آینه‌کاری بی‌نظیر در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی+تصاویر آینه‌کاری بی‌نظیر در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی+تصاویر آینه‌کاری بی‌نظیر در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی+تصاویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آینه‌کاری بی‌نظیر در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی+تصاویر آینه‌کاری بی‌نظیر در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی+تصاویر آینه‌کاری بی‌نظیر در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی+تصاویر آینه‌کاری بی‌نظیر در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی+تصاویر آینه‌کاری بی‌نظیر در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی+تصاویر

آینه‌کاری بی‌نظیر در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی+تصاویر

این رواق زیبا و باشکوه در زیر صحن انقلاب واقع‌شده و زیربنای آن ۶۷۹۹ مترمربع است.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از مشهد مقدس، ساخت رواق دارالحجه در اواخر سال ۱۳۷۸ شمسي آغاز و در نيمه شعبان سال ۱۳۸۷ افتتاح گرديد.
سقف اين بناي عظيم, همان كف صحن انقلاب اسلامي است. به‌منظور دسترسي به اين رواق دو ورودي اصلي از طريق بست ها‌ي شيخ طوسي و شيخ حر عاملي طراحي‌شده است، همچنين از طريق چهار ورودي فرعي از صحن انقلاب، رواق‌هاي الله ورديخان، دارالولايه و دارالاجابه قابل‌دسترسي است.
رواق دارالحجه داراي ۱۸۲ ستون به ارتفاع ۷ متر و فاصله ميان ستون‌ها ۸ متر است جداره اين رواق به‌صورت ازاره سنگ و با تزييناتي چون گچ‌بري، آيينه‌كاري، طلا و نقره‌كاري، نقاشي و رنگ‌آميزي آراسته‌شده است.
183 ستون بافاصله‌هاي 8 متري از يكديگر و با ارتفاع 7 متر، استوار و محكم قدبلندي كرده‌اند تا سقف باشكوه رواق را نگه‌دارند. در 300 طاسه سقف، گلبرگ‌هاي برجسته و به سبك گچ‌بري زير و روي با برگ‌هاي نقره‌اي و طلايي در زمينه‌اي به رنگ فام ايراني و خراساني پوشيده شده‌اند و مركز گلبرگ‌ها نيز با آيينه‌هاي كُپ تزئين شده‌اند. اينجا تنها رواقي است كه مي‌توان هنر آيينهٔ كُپ را با كاربندي‌هاي مقرنس و رسمي بندي‌ها و گلبرگ‌هاي يكپارچه به ضخامت يك تا پنج سانتي‌متر مشاهده كرد.
القاب حضرت مهدي (عج) و الاسماء چهارده معصوم، حديث معروف سلسله الذهب و فرازهايي از دعاي شريف ندبه و افتتاح با خط خوش و زيباي ثلث در كتيبه‌هايي جداگانه، بر ديوارهاي رواق نگاشته شده‌اند.
سبك ديوارنگاري كه كل فضاي رواق را پوشانده، در محور مياني و در مركز رواق، درست زير سقاخانه، رسمي بندي‌هايي درزمينهٔ طلا با گلبرگ‌هاي اسليمي به سبك ساخت‌وساز اجراشده‌اند.
طاسه‌ها در شمال، جنوب و محور مياني رواق به سبك زير و روي و كشته بري با ساخت‌وساز اكروليك گچ‌بري شده و با ورقه‌هاي طلايي و نقره‌اي در زمينه‌اي به رنگ فام ايراني و خراساني تزئين شده‌اند.
عكس‌ها از: سيد حسين ميرپور


| شناسه مطلب: 70877




مشهد امام رضا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران