گردهمایی مسئولان اربعین ۹۶ گردهمایی مسئولان اربعین ۹۶ گردهمایی مسئولان اربعین ۹۶ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گردهمایی مسئولان اربعین ۹۶ گردهمایی مسئولان اربعین ۹۶ گردهمایی مسئولان اربعین ۹۶ گردهمایی مسئولان اربعین ۹۶ گردهمایی مسئولان اربعین ۹۶

گردهمایی مسئولان اربعین ۹۶

در گردهمایی مسئولان اربعین حسینی سال جاری سخنرانان بر مردمی برگزار شدن اربعین و توجه به میزبانی مردم عراق تأکید کردند و اعلام شد: تاکنون ۵۰۰ هزار ویزا برای زائران اربعین صادر شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، گردهمايي دست اندركاران مراسم اربعين حسيني سال ۹۶ با حضور مقامات ارشد ايران در مراسم اربعين و سفير عراق در تالار وزارت كشور برگزار شد. در ابتداي اين مراسم ذوالفقاري، رئيس ستاد مركزي اربعين خواستار توجه همه مسئولان به سنت‌ها و ارزش‌هاي مردم و دولت عراق شد و گفت: ميزبان اصلي، مردم عراق هستند و ما بايد به اين كرامت در عمل و گفتار و كاركردها توجه كنيم.
ذوالفقاري با خاطر نشان كردن اين مسئله كه آرزوي همه مسئولان اربعين اين است كه همه مردم رايگان به اربعين بروند گفت: اما هر چيزي مقررات خود را دارد و دولت عراق حذف ويزا را قبول نكرد افرادي كه بدون رواديد به مرزها مي‌روند موجب اختلال در روند اعزام زائران مي‌شوند و اين كار از نظر شرعي و قانوني قابل قبول نيست.
در ادامه اين مراسم، راجح الموسوي، سفير عراق در ايران با اشاره به راه اندازي ۱۲ دفتر كنسولي موقت براي صدور ويزا گفت: اين اقدام در روابط بين‌الملل بي‌نظير است و اين كار جايگاه برادران ايراني را نزد ما نشان مي‌دهد و مي‌تواند جواب خوبي باشد به كساني كه در خصوص روابط ايران و عراق پرس و جو مي‌كنند.
وي خاطر نشان كرد: شبانه روز در دفاتر كنسولي كار مي‌كنيم تا هر چقدر ويزا لازم است صادر شود. تاكنون ۵۰۰ هزار ويزا اربعين صادر شده است و انتظار داريم امسال تعداد زائران ايراني بيشتر و مراسم منظم‌تر برگزار شود.
بر اساس گزارش ايكنا مسجدي سفير ايران در عراق نيز با اشاره به اينكه در عراق هيچ كس مسئول اربعين نيست و مردم خودشان موكب ها را برپا و خودشان جمع مي كنند و فقط دولت مسئول تأمين امنيت و نظم است، گفت: اما شرايط زائران ما متفاوت است و زائران ما بايد به يك كشور ديگر سفر كنند. البته در گذشته ميزان آشنايي مردم با فرهنگ مردم عراق كم تر بود اما اكنون اين آگاهي افزايش يافته است اما باز هم نياز به زمان داريم.
وي ادامه داد: زائران ايراني از مرز كه عبور مي كنند به دنبال اتومبيل براي حركت به سمت شهرهاي مذهبي هستند و فكر مي كنند كه اين مسئوليت ستاد است كه براي آنها اتومبيل، امكانات اسكان، تغذيه، بهداشت و ... را فراهم كند در حالي كه مردم عراق از دولتشان چنين توقعي ندارند.
سفير ايران در عراق در ادامه سخنان خود به ارائه پيشنهادهايي براي برگزاري مراسم اربعين در سال هاي آتي پرداخت و گفت: اينكه گفته مي شود اربعين بايد مردمي برگزار شود به اين معني است كه مردم هزينه هاي مراسم اربعين را پرداخت كنند. پيشنهاد من اين است كه در سال هاي آينده از زائران اربعين هزينه هاي برگزاري اين مراسم گرفته شود.
وي با اشاره به اينكه زائران ايراني در سفر اربعين برخلاف مردم عراق كه پس از رسيدن به حرم سلام مي كنند و باز مي گردند و حتي گاهي به داخل حرم هم وارد نمي شوند، گفت: زائران ايراني به سامرا و كاظمين هم سفر مي كنند و انتظار دارند امكانات لازم براي خدمت رساني به آنها در اين دو شهر هم به صورت موكب فراهم باشد. من در ديداري كه با مردم سامرا داشتم آنها گله مي كردند كه چرا زائران ايراني فقط از مغازه هاي شيعيان خريد مي‌كنند؟ چرا اينجا هتل و رستوران نمي سازند؟ و ... . به نظر من بايد در اين شهرها سرمايه‌گذاري كنيم.
مسجدي ادامه داد: چرا ما بايد اتوبوس به عراق ببريم قبل از اربعين با شركت هاي حمل و نقل عراق قرارداد ببنديم تا آنها مسئوليت حمل و نقل را بر عهده بگيرند آنوقت در صورتي كه اتوبوس كم داشتند ما بقيه نياز را تأمين كنيم. ما بايد در اربعين نقش پشتيباني داشته باشيم و محوريت را به عراقي ها واگذار كنيم.
حجت الاسلام سيد علي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت نيز در اين گردهمايي به تشريح اهميت و آداب زيارت اربعين پرداخت و اظهار كرد: از امام صادق(ع) سوال شد آيا زيارت اربعين همانند حج و عمره وظايفي دارد كه ايشان فرمودند با همسفران خوش رفتار باشيد كم سخن بگويد، مرتب مشغول ذكر خدا باشيد، لباس تميز بپوشيد، خشوع داشته باشيد و مداوم بر رسول خدا و آل او صلوات بفرستيد. چشمانتان را كنترل كنيد و به نيازمندان كمك برسانيد از آنچه خدا نهي كرده دور كنيد، با كسي درگير نشويد، سوگند بي خود نخوريد، اگر اينها را انجام داديد درست مثل اين است كه حج و عمره مقبول انجام داده‌ايد.
رحماني فضلي، وزير كشور امروز نيز با تاكيد بر اينكه اربعين بايد تجلي معرفت زائران امام حسين(ع) باشد، گفت: در اين سفر با مجموعه عبادت‌ها، اعمال و رفتار از بدو حركت يك زائر مومن و موحد تا زمان بازگشت همگي بايد تجلي معرفت باشد. چند سال است كه مراسم اربعين در سطح وسيع در رسانه‌هاي دنيا انعكاس دارد و همه افكار و عقايد جهاني را به داوري فرا مي‌خواند.
در بخش پاياني اين مراسم نيز از پوستر دو طرح «تكه تكه هاي قلب من با تو اي حسين» و «زيارت نيابتي» رونمايي شد.


| شناسه مطلب: 70980




اربعين



نظرات کاربران