ورود غیر قانونی زائران به عراق ۳ سال زندانی دارد ورود غیر قانونی زائران به عراق ۳ سال زندانی دارد ورود غیر قانونی زائران به عراق ۳ سال زندانی دارد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ورود غیر قانونی زائران به عراق ۳ سال زندانی دارد ورود غیر قانونی زائران به عراق ۳ سال زندانی دارد ورود غیر قانونی زائران به عراق ۳ سال زندانی دارد ورود غیر قانونی زائران به عراق ۳ سال زندانی دارد ورود غیر قانونی زائران به عراق ۳ سال زندانی دارد

ورود غیر قانونی زائران به عراق ۳ سال زندانی دارد

سرکنسول ایران در کربلا با بیان اینکه داشتن مدارک قانونی اعم از ویزا، گذرنامه و مهر ورود و خروج برای زائران اربعین الزامی است، گفت: ورود به خاک عراق بدون ویزا یا بدون ثبت مهر ورود به‌عنوان ورود غیر قانونی تلقی شده و حداقل سه سال زندانی در پی دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از پايگاه اطلاع رساني ستاد مركزي اربعين حسيني، ميرمسعود حسينيان، سركنسول ايران در كربلا، درباره آخرين تدابير و اقدامات انجام شده براي ايام اربعين حسيني امسال و آخرين توصيه‌هاي ويژه به زائران اربعين اظهار كرد: اربعين حسيني از اهميت به‌سزايي برخوردار است و نشان‌دهنده وحدت و نمايش قدرت اسلام و تشيع در جهان است؛ اربعين حسيني راز ماندگاري عاشورا و نمايشي براي ظهور محسوب مي‌شود. وي تصريح كرد: حضور در اين همايش عظيم اسلامي نيازمند داشتن آمادگي‌هايي قبل از عزيمت، حين مراسم و در زمان بازگشت است كه زائران بايد به تمامي نكات آن دقت كنند.
سركنسول ايران در كربلاي معلي به زائران اربعين حسيني توصيه كرد: مهم‌ترين بخش سفر اربعين معرفت و بصيرت افزايي در مورد امام حسين(ع) و ياران ايشان و اهداف قيام به همراه پيام‌هاي حضرت زينب (س) است، بنابراين زائران قبل از عزيمت به اين سفر معنوي، اطلاعات مذهبي خود را در اين باره تكميل كنند.
تاكيد بر احترام به قوانين كشور عراق
حسينيان ادامه داد: برخي نكات اجرايي نيز حائز اهيمت است؛ زائران بايد توجه داشته باشند كه عراق كشوري ديگر با شرايط و مقررات خاص خود است بنابراين لزوم رعايت قوانين و احترام به حاكميت آن از الزامات محسوب مي‌شود. تصميم مسئولان ايراني و عراقي براي زائران بدون مدارك
وي با تأكيد بر داشتن ويزا و گذرنامه از سوي زائران ايراني اظهار كرد: داشتن پاسپورت و ويزاي عراق براي زائران كشورمان ضروري و حتمي است چرا كه امسال مسئولان عراقي و ايراني از ورود و خروج بدون مجوز به شدت ممانعت خواهند كرد.
ضرورت آمادگي جسماني براي زائران اربعين حسيني
سركنسول ايران در كربلاي معلي با بيان اينكه داشتن سلامت و آمادگي جسماني براي زائران ضروري است، اظهار كرد: با توجه به طولاني بودن مسير، احتمال تغييرات دمايي، ازدحام جمعيت، احتمال بيماري و ... داشتن آمادگي جسماني ضروري است. با توجه به نكات ذكر شده‌، كهنسالان، كودكان، بيماران قلبي و عصبي و زنان باردار از سفر پياده‌روي اربعين خودداري و زيارت را به فرصت ديگري موكول كنند.
وي با بيان اينكه زائران حتي‌المقدور داروهاي ضروري را همراه داشته باشند، گفت: زائران كشورمان در صورت نياز، داروهاي خاص و ضروري را فراموش نكنند و به همراه داشته باشند. برخورد جدي و قضايي با حمل كنندگان مواد مخدر
سركنسول ايران در كربلاي معلي همچنين حمل مواد مخدر را جرم دانست و تاكيد كرد: مواد مخدر در كشور عراق جرم محسوب مي‌شود و فرد معتاد هم به عنوان بيمار بلكه به عنوان متهم به حساب مي‌آيد بنابراين با اينگونه افراد كه به قانون توجه نداشته باشند برخورد و سپس رسيدگي قضايي خواهد شد كه البته شديدترين احكام نيز براي اين جرم صادر مي‌شود.
حسينيان درباره وسايل شخصي همراه زائران نيز توضيح داد: زائران وسايلي همانند كوله پشتي، كيسه خواب، كفش مناسب و وسايل شخصي و در صورت تمايل دفترچه يادداشتي براي ثبت خاطرات همراه داشته باشند.
همراه داشتن وجه نقد در حد سفر
وي در زمينه كارت بانكي و همراه داشتن وجه نقد نيز اظهار كرد: با توجه به استقرار خودپردازها در عراق به همراه داشتن كارت بانكي بلا مانع است اما لزومي به همراه داشتن مقدار زيادي پول نيست البته اين بدان معني نيست كه عزيزان تمهيدات لازم را در نظر نگيرند بلكه به منظور امنيت بيشتر و جلوگيري از فقدان و سرقت است به همين منظور زائران فقط در حد سفر پول كافي را همراه داشته باشند.
به گفته سركنسول ايران در كربلاي معلي، زائران نيازي به همراه داشتن كارت پايان خدمت، كارت ملي و دفترچه بيمه ندارند بلكه تصاوير آنرا در موبايل خود ثبت كنند. تاكيد بر سفر نكردن بانوان به صورت انفرادي
حسينيان همچنين به بانوان و ساير زائران تاكيد كرد: زائران به‌ويژه خواهران از سفر انفرادي اجتناب كنند؛ تلاش شود تا اين سفر به صورت دسته جمعي انجام گيرد و خواهران نيز همراه كاروان باشند.
وي يكي از اساسي‌ترين و مهمترين مشكلات اربعين را بحث گم شدگان، مفقودين و اموال آنان دانست و گفت: همانطور كه تاكيد شد احتمال گم شدن كهنسالان، كودكان و بيماران بيشتر از بقيه وجود دارد؛ اگر اصرار بر حضور اين عزيزان وجود دارد حتماً مشخصات شخصي، شهر اعزام‌كننده، تلفن يكي از همراهان، تلفني از شهر اعزام‌كننده و بيماري احتمالي در كارتي درج و به‌صورت گردن‌آويز يا در جيب افراد قرار گيرد.
سركنسول ايران در كربلاي معلي ادامه داد: در مورد وسايلي اعم از ساك، كوله پشتي، موبايل، كيف پول و... نيز يك شماره تماس و مشخصات در آنها قرار گيرد تا در صورت بروز مشكلات تماس گرفته شود؛ پشت موبايل نيز شماره ديگري جز شماره خط نوشته شود.
حسينيان تصريح كرد: زائران در آخرين صفحه گذرنامه خود يك شماره تلفن قيد كنند تا در صورت گم شدن مدارك به سرعت كارهاي يافتن و بازگرداندن آن انجام گيرد. سال گذشته ۲۰۰ موبايل، ۱۷۰ ساك و ۷۰۰ گذرنامه در جريان فرآيند اربعين حسيني يافت شد كه متاسفانه يافتن صاحبان ساك‌ها به نتيجه نرسيد و موبايل‌ها هم با دشواري تمام به صاحبان آن برگردانده شد.
سركنسول ايران در كربلاي معلي تاكيد كرد: اگر اين اقدامات ساده ذكر شده و توصيه‌ها، از سوي زوار محترم توجه شود، بيش از ۹۰ درصد مشكل گم شدگان حل شده و بار سنگيني از دوش نمايندگي كربلا برداشته مي‌شود.
حسينيان با اشاره به امكانات در شهرهاي كربلا و نجف اظهار كرد: زائران محترم با توجه به امكانات شهرهاي نجف و كربلا توقع خود را كاهش دهند چرا كه در ايام اربعين حسيني روزانه حدود چهار ميليون نفر در كربلا حضور دارند كه به همين ترتيب امكانات طبعا پاسخگوي نيازمندي‌ها به خصوص اسكان شايسته و در خور نيست.
وي توصيه كرد: بانوان از همراه آوردن طلا و جواهرات خودداري كنند و اگر لزومي براي به همراه داشتن آنها وجود دارد از آشكار كردن و نشان دادن آن به ديگران خودداري و در حفاظت آن دقت لازم را داشته باشند چرا كه ممكن است معدود افراد فرصت طلب كه نيت ديگري جز زيارت دارند، بين افراد حضور داشته باشند و به همين منظور بايد مراقبت لازم انجام گيرد.
سركنسول ايران در كربلاي معلي تاكيد كرد: با توجه به تراكم جمعيتي در مرزها و اماكن ديگر داشتن سعه صدر بخشي از زيارت محسوب مي‌شود؛ احترام به ديگر زوار مخصوصا بزرگترها و ميانسالان الزامي است.
ضرورت دقت در مهر ورود و خروج زائران
حسينيان با بيان اينكه در مرزها نسبت به ثبت مهر خروج و مهر ورود عراق دقت شود، گفت: مدت زماني كه زائران منتظر ثبت مهر ايران و مهر ورود عراق هستند بايد با حلم و بردباري طي شود چرا كه داشتن مدارك قانوني و ثبت مهر ورود ضروري است.
۳ سال زندان در انتظار افراد بدون مدارك
وي تصريح كرد: با توجه به حساسيت دولت عراق ورود به خاك اين كشور بدون ويزا يا بدون ثبت مهر ورود به‌ عنوان ورود غير قانوني تلقي و حداقل سه سال زنداني در پي دارد؛ پس معطلي چند ساعته پشت مرز بهتر از چند سال زنداني و يا چندين ماه معطلي است.
سركنسول ايران در كربلاي معلي توضيح داد: به هر حال با وجود اينكه دو كشور ايران و عراق مرز طولاني و روابط خوبي با يكديگر دارند اما عراق يك كشور خارجي با مقررات خاص خود است؛ احترام به سيادت و حاكميت اين كشور مورد تاكيد مقام معظم رهبري و تمامي مسئولان بوده و طبع مورد توجه زوار محترم نيز خواهد بود. زائران پس از ورود به خاك عراق از عكاسي نقاط حساس و سيطره‌ها خودداري كنند و حتماً مقررات و دستورالعمل‌ها رعايت شود.
پرهيز از گرفتن هديه از افراد ناشناس
وي با اشاره به توصيه‌هاي ايمني حفاظتي و بهداشتي گفت: زائران از گرفتن امانت و هديه از افراد ناشناس اعم از كتاب و مفاتيح، كادو، خودكار، ساك و...خودداري كنند، ضمن اينكه از گرفتن مواد غذايي مواكب ناشناس و به‌خصوص سيار اجتناب شود.
عرف كشور عراق چادر به رنگ مشكي است سركنسول ايران در كربلاي معلي تصريح كرد: زائران به‌طور حتم به رعايت الگوهاي رفتاري همانند احترام به بزرگترها و توجه به احكام حجاب توجه ويژه داشته باشند؛ عرف حجاب در كشور عراق، چادر و آن هم به رنگ مشكي است بنابراين چادر رنگي، مانتو و روسري خيلي مقبول نيست و به اين نكته نيز بايد دقت شود.
حسينيان تصريح كرد: زائران به هيچ عنوان از مسيرهاي تعيين شده براي راهپيمايي در مسير نجف – كربلا خارج نشوند و هرگز به مسيرهاي ماشين رو ورود نيابند چرا كه متاسفانه سال گذشته بخاطر حضور زائران پياده به مسير ماشين رو چندين تصادف منجر به فوت رخ داد.
وي با بيان اينكه زائران در مراسم فرهنگي مواكب حضور يابند، گفت: زائران در مراسم عظيم اربعين حسيني توجه به شايعات نداشته باشند و از انتشار آن در مواكب جلوگيري به عمل آورند. لزوم به خاطر سپردن آدرس موكب و كسب اطلاعات لازم با توجه به تشابه فراوان مواكب و حتي نشاني دقيق و اخذ كارت موكب بايد از سوي زائران انجام شود. دقت در حفظ امنيت براي جلوگيري از مواردي چون سرقت و آتش سوزي نيز مورد توجه زوار اربعين حسيني قرار گيرد.
وي همچنين با تقدير از ميزباني مردم و مسئولان عراق در ايام اربعين حسيني تاكيد كرد: دقت كنيم كه ما از مردم عراق طلبكار نيستيم؛ آنان ميزبانان بسيار كريمي هستند كه آنچه دارند در سبد اخلاص تقديم مي‌كنند و خالصانه به زوار اهل بيت(ع) خدمت مي‌كنند.
عرف پذيرايي در خانه‌هاي مردم عراق ۳ روز است
سركنسول ايران در كربلاي معلي تصريح كرد: بهتر است زوار با عرف مردم عراق آشنا شوند؛ به عنوان مثال عرف در پذيرايي در منزل، بيش از سه روز نيست بنابراين از باقيماندن در منازل ايشان بيش از حد عرفي خودداري كنيم. زائران اين مهم را مورد توجه قرار دهند كه بسياري از اهالي عراق به‌خصوص كربلا و نجف به زبان فارسي آشنايي دارند بنابراين در تعاملات و برخوردها دقت بيشتري صورت گيرد.
تاكيد بر مديريت زمان سفر از سوي زائران
وي با بيان اينكه زائران بايد سفر و زمان خود را مديريت كنند، اظهار كرد: زائران با توجه به نظرات علما از جمله حضرت آيت الله سيستاني و بسياري از علماي ايران مبني بر قبول زيارت ايام اربعين به جاي روز اربعين بنابراين در صورت وصول زودتر به كربلا پس از زيارت، كربلا را ترك تا به مشكلات بعد از مراسم برخورد نكنند .
جريمه سنگين براي اقامت غير مجاز زائران
سركنسول ايران در كربلاي معلي تاكيد كرد: دقت و توجه بايد صورت گيرد كه قبل از اتمام مدت ويزا نسبت به خروج اقدام شود چرا كه اقامت غير مجاز جريمه سنگيني خواهد داشت يعني جريمه زائران روز اول ۳۰ دلار و هر روز اضافي ۱۰ دلار خواهد بود. پس از پايان مراسم تمامي زوار، مسئولان، خادمان و ...خسته هستند بنابراين حفظ حرمت يكديگر و احترام به بزرگترها و كهنسالان ضروري است.
وي تصريح كرد: ميليون‌ها نفر در مدت دو هفته خود را عراق رسانده‌اند و تقريبا همين تعداد قصد خروج طي چند روز را دارند بنابراين اين تردد مي‌تواند مشكلات عديده اي از نظر كمبود وسيله حمل و نقل و ازدحام جمعيت و.... داشته باشد كه بايد با صبر و احترام اين موضوعات نيز حل و فصل شود.
سركنسول ايران در كربلاي معلي همچنين به جمع‌آوري مواكب از عصر روز اربعين در كربلاي معلي اشاره كرد و گفت:‌ زائران با توجه به جمع شدن مواكب عراقي از بعد از ظهر اربعين، نسبت به خروج سريع‌تر از كربلا اقدام كنند. زائران محترم از سفر به اماكن غير مطمئن خودداري و در اين مورد به پيام‌هاي مسئولان توجه كنند.


| شناسه مطلب: 70960




اربعين



نظرات کاربران