادر شهیدی که به نیابت فرزند شهیدش حج بجای آورد

از طواف به نیابت امام خامنه ای تا مادر شهیدی که به نیابت فرزند شهیدش حج بجای آورد

حضور نماینده ولی فقیه و سرپرست زایران ایرانی بیت الله الحرام در کاروان های زایران کشورمان در مکه مکرمه هرچند امری مستمر ؛ معمول و در چارچوب وظایف نظارتی و سرپرستی حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر است ؛ اما حواشی این دیدارها و ابراز محبت مردم به خادمان ضیوف الرحمن ؛ به قدری جذاب و شنیدنی است که حقیقتا می توان با گردآوری این حواشی ؛ مجموعه ارزشمندی را رقم کرد.

هرچند سفر معنوي و الهي حج با يك دنيا حسرت به روزهاي پاياني خود نزديك مي شود و حدود نيمي از زايران كشورمان به سلامت به وطن بازگشته اند ؛ اما مسئولان بلندپايه حج همانند روزهاي نخست اين سفر با نشاط و روحيه بالاي خدمت گزاري سرگرم رسيدگي به امور حجاج كشورمان هستند.
حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت روز پنجشنبه به ديدار حجاج كشورمان از استان تهران كه در هتل " ريتاج سوئيت "‌ مستقر هستند ؛ رفت و با صبر و حوصله ؛ درخواست ها و مطالبات آنان را استماع كرد ونكاتي را به مسئولان براي رفع برخي كاستي ها متذكر شد.
هرچند برخي حجاج درخواست هايي را براي دريافت خدمات بهتر و بيشتر بويژه در حوزه پزشكي و درمان داشتند ؛ اما منصفانه بايد گفت و نوشت كه اكثريت قريب به اتفاق زايران شكرگزار زحمات خادمان خود در حوزه حج و زيارت هستند.
" محمد طاهري " از حجاج استان تهران از جمله زايراني بود كه با اقاي قاضي عسكر همكلام شد. چهره اي آرام و متين و با قامتي نسبتا بلند.
آهسته سخن مي گويد و همهمه جمعيت مانع از آن شد كه بتوانم سخنان او را بشنوم . از لابلاي جمعيت كه به دور نماينده ولي فقيه حلقه زده اند ؛ به زحمت عبور كردم و در كنار وي قرار گرفتم . درخواست اين زاير تهراني ؛ درخواست ظريف و پرمعناست . ادامه سخنانش را اينگونه ثبت كردم .
" حاج آقا ما بايد به اسرار و معارف حج بيش از مناسك آن توجه كنيم . به نظر من اگر حاجي معارف و اسرار حج و اهميت اين سرزمين را درك كند ؛ بسياري از كاستي ها و كمبودها كه طبيعي هم هست ؛ براي او اهميت پيدا نمي كند."
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت نيز با تاييد سخنان اين حاجي خوش فكر به او گفت كه اصل اقامه حج است و نه صرف برگزاري آن . ان شاءالله همه بايد دست به دست هم دهيم كيفيت برنامه هاي مرتبط با حج را بالاببريم .
براي لحظاتي به سراغ اقاي طاهري رفتم و از او در باره صحبت هايش با نماينده ولي فقيه پرسيدم و او در جواب گفت : امام خميني حج ابراهيمي را مطرح كرده اند و بايد بكوشيم به لحاظ معرفتي و شناختي ؛ حجاج با دست پر از اين سفر بازگردند . بحمدالله مناسك حج به خوبي انجام مي شود اما صرف مناسك حج نبايد ما را از اسرار و معارف اين سفر الهي غافل كند. سفري كه شايد براي بسياري از مردم فقط يكبار در طول عمرشان اتفاق بيفتد.
وي گفت كه معارف و اسرار حج ؛ نگاه انسان را به جهان تغيير مي دهد و اين تغيير مي تواند سعادت ما را تضمين كند. پيشنهاد مي كنم اموزش ها و جلسات معرفتي درباره حج از استانها و از ماهها قبل از حج كليد بخورد تا من حاجي بدانم كه به كجا سفر كرده ام .
