مشاور وزیر کشور:

صیانت از هویت دینی اربعین مهمترین رسالت است مشاور وزیر کشور:

صیانت از هویت دینی اربعین مهمترین رسالت است مشاور وزیر کشور:

صیانت از هویت دینی اربعین مهمترین رسالت است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مشاور وزیر کشور:

صیانت از هویت دینی اربعین مهمترین رسالت است مشاور وزیر کشور:

صیانت از هویت دینی اربعین مهمترین رسالت است مشاور وزیر کشور:

صیانت از هویت دینی اربعین مهمترین رسالت است مشاور وزیر کشور:

صیانت از هویت دینی اربعین مهمترین رسالت است مشاور وزیر کشور:

صیانت از هویت دینی اربعین مهمترین رسالت است
مشاور وزیر کشور:

صیانت از هویت دینی اربعین مهمترین رسالت است

مشاور وزیر کشور ضمن تشریح بهترین وضعیتی که طی آن بانوان می‌توانند در مراسم اربعین شرکت کنند، عنوان کرد: باید از این مراسم مراقبت کنیم تا به یک جریان خالی از هویت دینی تبدیل نشود؛ نباید سفر اربعین به تفریح، تفنن و گشت و گذار مبدل شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، فهيمه فرهمندپور، مشاور وزير كشور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با ايكنا با اشاره به اقداماتي كه وزارت كشور با هدف رصد و بررسي وضعيت حضور بانوان در مراسم اربعين حسيني انجام مي‌دهد، عنوان كرد: دو سال قبل به عنوان نماينده وزارت كشور براي رصد و آسيب شناسي حضور بانوان در مراسم اربعين و بررسي جوانب مختلف اين حضور به عراق سفر كردم، سال گذشته نيز سفري شخصي به مراسم اربعين داشتم و امسال هم در قالب سفري كاري در اين مراسم حضور خواهم داشت.
وي در پاسخ به اين سؤال كه حضور بانوان در اربعين را چگونه تحليل مي‌كنيد؟ گفت: طي دو سال اخير شرايط عمومي و از جمله وضعيت حضور بانوان خيلي بهتر شده است اما اربعين مراسمي است كه به دليل سطح نفوذ و تأثير فوق‌العاده آن، بايد با حساسيت بالا از آن حراست و مراقبت كرد.
فرهمندپور تصريح كرد: ما بايد از اين مراسم مراقبت كنيم تا به يك جريان خالي از هويت معنوي و ديني تبديل نشود و نقش بانوان هم در اين حوزه مهم است. نبايد سفر اربعين به تفريح، تفنن و گشت و گذار تبديل شده و عادي شود بلكه بايد كاري كنيم هويت ديني و معنوي خود را حفظ كند. ما ضمن اينكه نسبت به رفاه زائران مسئوليت داريم به نظر من نبايد اين سفر خيلي هم رفاهي شود تا انتخاب آن كماكان معنادارباشد و رنج معنوي آن مانع عادي شدن اين انتخاب نشود يعني از يك طرف بايد تلاش كنيم رفاه زائران حفظ شود و مردم كمتر آسيب ببينند، در عين حال تبديل كردن اين سفر به يك سفر خيلي راحت و بي دردسر و مرفه باعث مي‌شود حضور افراد بر اساس عشق و دلبستگي و شيفتگي و شيدايي كم يا كمرنگ شود.
وي در واكنش به سفر بانوان به صورت تنها به مراسم اربعين گفت: اصولاً سفر اربعين را به صورت تنها براي خانم‌ها توصيه نمي‌كنم. خانم‌ها بهتر است كارواني و گروهي به اين سفر بروند و تا حد امكان همراه آقا و محرم داشته باشند. من در اين سفر بودم و از نزديك شرايط را ديده‌ام؛ ممكن است در طول سفر شرايط خاصي ايجاد شود مثل اينكه مجبور شوند از وسايل نقليه شخصي يا خانه‌هاي شخصي مردم استفاده كنند. اگر چه شيفتگي مردم عراق براي خدمت به زائران بسيار زياد است و وسايل نقليه و خانه‌هاي خود را به راحتي در اختيار زائران قرار مي‌دهند، ولي در عين حال بايد احتياط هاي لازم انجام شود. من توصيه نمي‌كنم خانم‌ها بدون همراه آقا به اين سفر بروند. هر جا آسيب‌هاي احتمالي خود را دارد و چون مراسم خاص و ويژه است صد برابر بر روي امنيت همه جانبه آن بايد كار كنيم.
حضور خانم‌ها بدون خانواده و همراه محرم را توصيه نمي‌كنم
فرهمندپور از رسانه‌ها خواست علاوه بر انعكاس شوق مردم به اين سفر و تلاش براي افزايش اين اشتياق، آگاهي‌هاي لازم در خصوص اين سفر را نيز به مردم ارائه كنند و افزود: بانوان ايراني حتي به تنهايي به سامرا سفر مي‌كنند. اما من حضور خانم‌ها بدون خانواده و همراه محرم را توصيه نمي‌كنم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه فكر مي‌كنيد آينده اين پياده روي چه خواهدشد؟ گفت: نمي‌توانم پيش بيني داشته باشم اما آنچه به نظر من مهم‌تر است اين است كه چه استفاده‌اي مي‌شود از اين ظرفيت كرد. اگر قرار است نگاه آينده پژوهانه و آينده نگرانه به اين سفر داشته باشيم به جاي اينكه فكر كنيم به لحاظ جمعيتي ممكن است به كجاها برسد بايد به اين فكر كنيم كه ما چه استفاده‌هايي متناسب با اقتضائات زمان مي‌توانيم از اين ظرفيت بكنيم. بايد خيلي جدي به اين مسئله فكر كرد.
مشاور وزير كشور در امور زنان ادامه داد: وقتي امام مي‌فرمايند كه اسلام را محرم و صفر زنده نگه داشته است، يا انقلاب را مرهون محرم و صفر مي‌دانند، اين نشان مي‌دهد كه محرم ظرفيتي دارد كه توانسته انقلاب بيافريند حالا آيا اين ظرفيت عظيم سفر اربعين نمي‌تواند يك نقش تعيين كننده در موازنه قدرت جهاني براي اسلام و تشيع ايفا كند به نحوي كه بتوان به عنوان يك مانور سياسي اجتماعي بر روي آن برنامه ريزي كرد؟ بايد فكر كرد از اين ظرفيت انساني و فكري و انگيزه‌هاي فوق العاده و بي نظير و اين انسجام و در هم تنيدگي مليت‌هاي مختلف كه در مراسم اربعين حضور دارند، مي توان چه استفاده‌اي كرد؟
وي به پيام‌هاي سالانه امام راحل به مناسك حج كه توسط مقام معظم رهبري نيز تداوم يافت اشاره و عنوان كرد: در اين پيام‌هاي ارزشمند، مدام ظرفيت انساني حاضر در حج گوشزد مي‌شود؛ نمي‌خواهم بگويم اربعين قرار است جايگزين حج بشود بلكه مي‌تواند به عنوان جلوه جديدي در كنار مراسم حج مورد توجه قرار گيرد.


| شناسه مطلب: 70955




اربعين



نظرات کاربران