نهضت کاشی‌کاری در صحن قدس حرم مطهر رضوی  تصاویر نهضت کاشی‌کاری در صحن قدس حرم مطهر رضوی  تصاویر نهضت کاشی‌کاری در صحن قدس حرم مطهر رضوی  تصاویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نهضت کاشی‌کاری در صحن قدس حرم مطهر رضوی  تصاویر نهضت کاشی‌کاری در صحن قدس حرم مطهر رضوی  تصاویر نهضت کاشی‌کاری در صحن قدس حرم مطهر رضوی  تصاویر نهضت کاشی‌کاری در صحن قدس حرم مطهر رضوی  تصاویر نهضت کاشی‌کاری در صحن قدس حرم مطهر رضوی  تصاویر

نهضت کاشی‌کاری در صحن قدس حرم مطهر رضوی تصاویر

صحن قدس در پشت ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد قرارگرفته و از شرق به صحن موزه، از غرب به بست شیخ بهایی و از جنوب به صحن جامع رضوی محدود می‌شود.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از مشهد مقدس، اين صحن، كوچك‌ترين صحن حرم مطهر رضوي و نخستين صحني است كه پس از پيروزي انقلاب ساخته شد و بناي آن سرآغازي بر جنبش صحن سازي و كاشي‌كاري در آستان قدس رضوي بود.
صحن قدس، در جنوب مسجد گوهرشاد، بين بست شيخ بهايي و قسمتي از جنوب رواق جديد امام خميني (قدس سره) است. اين بنا با مساحتي حدود 5000 مترمربع و زيربناي 6969 مترمربع، 6 ورودي، 28 حجره و 1887 مترمربع فضاي بازدارد. غرفه‌هاي اين صحن نيز 2534 مترمربع را به خود اختصاص داده‌اند. صحن قدس هم به سبك چهار ايواني ساخته‌شده است. ايوان شمالي صحن به نام ايوان معراج نام‌گذاري شده و پشت ايوان مقصوره مسجد گوهرشاد قرار دارد. ايوان شرقي، متصل به رواق جديد امام خميني (قدس سره) است و ايوان جنوبي يا ايوان قبله، ايواني به نسبت بزرگ و مشابه ايوان مقصوره است. ايوان غربي صحن كه ورودي آن از بست شيخ بهايي است، به «باب الانبياء» نام‌گذاري شده است.
اين صحن 14 حجره در جانب شمال و 14 حجره در طرف جنوب دارد كه بالاي هريك از آن‌ها نام يكي از چهارده معصوم نوشته‌شده است؛ اما آنچه به صحن قدس معروفيت بخشيده، سقاخانه بزرگ و زيبايي است كه در ميان آن به چشم مي‌خورد.
اين سقاخانه درست مانند «قبه‌الصخره» در شهر بيت‌المقدس طراحي‌شده و ابعادش به مناسبت قرار گرفتن در آستان امام هشتم، يك‌هشتم اندازه واقعي است. منبع زيرزميني اين سقاخانه 600 مترمكعب آب را در خود جاي مي‌دهد و در بخش همكف موتورخانه‌اي براي سرد كردن آب تعبيه‌شده است، منبع آب سرد نيز در گنبد طلاي سقاخانه قرار دارد.
عكس‌ها از: سيد حسين ميرپور


| شناسه مطلب: 70924




مشهد امام رضا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران