دوازدهم محرم؛ دفن شهدای کربلا  ورود اسرا به کوفه دوازدهم محرم؛ دفن شهدای کربلا  ورود اسرا به کوفه دوازدهم محرم؛ دفن شهدای کربلا  ورود اسرا به کوفه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دوازدهم محرم؛ دفن شهدای کربلا  ورود اسرا به کوفه دوازدهم محرم؛ دفن شهدای کربلا  ورود اسرا به کوفه دوازدهم محرم؛ دفن شهدای کربلا  ورود اسرا به کوفه دوازدهم محرم؛ دفن شهدای کربلا  ورود اسرا به کوفه دوازدهم محرم؛ دفن شهدای کربلا  ورود اسرا به کوفه

دوازدهم محرم؛ دفن شهدای کربلا ورود اسرا به کوفه

روز دوازدهم محرم همزمان است با روزی که اجساد شهدای کربلا پس از آنکه مدت بسیاری بر روی خاک مانده بودند با حضور امام سجاد (ع) به خاک سپرده شد و نیز اسرای کربلا در این روز وارد شهر کوفه شدند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، رخدادهاي روز دوازدهم محرم پيرامون واقعه كربلا به شرح زير است: ۱. دفن شهداي كربلا
روز دفن بدن‌هاي مطهر سيدالشهداء (ع) و اهل بيت (ع) و اصحاب آن حضرت، توسط امام سجاد (ع) به ياري جمعي از قبيله بني اسد است، البته برخي از منابع تاريخ دفن شهداي كربلا را در سيزدهم محرم نيز ذكر كرده‌اند.
البته بايد به اين نكته توجه داشت از آنجايي كه پيكر يك معصوم (ع) پس از ارتحال بايد توسط يك معصوم ديگر دفن شود و همچنين سر از پيكر بسياري از شهداي كربلا نيز جدا شده بود و كسي نبود تا آن‌ها را شناسايي كند، امام زين العابدين (ع) طي الارض كرده و نسبت به دفن آن پيكر‌ها مبادرت ورزيدند.
۲. ورود اهل بيت (ع) به كوفه
روز دوازدهم روز ورود اهل بيت (ع) با حالت اسارت به كوفه است. در اين روز «ابن زياد» فرمان داد كه احدي حق ندارد با اسلحه از خانه بيرون آيد و ۱۰ هزار سوار و پياده بر تمام كوچه‌ها و بازار‌ها موكل گردانيد، كه احدي از شيعيان اميرالمومنين (ع) حركتي نكنند.
سپس فرمان داد سرهايي را كه در كوفه بود برگردانند و در پيش روي اهل بيت (ع) حركت دهند و با هم وارد شهر كرده در كوي و بازار بگردانند.
مردم با ديدن حالت زار خانواده پيامبر (ص) و سرهاي بر نيزه و بانوان در محمل‌هاي بدون پوشش، صدا به گريه بلند كردند. زينت كبري،‌ام كلثوم، فاطمه بنت الحسين و امام زين‌العابدين (عليهم السلام) به ترتيب با جگرهاي سوزان و قلوب دردناك ايراد خطبه كردند، كه عده‌اي از لشكر با ديدن اين اوضاع از كرده خود پشيمان شدند، اما اين ديگر هنگامي بود كه خيلي دير شده بود.
۳. روز شهادت حضرت سجاد (ع)
همچنين خارج از بحث واقعه عاشورا ولي به خاطر ارتباط آن حضرت با اين واقع بايد گفت كه شهادت امام زين‌العابدين (ع) بنابر قولي در اين روز در سال ۹۵ هجري در سن ۵۷ سالگي واقع شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران