احمدی خبر داد:

تفاوت‌های فرهنگی مردم ایران و عراق و سوء تفاهم‌هایی که در اربعین ایجاد می‌شود احمدی خبر داد:

تفاوت‌های فرهنگی مردم ایران و عراق و سوء تفاهم‌هایی که در اربعین ایجاد می‌شود احمدی خبر داد:

تفاوت‌های فرهنگی مردم ایران و عراق و سوء تفاهم‌هایی که در اربعین ایجاد می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
احمدی خبر داد:

تفاوت‌های فرهنگی مردم ایران و عراق و سوء تفاهم‌هایی که در اربعین ایجاد می‌شود احمدی خبر داد:

تفاوت‌های فرهنگی مردم ایران و عراق و سوء تفاهم‌هایی که در اربعین ایجاد می‌شود احمدی خبر داد:

تفاوت‌های فرهنگی مردم ایران و عراق و سوء تفاهم‌هایی که در اربعین ایجاد می‌شود احمدی خبر داد:

تفاوت‌های فرهنگی مردم ایران و عراق و سوء تفاهم‌هایی که در اربعین ایجاد می‌شود احمدی خبر داد:

تفاوت‌های فرهنگی مردم ایران و عراق و سوء تفاهم‌هایی که در اربعین ایجاد می‌شود
احمدی خبر داد:

تفاوت‌های فرهنگی مردم ایران و عراق و سوء تفاهم‌هایی که در اربعین ایجاد می‌شود

مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین به بیان برخی مسائل و آسیب‌های فرهنگی پیاده‌روی اربعین پرداخت و عنوان کرد: باید با فرهنگ و آداب و رسوم هم آشنا شویم تا این آسیب‌ها کاهش یابد.

پايگاه اطلاع رساني حج: حجت‌الاسلام و المسلمين حميد احمدي، مسئول كميته فرهنگي آموزشي ستاد مركزي اربعين در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) با اشاره به اينكه برنامه‌هاي فرهنگي اربعين ۹۶ پس از برگزاري مراسم اربعين ۹۵ آغاز شد و امسال هماهنگي خوبي بين بخش‌هاي اجرايي و فرهنگي ايجاد شده است، گفت: هشت قرارگاه اصلي در اربعين خواهيم داشت كه در هر قرارگاه مسئول فرهنگي در كنار رئيس قرارگاه به فعاليت‌ها خواهند پرداخت.
وي از طراحي پيوست فرهنگي براي تمامي موكب‌هاي فعال در اربعين نيز خبر داد و گفت: همه موكب‌هاي فعال در اربعين كه از طريق ستاد بازسازي عتبات عاليات محل آنها مشخص شده است، پيوست فرهنگي خواهندداشت كه در اين پيوست همه نيازمندي‌هاي فرهنگي موكب‌ها مد نظر قرار گرفته است. بر اين اساس اگر موكب‌ مبلغ، مبلغه، قاري، وسايل فرهنگي و ... نياز دارد از ايران تدارك اين نيازها ديده مي‌‌شود.
حجت‌الاسلام احمدي ادامه داد: طي يك ماه جاري كه تا آغاز پياده‌روي فرصت داريم، علاوه بر استقرار نيروها، ساماندهي، انتقال تجهيزات به عراق و ...، پوسترها، اينفوگرافي، دستورالعمل‌هاي اجرايي و ... به استان‌ها ارسال و بين هيئت‌ها توزيع مي‌شود.
بيش از ۱۰۰۰ مسئله فرهنگي و تبليغي پياده‌روي اربعين احصاء شده است
وي در پاسخ به اين سؤال كه چه برنامه‌اي براي كاهش مشكلات فرهنگي و برخي تناقضات رفتاري زائران ايراني داريد؟ گفت: سال گذشته چند گروه صرفاً براي شناسايي آسيب‌ها در مراسم اربعين حضور داشتند و بيش از هزار مسئله فرهنگي و تبليغي احصاء شد كه بايد براي هر آسيب تصميم گيري شود. در اين خصوص بايد گفت بخشي از مشكلات به تعارضات فرهنگي بين ما و مردم عراق بر مي‌گردد كه نياز به آموزش و توجيه دارد و عدم توجيه موجب شده كه مشكل بروز كند و بخشي نيز عملكردهاي كاملاً غلط رفتارهاي است كه بايد تذكر داده شود.
وي خاطرنشان كرد: امسال بيشترين تلاش ما بر روي توجيه و آموزش زائران از طريق رسانه‌هاي جمعي و نيز پخش پوسترهاي آموزشي در مراكز تجمع زائران است.
زائران ايراني نمي‌خواهند اسراف كنند اما ...
احمدي در تشريح آسيب‌هايي كه در نتيجه تعارض فرهنگي بين دو كشور بروز مي‌كند، گفت: يكي از آسيب‌هاي مهم اربعين اسراف است كه بر مي‌گردد به تفاوت طبخ غذا بين مردم ايران و عراق. زائران ايراني نمي‌خواهند اسراف كنند اما وقتي مثلاً برنجي از موكب‌هاي عراقي مي‌گيرند چون طرز پخت و طعم اين برنج‌ها با ذائقه ايراني‌ها سازگار نيست آن را نمي‌خورند. بايد اين مسئله براي دوستان عراقي توجه شود كه به ذائقه ميهمانان خود هم توجه كنند.
چرا زائران عراقي به موكب‌هاي ايراني نمي‌آيند؟
وي به يكي ديگر از مسائل فرهنگي كه در پياده‌روي اربعين بروز مي‌كند اشاره كرد و گفت: مسئله‌اي كه در ايران زياد مطرح مي‌شود اين است كه زائران عراقي به موكب‌هاي ايراني‌ نمي‌آيند؛ دليل آن اين است كه مردم عراق خود را ميزبان مي‌دانند و ما را ميهمان و به همين دليل به موكب‌هاي ايراني نمي‌آيند اگر ما مي‌خواهيم همه زائران از جمله عراقي‌ها به موكب‌هاي ايراني بيايند بايد به سمت برپايي موكب‌هاي مشترك برويم؛ مردم عراق معتقد هستند نبايد صاحب‌خانه برود و پيش ميهمان بخوابد.
مسئول كميته فرهنگي آموزشي ستاد مركزي اربعين ادامه داد: برخي از ايراني‌ها با بافت قومي و مذهبي عراق آشنا نيستند و به همين دليل مطالبي را مطرح مي‌كنند كه اهانت به عقايد ديگران است در حالي كه در عراق اهل سنت در كنار شيعيان در پذيرايي اربعين حضور دارند به همين دليل بايد در گفتار و رفتارمان دقت كنيم. نوع رفتاري كه خانم‌ها در عراق دارند هم گاهي مشكلاتي ايجاد مي‌كند. بانوان عراقي به دليل اينكه همسرانشان عموماً در موكب‌ها مشغول كار هستند به تنهايي به پياده‌روي مي‌روند اما سفر خود را مديريت كرده و فقط در چادرهاي مخصوص بانوان اقامت مي‌كنند. عراقي‌ها نمي‌پسندند كه خانم‌ها در جاهايي اسكان داشته باشند كه در معرض رفت و آمد است و يا در خيابان اطراق كنند كه در اين زمينه هم بايد به فرهنگ حاكم بر عراق احترام گذاشت.
ماندن زياد در خانه‌هاي مردم عراق يك آسيب است/ مراعات كنيد
وي توقف زياد در عراق و ماندن در خانه‌هاي مردم عراق را يكي ديگر از آسيب‌هاي فرهنگي اربعين عنوان كرد و گفت: البته سال گذشته اتفاق خوبي افتاد و حدود يك ميليون نفر از زائران ايراني قبل از روز اربعين به كشور بازگشتند و اين نشان مي‌دهد رسانه‌ها، ائمه جمعه و جماعات و ... كه در اين خصوص صحبت كردند نتيجه داده است، ولي باز هم زائراني را داشتيم كه يك هفته در كربلا توقف كردند؛ پسنديده نيست كه وقتي عراقي‌ها خانه‌هاي خود را در اختيار زائران قرار مي‌دهند، توقف زيادي در خانه‌هاي آنها داشته باشيم بلكه بايد به فكر ساير زائران هم باشيم.
اربعين يك سفر رايگان نيست؛ بايد اين تصور اصلاح شود
حجت‌الاسلام احمدي تصور اينكه سفر اربعين بايد يك سفر رايگان باشد را هم كاملاً غلط دانست و گفت: برخي انتظار دارند و تصور مي‌كنند كه اربعين يك سفر رايگان است در صورتي كه در عراق اين تصور نيست و هر عراقي هزينه‌هاي سفر هم را پرداخت مي‌كند البته هر كجا موكبي بود براي غذا و استراحت مي‌رود اما اينكه تصور شود همه چيز از زمان حركت از خانه تا بازگشت رايگان است تصور اشتباهي است و بايد اصلاح شود.
۱۰ درصد سفرهاي اربعين غيرقانوني بود
وي يكي ديگر از مشكلات موجود در سفر اربعين را سفرهاي غيرقانوني اعلام و اظهار كرد: اگر چه سال گذشته تعداد اين سفرها كم و حدود ۱۰ درصد بود اما همين ميزان هم آسيب‌هاي جدي امنيتي ايجاد مي‌كند و بايد به صفر برسد.
مسئول كميته فرهنگي آموزشي ستاد مركزي در پايان گفت: استفاده از يك ليوان براي چند نفر از ديگر مسائلي است كه براي مردم عراق چندان مهم نيست اما ايراني‌ها آن را نمي‌پسندند. با گفتن اين مسائل به موكب‌داران عراقي مشكلاتي از اين دست اصلاح مي‌شود به همين دليل سال گذشته تعدادي از موكب‌داران عراقي را به ايران دعوت كرديم تا هم آنها با فرهنگ و رفتار ما آشنا شوند و هم ما با آداب و رفتارهاي آنها آشنا شويم.


| شناسه مطلب: 70821




حميد احمدي اربعين



نظرات کاربران