"‌عباس رودكي " زاير ديگر پس از سلام و احوالپرسي با اقاي قاضي عسكر خطاب به ايشان درخواستي مرتبط با حوزه روحانيون كاروان ها داشت . او معتقد بود كه روحانيون كاروان ها بايد همانند يك پزشكي كه بيمار را ويزيت مي كند ؛ زايران را يك به يك به لحاظ اعمال و مناسك ويزيت كنند تا همه از انجام صحيح اعمال خود اطمينان خاطر داشته باشند.
وي گفت استفاده از روحانيون جوان و پرنشاط و البته باتجربه در حوزه حج مي تواند پاسخگوي بسياري از نيازهاي معنوي و فرهنگي زايران باشد.
حجت الاسلام قاضي عسكر همچنان سرگرم ديدار و سلام و احوالپرسي با زايران و استماع سخنان آنان است . برخي به سلام و احوالپرسي بسنده مي كنند . عده اي بدنبال گرفتن عكس يادگاري هستند و شماري هم علاوه بر سلام و گرفتن عكس يادگاري ؛ پيشنهادات ؛ تقدير و تشكرها و بعضا گلايه ها را نيز مطرح مي كنند.
عزيز حجتي نيا از ديگر زايراني است كه برگزاري حج مطلوب و آرام را نتيجه تلاش ها و لطف اقاي قاضي عسكر مي داند و نماينده ولي فقيه بارها اين جمله را تكرار كرده است كه "اگر راه حج بازگشايي شد ؛ لطف خداوند بوده و بس "‌.
كمي آنطرف تر ؛ پيرزن سالخورده اي كه جثه نحيف و كوچكي دارد با اقاي قاضي عسكر سلام و احوالپرسي مي كند.
هرچند سفر حج يك سفر پرمشقت است و قاعدتا اين سختي بر بانوان و بويژه سالخوردگان بيشتر خواهد بود اما جالب اينكه اين مادرسالخورده ؛ جز تقدير و تشكر سخني به ميان نياورد و چقدر كريمانه و بزرگوار و با متانت بود.
عوامل كاروان مادر شهيدي را به اقاي قاضي عسكر معرفي كردند . مادر شهيد ناصر قاسمي منش . شهيدي كه 32 سال قبل ؛ روحش در جبهه هاي حق عليه باطل به آسمانها پركشيد و اكنون مادر داغديده او هنوز وقتي سخن از فرزند شهيدش به ميان مي ايد؛ مرواريد هاي سفيد رنگ اشك روي گونه هاي او غلطان مي شود.
اقاي قاضي عسكر از فرزند شهيدش سئوال كرد و اينكه در چه سالي به افتخار شهادت نايل آمده است .
نماينده ولي فقيه خطاب به اين مادر شهيد گفت : " ان شاءالله شهيد شما با شهداي كربلا محشور شوند . روايتي داريم كه شهدا در قيامت به اذن خداوند ؛ شفيع والدين خود خواهند بود و قطعا شهيد قاسمي منش ؛ فرداي قيامت شما را شفاعت خواهند كرد.
مادر اين شهيد گفت كه ناصر وقتي به جبهه اعزام مي شد نيز همين روايات را به ما گوشزد كرد و من امروز بعد از 32 سال از شهادت فرزندم به نيابت او حج بجاي آوردم و ان شاءالله خداوند متعال از ما به احسن وجه قبول نمايد.
حاجيه خانم "‌فاطمه وجگاني " نيز مدام تقدير و تشكر مي كند . به گفته او ؛ راهنمايان حجاج در همه مسيرهاي منتهي به رمي جمرات ؛ حضوري دلگرم كننده داشتند و برغم نگراني هايي كه به دليل حوادث منا در رمي جمرات امسال وجود داشت ؛ اما زايران به بركت خون شهدا ؛ اعمال خود را در منا به خوبي و اساني بجا آورند.
وجگاني گفت : حج امسال را مرهون تلاش ها و حمايت هاي رهبر فرزانه انقلاب و خدمتگزاران ضيوف الرحمن در سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري هستيم و من بارها به نيابت از رهبري ؛ طواف كردم و پشت مقام ابراهيم نماز خواندم .
وي گفت كه سلام من را به محضر رهبر انقلاب برسانيد . در همه اعمال مستحبي ؛ مقام معظم رهبري هم سهيم بودند و بارها در كنار كعبه ايشان را ياد كردم و براي سلامتي و طول عمرش دعا كردم .
خانم زهرا قاضي كارشناس مامايي كه به همراه همسرش دكتر محمدرضا قياسيان به حج آمده اند نيز بعد از معرفي خود با آقاي قاضي عسكر هم كلام شدند و نكاتي را درباره راههاي بهبود ارايه خدمات پزشكي به زايران مطرح كردند كه مقرر شد اين نكات مكتوب در اختيار نماينده ولي فقيه قرار گيرد.
حجت الاسلام قاضي عسكر در ادامه بازديد سري هم به اشپزهاي مجموعه زد و از آنان درباره كيفيت غذاها سئوال كرد .
نماينده ولي فقيه نكاتي را درباره وضعيت غذا مطرح كرد و گفت : امسال به دليل قطع مناسبات رسمي دوكشور ؛ امكان انتقال مواد اوليه از ايران را نداشته ايم اما تلاش كرديم بهترين مواد غذايي را از شركت هاي معتبر كشور ميزبان تهيه و با پخت غذاها توسط آشپزهاي ايراني از حجاج كشورمان پذيرايي كنيم.
وي گفت ازجمله مباحثي كه در جلسات روزانه شوراي برنامه ريزي بعثه و ستاد اجرايي حج و زيارت مطرح شده ؛ موضوع تنوع بخشيدن به غذاها و افزايش كيفيت آن است كه در اين خصوص حتما براي دوره هاي بعد برنامه ريزي خواهد شد .
بسياري از زايران نيز حج امسال را حجي عزتمندانه و با حفظ كرامت و احترام زايران كشورمان دانستند كه اقاي قاضي عسكر در واكنش به سخنان اين زايران به نقل خاطره اي از حجت الاسلام و المسلمين كاظم راشد يزدي پرداخت .
وي به نقل از اقاي راشد يزدي گفت : ايشان بالغ بر 40 سفر حج مشرف شده اند و به اذعان ايشان حج 96 بهترين ؛ روان ترين و راحت ترين حجي بوده است كه شاهد آن بوده اند.
برنامه بازديد نماينده ولي فقيه تقريبا پايان يافته بود و هنگام خروج اطلاعيه فوت يكي از حجاج كه كنار آسانسور نصب شده توجه نماينده ولي فقيه را به خود جلب كرد .مرحوم حاج " حسن معتمد "‌ كه چند روز قبل در سرزمين وحي جان به جان آفرين تسليم كرد . اقاي قاضي عسكر از آن مرحوم به عنوان حافظ قران كريم و انساني وارسته و مهذب ياد كرد و براي آن مرحوم آرزوي علو مقام كرد.
نماينده ولي فقيه در اين بازديد كه از سوي " نصرالله فرهمند " معاون حج و عمره سازمان حج و زيارت و شماري از عوامل اجرايي و ستادي همراهي مي شد ؛ همچنين از اتاق پزشك مستقر در هتل بازديد كرد.
خانم دكتر " هدي شعاعي " پزشك مستقر در مجموعه گزارشي از وضعيت پزشكي و تهيه داروها و نيازهاي پزشكي زايران ارايه كرد و نماينده ولي فقيه نيز توصيه هايي را براي ارايه بهتر خدمات پزشكي به مسئولان مربوطه داد.
يادآور مي شود ؛ افزايش كيفيت مواد غذايي و تنوع غذاها ؛ ارتقاي خدمات پزشكي ؛ افزايش برنامه هاي آموزشي و فرهنگي ؛ تجديد نظر در برخي اماكن اقامتي زايران در مكه ؛ بهره گيري از روحانيون فاضل و جوان و پرتحرك ؛ تقويت تيم هاي پزشكي واستفاده از پزشكان باتجربه از جمله درخواست هايي بود كه زايران در اين بازديد با نماينده ولي فقيه در فضايي صميمي درميان گذاشتند.




نظرات کاربران